بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
به نظر می‌رسد که در این مرحله بازار شاهد رشد قیمت‌ها در گروه‌هایی باشد که در روز‌های اخیر افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده اند و در واقع از بازار جامانده اند.
کد خبر : ۲۱۰۹۹۱

رشد قیمت در گروه های جامانده


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته با ادامه رشد شاخص کل شاهد عبور این نماگر از مرز ۵۰۰ هزار واحد بودیم و شاخص کل به ۵۰۳ هزار و ۷۳۵ واحد بودیم. در این روز شاخص کل به میزان یک درصد افزایش را تجربه کرد. شاخص هم وزن نیز رکورد جدیدی را ثبت کرد و با ۱.۷۸ درصد افزایش که معادل ۲.۹۱۱ واحد بود به ۱۶۶ هزار و ۲۳۳ واحد افزایش یافت. ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به رقم جالب توجه ۸۲ هزار میلیارد ریال رسید که در نوع خود قابل توجه و تامل است.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل در جریان معاملات دیروز مربوط به شرکت‌های چادرملو، فولاد خوزستان و فولاد خراسان بود. بیشترین اثر منفی نیز مربوط به نماد‌های وغدیر و اخابر بود.


سیاست و اقتصاد کلان
روز گذشته در جریان برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی شاهد رد شدن کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور بودیم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با کلیات لایحه بودجه ۹۹ با اکثریت آرا مخالفت کردند. نمایندگان در این جلسه از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر با ۶۷ رأی موافق ۱۱۴ رأی مخالف و سه رأی ممتنع با کلیات این لایحه مخالفت کردند. به این ترتیب می‌بایست شاهد برگشت مجدد لایحه بودجه به کمیسیون‌های مربوطه مجلس و اعمال برخی تعدیلات و اصلاحات در ارقام این لایحه خواهیم بود.

رئیس کل گمرک ایران با تشریح وضعیت حجم تجارت خارجی گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۳۸.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۴.۴ میلیارد دلار واردات کالای اساسی وجود داشته است. رئیس کل گمرک ایران با اشاره به آمار واردات کشور تاکید کرد:در این مدت ۳۲.۴ میلیون تن واردات با رشد ۱۰.۸ درصدی به لحاظ وزن وجود داشته که ارزش آن ۳۹.۹ میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۳ درصد افزایش دارد.

میراشرفی با بیان اینکه در حال حاضر ۱.۴ میلیارد دلار صادرات کمتر از واردات است، گفت: در صورتی که صادرات برق به کشور‌های همسایه و خدمات فنی مهندسی را به آن اضافه کنیم قطعا تراز تجاری کشور مثبت خواهد بود. وی در مورد کشور‌های عمده صادراتی و وارداتی تصریح کرد: به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان عمده مقاصد صادراتی بوده و نیز چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان عمده کشور‌های وارداتی محسوب می‌شوند. معاون وزیر اقتصاد در مورد کالا‌های اساسی نیز عنوان کرد: تا سوم اسفند ماه سال گذشته ۲۵ قلم کالای اساسی بالغ بر ۱۴.۴ میلیارد دلار با رشد ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کالا به کشور آمده که وزن آن ۲۳.۲ میلیون تن با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در بازار‌های جهانی، کرونا همچنان منجر به تلاطم‌های منفی در بازار‌های کالایی و سرمایه‌ای شده است. شاخص داوجونز با شکاف منفی ۳ درصدی در شب گذشته بازگشایی شد. بهای روی مجددا به مرز ۲.۰۰۰ دلار نزدیک شد و بهای نفت خانم برنت با کاهش ۴ درصدی به کمتر از ۵۶ دلار به ازای هر بشکه رسید. قیمت جهانی مس نیز با کاهش یک درصدی روبرو شد. بهای جهانی طلا نیز که تا ۱.۶۹۰ دلار پیش رفته بود در معاملات دیشب با کاهش در حدود ۱ درصدی به ۱.۶۷۵ دلار به ازای هر اونس رسید.

در خبری از بازار سرمایه، دبیر کانون کارگزاران بورس در نامه‌ای خطاب به مسئولین سازمان بورس خواستار توقف موقت عرضه اولیه شرکت‌های پذیرش شده شد. در این نامه، دلیل این درخواست عدم حضور مشتریان و سرمایه‌گذاران و ازدحام افراد در شرکت‌های کارگزاری با توجه به اپیدمی ویروس کرونا اعلام شده است.


بازار امروز
در بازار امروز انتظار می‌رود که همچنان شاهد ادامه محدود روند صعودی بازار باشیم. به نظر می‌رسد که در این مرحله بازار شاهد رشد قیمت‌ها در گروه‌هایی باشد که در روز‌های اخیر افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرده اند و در واقع از بازار جامانده اند. در این بین می‌توان به گروه‌های بانکی و خودرویی اشاره داشت که کمتر از گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی رشد قیمت را تجربه کرده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر