بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
اقامت «آ س پ» و «ثاخت» در یک واحد؛

«ثاخت» یارکشی می‌کند

رکود بازار مسکن از یک سو و کمبود نقدینگی از سوی دیگر، موجب شد تا «ثاخت» دست به دامن پیمانکاران و «آ س پ» شود.
کد خبر : ۲۱۰۸۰۹

«ثاخت» یارکشی می‌کند

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «بین المللی توسعه ساختمان» از جمله شرکت‌های انبوه ساز است که با زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس صورت‌های مالی منتهی به آذر ماه سال جاری، این شرکت با سرمایه ۶۰۰۰ میلیارد ریالی، بالغ بر ۱۶۵۱ میلیارد ریال زیان انباشته دارد.

بازار مسکن از سال ۹۳ وارد فاز رکودی شدیدی شد و تا سال ۹۶ نیز ادامه یافت. با کاهش نرخ سود بانکی در نیمه اول سال ۹۶، نقدینگی‌ها از بانک‌ها خارج و بخشی از آن به سمت بازار مسکن حرکت کرد. در نتیجه، تعداد معاملات و قیمت مسکن افزایش یافت اما؛ در سال ۹۸ به دلایلی همچون افزایش میزان عرضه، کمبود نقدینگی و شدت گرفتن رکود اقتصادی، تعداد معاملات مسکن در پاره‌ای از اوقات رو به کاهش حرکت کرد.

نمودار سود و زیان «ثاخت» به خوبی این چرخه را نشان می‌دهد؛ با شروع رکود بازار مسکن در سال ۹۳ و تداوم آن تا سال ۹۶، وضعیت سودسازی این شرکت پس از افت فاحش نسبت به سال ۹۲، در وضعیت ثابتی قرار گرفت و به صورت خطی حرکت کرد اما؛ بالاخره در مقابل رکود تاب نیاورد و در سال ۹۷ با زیان خالص سنگینی مواجه شد که در سال مالی منتهی به شهریور ماه ۹۸ نیز چرخه زیان تکرار شد.

«ثاخت» یارکشی می‌کند

شایان ذکر است که «ثاخت» در حال حاضر سعدی شیراز را در دست احداث دارد که تا پایان بهمن ماه پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی داشته است. پیش بینی شده مبلغ ۲۸۱۸ میلیارد ریال هزینه صرف این پروژه شود. به دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، شرکت مجبور شد جهت پیشبرد پروژه سعدی شیراز، با پیمانکاران به روش تهاتر وارد معامله شود. لازم به ذکر اسک که این پروژه در حال تحویل به خریداران است و تاکنون ۱۴۱ میلیارد ریال درآمد در صورت‌های مالی ۹۹ ثبت شده است.

«ثاخت» ۷۰ درصد از پروژه تجاری نارنجستان را در اختیار دارد که این نیز ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به روش تهاتر با پیمانکاران مجددا فعال شده است. شرکت تلاش دارد با تأمین مالی، این طرح را تا پایان سال جاری تکمیل کند. البته پروژه نارنجستان با مشکلات حقوقی مواجه است.

از دیگر برنامه‌های این انبوه ساز می‌توان به تلاش برای آغاز عملیات اجرایی پروژه شمع ساحل واقع در نوشهر و یا واگذاری آن و همچنین، مشارکت با شرکت «آ. س. پ» در اجرای پروژه، اشاره کرد.

به طور کلی، با گذشت ۵ ماه از سال مالی جدید «ثاخت»، ۲۳۵ میلیارد ریال درآمد حاصل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

در نظرسنجی چند روز پیش آبسیم پلاس در خصوص معاملات «ثاخت»، ۶۰ درصد اعلام موقعیت خرید در این سهم کردند و ۴۰ درصد دیگر سمت عرضه را مناسب‌تر دیدند.

نگاهی به معاملات این سهم از ابتدای سال جاری تا به امروز نشان می‌دهد که تاکنون ۸۱ هزار خریدار و ۵۲ هزار فروشنده ظاهر شده‌اند. در این میان، حقوقی‌ها میل بالایی به خروج از این سهم از خود نشان داده‌اند و بیش از ۸۸۳ میلیون سهم را به حقیقی‌های بازار سرمایه واگذار کرده‌اند. عرضه حقوقی‌ها در چند روز اخیر به شدت بالا رفته؛ به گونه‌ای که از ۸۸۳ میلیون سهم عنوان شده، ۳۴۴ میلیون سهم در ۴ روز معاملاتی اخیر رخ داده است.

«ثاخت» یارکشی می‌کند

لازم به ذکر است که «ثاخت» در مدت سپری شده از سال ۹۸ بیش از ۲۵۴ درصد بازدهی نصیب سهامداران و همراهان خود کرده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
براساس آگهی شرکت بین المللی توسعه ساختمان؛

"ثاخت" در انتهای ماه جاری به مجمع می‌رود

از سوی شرکت بین المللی توسعه ساختمان اعلام شد؛

"ثاخت" عزم رفتن کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
لعنت به کسانی که جلوی رشد این سهم رو گرفتن این سهم تو 18 سال کلا 6 برابر شده