بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

مقصد نقدینگی کجاست

سپرده گذاری در بانک ها نسبت به نرخ تورم، بازدهی کمتری به همراه دارد.
کد خبر : ۲۱۰۳۱۱

مقصد نقدینگی کجاست؟

به گزارش بورس نیوز، بعد از رشد چشمگیر بازار سرمایه، برخی معتقدند احتمال خروج بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه وجود دارد و ممکن است دولت برای جلوگیری از تلاطم سایر بازارها، در ماه های آتی اقدام به افزایش نرخ سود بانکی کند تا نقدینگی به سمت بانک ها هدایت شود.

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با وجود آنکه نرخ سود سپرده های بانکی کمتر از نرخ تورم بوده، اما باز هم بانک ها در حفظ و جذب سپرده ها موفق عمل کرده اند و حجم سپرده ها در سال جاری رشد تقریبا ۳۰ درصدی داشته است. بخشی از این رشد ناشی از پرداخت بهره به سپرده های قبلی و بخشی هم ناشی از جذب سپرده های جدید بوده است.

وی افزود: نقدینگی در کشور ما سیر صعودی دارد و در شرایطی هستیم که بازار مسکن گزینه جذابی برای جذب نقدینگی نیست. سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا هم مشکلات و محدودیت های خاص خود را دارد. بنابراین معتقدم نقدینگی جایی جز بازار سرمایه و بانک ها نخواهد داشت. سپرده گذاری در بانک ها نسبت به نرخ تورم، بازدهی کمتری به همراه دارد؛ ولی برای سرمایه گذاران کم ریسک و نیز آن گروه از مردم که به دنبال دریافت سود ماهانه برای سپری کردن زندگی خود هستند، گزینه جذابی بوده و گواه این ادعا هم رشد حجم سپرده‌های بانکی در سال جاری است. بازار سرمایه نیز برای سرمایه گذاران ریسک پذیر، بازار جذابی است. اینطور نبوده که پول از بانک خارج شده و به بازار سرمایه رفته باشد و حالا انتظار خروج پول از بازار سرمایه و ورود آن به بانک ها را داشته باشیم. بازار پول، سپرده گذاران خاص خود را دارد.

وی در رابطه با نرخ سود بانکی گفت: شاید اگر حجم سپرده های بانکی روند کاهشی داشت، دولت برای هدایت نقدینگی به سمت بانک ها اقدام به افزایش نرخ سود بانکی می کرد. اما با توجه به رشد سپرده های بانکی، افزایش نرخ سود سپرده های بانکی برای دولت توجیهی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه حتی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری هم در حال حاضر رغبتی به پرداخت سودهای بالاتر از ۲۰ درصد ندارند. علاوه بر این افزایش احتمالی نرخ سود سپرده های بانکی، منجر به افزایش نرخ بهره تسهیلات و افزایش هزینه های تولید شده و تورم زا خواهد بود. بنابراین بعید است که نرخ سود بانکی در سال آینده، تغییر کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اقامت «آ س پ» و «ثاخت» در یک واحد؛

«ثاخت» یارکشی می‌کند

۶۸ سهم برای هر کد معاملاتی تخصیص یافت؛

بورس با "قرن" اکتیو شد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

واگذاری‌های نمادین و فرمالیته بانکی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
بازار ما لی خیر فقط بازار سرمایه بازار مالی بقدری در طول این چندین ساله رشد کرده در مقابل بازار سرمایه که تعا دل اقتصاد را برهمزده باید بسیار تقویت بازار سرمایه مهماست
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
همین شما کارشناسان مالی با این فومول اشتباه بازار سرمایه و اقتصاد کشور رو از تعادل خارج کردین بازار مالی و سپرده های بانکی باید کاهش چشمگیر در مقابل تقویت بازار سرمایه در اینده داشته باشن