بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
تحلیل صنعت سیمان

آیا سیمان باز می گردد ؟

طبق آمار انجمن سیمان ایران تا پایان سال 1389 میزان تولید سیمان کشور به بیش از 73 میلیون تن خواهد رسید. گفتنی است در حال حاضر 52 شرکت سیمانی در کشور مشغول به فعالیت می باشند که از این تعداد 29 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده اند.
کد خبر : ۲۱۰۸۵

فکر ایجاد کارخانه سیمان در ایران و انجام بررسی های لازم روی مواد اولیه مناسب سیمان سازی از سال 1307 شروع و نهایتاً در سال 1310 طی قراردادی بین ایران و شرکت ایران و سوئد خرید یک کارخانه سیمان به ظرفیت 100 تن در روز در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش بورس نیوز ؛ دومین کارخانه سیمان کشور در مشهد در سال 1334 با ظرفیت روزانه 60 تن آغاز بکار کرد.

از جمله دلایلی که در گذشته مانع رشد این صنعت در کشور می شد فقدان امنیت لازم برای سرمایه گذاری در صنعت سیمان ، سیاست قیمت گذاری در صنعت سیمان ، سیاست چند نرخی و نوسان شدید نرخ ارز، حاشیه سود پایین و عدم ثبات قوانین و مقررات کشور بود.

البته در چند سال گذشته با رفع بسیاری از این موانع صنعت سیمان کشور رشد قابل ملاحظه ای یافته بطوری که این کالا از سبد حمایتی خارج و عرضه و تقاضا در حالت تعادل قرار گرفته است.

اما با رکود بازار مسکن و کاهش تقاضا در حال حاضر شرکت های تولید کننده سیمان با مشکل فروش مواجه اند که برای حل این موضوع نیز آزادسازی صادرات این محصول به عنوان راه کار در نظر گرفته شده است . ا
 
لبته در این خصوص نیز باید گفت صادرات سیمان برای مسیرهای طولانی قابل صرفه نبود و تنها شرکتهایی که در اطراف مرزهای کشور قرار دارند از این مزیت برخوردارند.
میزان تولید سیمان در دنیا طی سال 2005 بالغ بر 2.220 میلیون تن بوده است که کشورهای چین و امریکا بیشترین میزان تولید سیمان را داشته اند . ایران در آن سال با تولید 32 میلیون تن در رتبه 15 قرار گرفته است .
 
اما با افزایش تولید سیمان در کشور تا مرز 55 میلیون تن ایران توانسته به جمع 5 کشور برتر تولید کننده سیمان به پیوندد . همچنین قابل ذکر است میزان تولید سیمان ایران در خاورمیانه در رتبه نخست قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان روند افزایش تولید سیمان را می توان با در نظر گرفتن عواملی مانند بهینه سازی خطوط داخلی، ایجاد خطوط جدید ، افزایش تنوع تولید سیمان ، و کاهش زمان توقف خط تولید افزایش داد.

طبق آمار انجمن سیمان ایران تا پایان سال 1389 میزان تولید سیمان کشور به بیش از 73 میلیون تن خواهد رسید. گفتنی است در حال حاضر 52 شرکت سیمانی در کشور مشغول به فعالیت می باشند که از این تعداد 29 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده اند.

گفتنی است صنعت سیمان بورس در 3 ماه گذشته 1.19 درصد از کل ارزش روز بورس کشور را در اختیار داشته و میانگین بازدهی این صنعت در مدت مذکور 14.15- درصد گزارش شده است.

همچنین میانگین بازدهی این صنعت در سال 87 ، 9.47 درصد بوده این در حالیست که میانگین بازدهی بورس در سال 87 به (0.04-) درصد رسیده است. گفتنی است میانگین بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از 12 بوده است.

حال باید دید آیا این صنعت در سال جاری می تواند مجدداً به روزهای اوج خود در بورس بازگردد یا خیر ؟ البته این موضوع بستگی زیادی به عواملی همچون حجم پروژه های عمرانی و وضعیت بازار مسکن در کشور خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر