بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

زغال سنگ ایران هنوز ارزان است!

افزایش قیمت محصولات فولادی، افزایش قیمت زغال سنگ را هم در پی داشته است.
کد خبر : ۲۰۹۸۵۰

زغال سنگ ایران هنوز ارزان است!

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در سال جاری پر بازده‌ترین بازار بوده و بسیاری از سهم‌های بازار رشد قیمت مناسبی داشته‌اند اما؛ تحلیلگران معتقدند تداوم رشد قیمت در سهم‌هایی توجیه پذیر است که سودآوری شرکت سیر صعودی داشته باشد و اتفاقات مثبتی همچون طرح توسعه‌ای، در جریان باشد.
صنعت زغال‌سنگ از جمله صنایعی بوده که چشم‌انداز بسیار مثبتی پیش رو دارد چرا‌که از طرفی مصرف زغال‌سنگ در کشور روند افزایشی دارد و حجم تولید شرکت‌های داخلی جوابگوی مصرف بازار داخل نیست و بخشی از نیاز کشور به زغال‌سنگ از طریق واردات تامین می‌گردد و با در نظر گرفتن ذخایر غنی زغال سنگ کشور، اجرای طرح‌های توسعه در شرکت‌های زغال سنگی توجیه پذیر است و از سوی دیگر، گویا با وجود رشد قیمت زغال سنگ، هنوز قیمت زغال ایران از بازار‌های جهانی ارزان‌تر است.
قیمت زغال سنگ در بازار داخلی بر اساس فرمول (۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان) تعیین می‌گردد و با توجه به افزایش قیمت محصولات فولادی در کشور، قیمت زغال سنگ هم شیب صعودی دارد.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: قیمت محصولات فولادی در بورس کالا در هفته های اخیر رشد تقریبا ۳۰ درصدی را تجربه کرده اما؛ این رشد قیمت اتفاق عجیبی نیست. فولاد جهانی حدود ۴ ماه قبل، افزایش قیمت را تجربه کرد و بازار داخلی ما به این افزایش قیمت، با تاخیر واکنش نشان داد و البته افزایش قیمت محصولات فولادی، افزایش قیمت زغال سنگ را هم در پی داشته است.

وی افزود: البته با وجود افزایش قیمت زغال سنگ در بازار داخل، هنوز قیمت زغال سنگ ایران با قیمت های جهانی فاصله زیادی دارد. خصوصا که به زغال سنگ وارداتی، هزینه حمل نیز تحمیل خواهد شد. برای ترغیب تولیدکنندگان به اجرای طرح های توسعه و افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ در کشور، واقعی تر شدن قیمت زغال سنگ ضروری است و امیدواریم همان طور که در این یکی_دو سال قیمت زغال سنگ ایران منطقی تر و واقعی تر شده، این روند در ماه های آینده هم ادامه داشته باشد.

صمدی در خاتمه تصریح کرد: به رغم آنکه ویروس کرونا، منجر به کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شده، قیمت زغال سنگ در بازارهای جهانی کاهش نداشته و اتفاقا افزایش قیمت بسیار اندکی هم داشته که این اتفاق مثبتی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

"فخوز" بهترین انتخاب برای "اکسین"

جزییات عملکردی ۹ ماهه نخست سال؛

رشد ۱۲۹ درصدی سود خالص سرمایه گذاری صدر تامین

لزوم بازبینی سهامداران این شرکت جدی شد؛

رشد معنادار سودآوری "کشرق"

ارسال نظر