بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمتها در نمادهایی چون «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «پارس»، «وامید» و «کگل» با رشد بیش از 10761 واحدی روبرو شد.
کد خبر : ۲۱۰۰۱۱

هجوم سرمایه های سرگردان به سهم های کالایی

به گزارش بورس نیوز، با آغاز خیز بلند نرخ ارز و طلا در بازار آزاد، که متعاقب چاپ و نشر گسترده پول و خلق شبه پول توسط دولت صورت گرفته و می گیرد، شاهد اقبال بازار و تأثیرپذیری مثبت قیمت ها در بورس تهران به تورم شدید انتظاری پیش رو داریم. مردم به شدت از کاهش ارزش پول ملی نگرانند و برای در امان ماندن از چنین پدیده شومی، با عجله در حال تبدیل دارایی های پولی خود به اشکال مختلف دارایی های سرمایه ای، بالاخص اوراق سهام شرکتها در بورس هستند.
امری که به رشد منطقی و حتی غیر منطقی قیمت ها در بازار سرمایه داغ کشور منتهی شده و سطح عمومی قیمت اکثر سهام و شاخص های بازار، در حال افزایش است. بطوریکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات دومین روز کاری هفته، با ثبت افزایش 10761 واحدی (معادل 2.33 درصد) به سطح تاریخی 472 هزار و 749 واحد رسید. هجوم سرمایه‌های سرگردان به سمت سهام کالایی در گروه‌های زنجیره فولادی، فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی و قرار گیری بزرگان غیرکالایی تحت فشار عرضه منجر به رشد بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم‌وزن شده‌است.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمتها در نمادهایی چون «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «پارس»، «وامید» و «کگل» با رشد بیش از 10761 واحدی روبرو شد. بازار آغازی مثبت داشت و رشد در بازار ارز و طلا، توجه فعالان را به گروه های بزرگ و فاندی بازار جلب کرد و شاهد روز یجانی و مثبت دیگری بودیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 472,749 واحد / میزان تغییر 10761 واحد مثبت/ ارزش بازار 17,189,391 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 47,175 میلیارد ریال/ حجم معاملات 9.572 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد 931 واحد مثبت/ فارس 815 واحد مثبت/ فملی 688 واحد مثبت/ پارس 536 واحد مثبت/ وامید 522 واحد مثبت/ کگل 492 واحد مثبت/ شتران 433 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 1.2 میلیارد سهم/ ذوب 527.2 میلیون سهم/ خپارس 490.8 میلیون سهم/ فولاد 430.7 میلیون سهم/ بجهرم 412.2 میلیون سهم

گزارش جامع بازار امروز
جمع معاملات امروز 70,423 میلیارد ریال بود که 81 درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر 10,761 واحد مثبت، به مدار 472,750 رسید. گفتنی است تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار 6,784 میلیارد ریال مثبت بود. این بدان معنی است که سهامداران خرد دیوانه وار خرید می کنند و ترسی از حبابهای شکل گرفته در بسیاری از نمادها ندارند.
بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): سرمایه گذاری ؛ محصولات شیمیایی ؛ و «فولاد»
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): آهن و فولاد و «بجهرم»
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: «فماك» و «تصميم»
نمادها با معامله عمده: «تاصيكو» «وصندوق» «وتجارت» «وتوكا» و «فملي»

اهم اخبار و تحولات روزانه
1) فروس خبر از ایجاد و نصب کوره دوم تولید و افزایش ظرفیت اسمی تولید طبق پروانه بهره برداری از 25.000 تن به 50.000تن درسال داده که با سازنده و بانک نیز برای تامین مالی آن هماهنگی صورت گرفته است.

2) «وامید» تصمیم دارد بخشی از املاک خود را واگذار کند.

3) ایران خودرو ملکی به ارزش 1800 میلیارد تومان را در حالی می فروشد که در تجدید ارزیابی آن را لحاظ نکرده است.

4) مارون خبرهای رسمی و مشروح در خصوص راه اندازی طرح زیرمجموعه خود منتشر کرده است. میزان تولید این مجتمع سالانه بیش از ۶ میلیون تن برآورد شده است.

5) بالاترین بازدهی در اخزا ( بطور معادل بانکی) با کاهش شدید به 18.7درصد رسیده است.

6) امروز 208 کشور گرد هم می آیند. مسئولان FATF در خصوص ایران نیز تصمیم گیری می کنند.

7) معاون وزیر خارجه چین می گوید پکن مطمئن است شیوع ویروس کرونا بزودی به پایان خواهد رسید. وقتی کرونا به پایان برسد، تقاضای سرکوب شده مصرف کننده بسرعت آزاد خواهد شد و اقتصاد چین دوباره با قدرت بازخواهد گشت.

8) وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در مونیخ گفته، پاریس از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران نگران است.

9) وزیر خارجه سعودی می گوید هرگاه ایران بپذیرد رفتار منطقه‌ای اش به ثبات کمک نمی کند، پتانسیل گفت‌وگو وجود خواهد داشت. وی گفته مذاکره پشت پرده نداریم.

10) فاز نخست توافق تجاری چین وآمریکا از چند ساعت دیگر رسما اجرایی می‌شود.

11) معاملات فروش تعهدی محدود و تنها در پنج نماد در بورس تهران آغاز می‌شود.

12) مؤسسه تحقیقاتی و مشاوره وود مکنزی اعلام کرد که در صورت نبود اصلاحات در نیجریه، تولید نفت این کشور 35 درصد کاهش می‌یابد.

13) دبیر انجمن خودروسازان می گوید اینکه قیمت‌ها کاهشی‌اند، عمدتا به دلیل تصمیم گرفته شده در بودجه 99 است که پیش‌بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود.

14) بلوک 20 درصدی شاوان در قیمت 59,706 ریال به فروش رسید. موتور پا

لایشی ها با این انتقال گرم شد!

15) بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه پایانی سال 2019 تنها 0.01 درصد رشد کرده که این رشد ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان در طول هفت سال اخیر محسوب می‌شود.

16) قیمت لوبکات به 40میلیون ريال رسید! چند هفته قبل قیمت لوبکات به 27میلیون ريال سقوط کرده بود. این محصول توسط پالایشی ها تولید می شود و بر اساس نرخ نفت کوره تعیین قیمت می گردد.

17) بورس نیوز می گوید شنیده ها از وزارت صنعت معدن و تجارت حاکی از آن است که حذف ارز دولتی واردات روغن خام در مراحل نهایی قرار دارد.

18) به گفته مدیرعامل شرکت مس کارخانه آهک اهر با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1100 میلیارد ریال در خردادماه 99 به بهره‌برداری می‌‌رسد.

19) اردوغان گفته اگر نیروهای سوریه از ادلب خارج نشوند تا پایان ماه جاری میلادی با این موضوع مقابله خواهیم کرد.

20) یورو به پایین ترین سطح 3 سال اخیر افت کرد. وضعیت اقتصادی آلمان استارت ریزش یورو را زد. برخی موسسات اروپایی از جمله Aberdeen Standard پیش بینی ارزش یورو 1.05 را در کوتاه مدت کرده اند!

نگاهی به بازار طلا و ارز
تحلیلگران اقتصادی شرکت کننده در نظرسنجی کیتکو نیوز معتقدند که قیمت طلا علی رغم افزایش ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام در بازارهای بین المللی، روند صعودی خود را ادامه خواهد داد که مهمترین دلیل آن، عوامل تکنیکال و ادامه نگرانی درباره ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی خواهد بود. در بازار تهران نیز بهای هر قطعه سکه طلای امامی از مرز 5 میلیون و 160 هزار تومان گذشت.


پیش بینی بازار دوشنبه 28 بهمن 98
با افزایش و اشباع قیمت ها در بسیاری از نمادها و صنایع (بجز سهام بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی که هنوز زیر ارزش ذاتی خود معامله میشوند)، نه تنها قیمت ها و شاخص ها به تعادل نرسیده اند بلکه با شیب تندی در حال افزایش هستند. مردم از ترس از بین رفتن ارزش دارایی های پولی خود (پس اندازهایشان) در حال تبدیل سریع آن به اشکال مختلف دارایی سرمایه ای (نظیر اوراق سهام شرکتها) هستند و بازارها با تنش و وحشت عجیبی عجین شده است! امروز نسبت برابری دلار/ریال از 2000 برابر ( طی 40 سال اخیر و به مبدا 27 بهمن ماه 1357) نیز عبور کرد. گفتنی است نرخ دلار در بدو انقلاب 7 تومان بود که اینک سطوح بیش از 14 هزار تومانی را تجربه می کند!.
در هر صورت، نرخ تورم در کشور بالا است و همین امر نتایج تلخی چون افت شدید ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم را موجب شده است. لذا ازدحام خریداران و سرمایه گذاران در بورس، امری نسبتأ طبیعی و قابل انتظار بوده و از توجیهات کافی برخوردار است. ناگفته نماند، افزایش با رویه قیمت ها در بورس تهران بطور همگن صورت نگرفته بطوریکه، هنوز هم سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده بسیاری در بازار یافت میشود (نظیر وبصادر و وتجارت) که از قافله رشد بازار و توجه سرمایه گذاران مغفول مانده اند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه ۱۰۸درصدی این معدنی به نفع سهامداران می‌شود؛

بارسنگین بر دوش سهامدار عمده "کگل"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهامداران سبد سهام را فراموش نکنند

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سنگی به بزرگی تامین‌مالی ۱۵میلیارد دلاری از بازار سرمایه!

ارسال نظر