بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
این شرکت بر بازار سهام متمرکز است؛

فضای باز «وسپه» برای رشد

تمرکز بالای شرکت «سرمایه‌گذاری سپه» بر بازار سرمایه، موجب شده تا ارزش قابل توجهی پیدا کند و بتواند از این بازار سود مناسبی برای خود کنار بگذارد.
کد خبر : ۲۱۱۹۲۲

فضای باز «وسپه» برای رشد

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «سرمایه‌گذاری سپه» سال مالی منتهی به آذر ماه دارد و چندی پیش مجمع عمومی سالیانه دوره ۹۸ را برگزار کرد و از ۷۰۹ ریال سود هر سهم تحقق یافته، ۵۰۰ ریال آن را بین سهامداران خود تقسیم کرد.

حضور در مجامع این شرکت همواره برای سهامداران از جذابیت مطلوبی برخوردار بوده است؛ چرا که در سال‌های اخیر درصد قابل توجهی از سود شناسایی شده را به عنوان سود نقدی در مجمع بین سهامداران خود تقسیم کرده است.

فضای باز «وسپه» برای رشد

شرکت «سرمایه‌گذاری سپه» طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، ۶۷ درصد از درآمد‌های خود را از محل درآمد سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه و فرعی بدست می‌آورد و ۳۳ درصد دیگر را با فروش سرمایه‌گذاری‌ها کسب می‌کند.

در سال‌هایی که رکود اقتصادی شدیدی بر اقتصاد کشور حاکم بود و درآمدزایی شرکت‌ها به سختی انجام می‌گرفت، درآمد سود سهام «وسپه» نیز روند نزولی ملایم داشت. سرایت شرایط رکودی اقتصاد به بازار سرمایه نیز سود فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت را نیز کاهش داد اما؛ در دو دوره اخیر و به ویژه در سال مالی ۹۸، درآمد‌ها و سودآوری شرکت جهش بلندی کرد.

بیشترین سود شرکت از محل فروش سهام «وامید» و «کگل» حاصل شد و درآمد سود سهام نیز به شدت به سودآوری دو غول معدنی «کگل» و «کچاد» وابسته است.

فضای باز «وسپه» برای رشد

نگاهی به سبد سهام این شرکت نشان می‌دهد که تمام تمرکز «وسپه» بر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه معطوف شده و شرکت‌های غیربورسی سهم بسیار اندکی از پرتفوی این شرکت دارند.

بیشترین سرمایه‌ نیز رهسپار صنایع استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی شده؛ صنایعی که در کشور تقریبا حرف اول را می‌زنند و از موقعیت بنیادی مطلوبی برخوردار هستند.

«کگل»، «کچاد» و «وامید» بیشترین سهم را از پرتفوی بورسی شرکت دارند و در سبد سهام غیربورسی ها، شرکت سرمایه‌گذاری مهر فضای زیادی از سبد را از آن خود کرده است.

فضای باز «وسپه» برای رشد

آبسیم پلاس معاملات و نگاه سهامداران به «وسپه» را در ترازوی نظرسنجی قرار دارد که بر اساس آن، ۵۳ درصد موقعیت فروش را در این سهم انتخاب کردند و ۴۷ درصد دیگر، سمت تقاضا را گرفتند.

نگاهی به آمار معاملات این سهم در مدت سپری شده از سال جاری نشان می‌دهد که در ثبت بازدهی ۱۶۱ درصدی، حقوقی‌ها در نقش فروشنده ظاهر شده‌اند و بیش از آن که خریدار سهم باشند، فروشنده بوده‌اند. بر این اساس، حقوقی‌های سهم تاکنون بیش از ۸۹ میلیون سهم «وسپه» را به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند.

به طور کلی، از ابتدای سال جاری تا به امروز ۳۰ هزار خریدار و ۲۸ فروشنده در این نماد حاضر شده است.

در حال حاضر «وسپه» در محدوده قیمتی ۵۲۷۲ ریال معامله می‌شود و NAV هر سهم بر اساس اطلاعات بهمن ماه حدود ۷۸۶۰ ریال است. بنابراین، نسبت قیمت به ناو هر سهم حدود ۶۷ درصد است و به نظر می‌رسد همچنان فضا برای رشد دارد.

فضای باز «وسپه» برای رشد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت سرمایه گذاری سپه؛

"وسپه" از سهامداران دعوت کرد

نگاهی بر عملکرد سه ماهه این سرمایه‌گذار معدنی؛

"وسپه" نماد مورد توجه این روزهای بورس

گرد فرسودگی بر تن «صنایع تجهیزات نفت»؛

«فنفت» بازی را به رقبا باخت

ارسال نظر