بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

عرضه سهام در "عرضه‌های اولیه" حداقل ۱۵درصد

در خصوص افزایش میزان شناوری سهم شرکت هایی که در حال حاضر در بازار بورس حضور دارند نیز پیگیری هایی بعمل آمده و جلساتی با سهامداران عمده برگزار شده است. امیدوارم این موضوع هم زودتر به نتیجه برسد.
کد خبر : ۲۱۰۱۵۱

افزایش میزان عرضه سهام در عرضه های اولیه آتی

به گزارش بورس نیوز، با توجه به ورود خیل کثیری از سهامداران تازه وارد و جریان پرفشار نقدینگی به بازار سرمایه و همچنین رسیدن اکثر سهم های کوچک و متوسط بازار به سقف های قیمتی، انتظار می رود هم روند پذیرش و عرضه های اولیه در بازار تسهیل و تسریع گردد و هم میزان سهم عرضه شده در عرضه اولیه افزایش یابد. در اغلب عرضه های اولیه، سهم تخصیص یافته به هر کد معاملاتی، کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بوده و این مبالغ، سهامداران را راضی نمی کند.

مجید نوروزی معاون امور ناشران و اعضا شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طبق مصوبات اخیر هیات پذیرش، حداقل عرضه ۱۵درصد تعیین شده و قبلا حداقل عرضه و شناوری سهم ۱۰ درصد بوده و بعد از مصوبه جدید هیات پذیرش، هر شرکتی قصد ورود به بازار دوم بورس را داشته باشد می‌بایست حداقل ۱۵ درصد از سهام شرکت را عرضه کند.

وی افزود: البته این مصوبه تقریبا یک ماه قبل ابلاغ شده و فقط شامل شرکت‌هایی خواهد شد که درخواست پذیرش آنها بعد از ابلاغ این مصوبه، ارسال شده باشد. بنابراین شرکت‌های پدیده شیمی قرن و شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر که در آستانه عرضه اولیه هستند، شامل این مصوبه نخواهند شد.

وی اضافه کرد: در خصوص افزایش میزان شناوری سهم شرکت هایی که در حال حاضر در بازار بورس حضور دارند نیز پیگیری هایی بعمل آمده و جلساتی با سهامداران عمده برگزار شده است. امیدوارم این موضوع هم زودتر به نتیجه برسد.

نوروزی در رابطه با انتظار تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکت ها گفت: سرعت پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، افزایش داشته است. در سنوات قبل تجربه پذیرش و عرضه اولیه شرکتی در مدت ۳ ماه (کل فرآیند عرضه اولیه از زمان درخواست پذیرش شرکت تا عرضه اولیه ۳ ماه به طول انجامید) را داشته ایم. اما بطور کلی، پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، مشروط به تکمیل و ارایه مدارک و اطلاعات شرکت ها با همان کیفیتی که توسط هیات پذیرش تصویب شده، خواهد بود. بعد از ارایه مدارک و اطلاعات از سوی شرکت ها، هیات پذیرش اقدام به بررسی مدارک و ریسک های شرکت و... کرده و بعد از اتمام این مراحل، پذیرش و درج نماد و عرضه اولیه صورت خواهد گرفت. با این شرایط، هرچه شرکت ها در ارایه مدارک و اطلاعات مورد نیاز با دقت و سرعت بیشتری عمل کنند و از مشاوره های قوی تری برخوردار باشند، فرآیند پذیرش و عرضه اولیه تسریع خواهد شد.

نوروزی در خاتمه گفت: احتمالا درج نماد شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر ظرف ۲ روز آینده انجام شده و بعد از آن، عرضه اولیه صورت خواهد گرفت. شرکت تامین سرمایه بانک ملت نیز با سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم بورس پذیرش شده و امیدواریم این شرکت هم تا پایان سال جاری عرضه اولیه شود. مصوبه پذیرش شستا نیز تکمیل امضا شده و احتمالا امروز به شرکت ابلاغ خواهد شد. بعد از احراز بعضی شرایط، این شرکت هم درج نماد شده و سایر مراحل مربوط به عرضه اولیه انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر