بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به اختلاف قیمت فاحش بورس کالا با بازار آزاد و بی مهری سهامداران به بعضی نمادها و...
کد خبر : ۲۱۱۹۵۲


به گزارش بورس نیوز، قیمت محصولات فولادی این روزها آنقدر حاشیه ساز بوده که گویا خیلی ها این روزها خود را به در و دیوار می کوبند شاید بتوانند سهمیه ای از بورس کالا دریافت کنند و در بازار آزاد با نرخ بالاتر بفروشند ‌. اختلاف فاحش قیمت ها در بورس کالا با بازار آزاد این سوال را مطرح می کند که در بورس کالا، ارزان فروشی می شود یا در بازار آزاد، گران فروشی می کنند؟ هر چه هست، امیدواریم زودتر کسی پیدا شود که به این وضعیت رسیدگی کند. سود گزافی به جیب بعضی ها می رود و نه تولیدکنندگان فولاد سهمی از افزایش قیمت بازار آزاد دارند و نه مصرف کنندگان نهایی، بهره ای از ارزان فروشی بورس کالا می برند. به قولی، هم سیخ سوخته و هم کباب!

 

مراقب دل خوشی سهامداران باشید
اختلال در سامانه معاملاتی کارگزاری ها به حدی رسیده که صدای کانون کارگزاران را هم درآورده. این روزها همه جا صحبت از عرضه های اولیه است و اگر سیستم معیوب شان اصلاح نشود، خیلی از سهامداران خرد که به سود عرضه های اولیه دل خوش کرده اند، امکان خرید نخواهند داشت ‌.

 

بازاری به صلابت کوه

قیمت های جهانی افت زیادی داشته و پیش بینی می شود قیمت نفت بر اثر شیوع کرونا به کمتر از ۳۰ دلار هم برسد. بورس های جهانی هم کم و بیش، پرریسک هستند. با این حال در بورس تهران همه چیز، گل و بلبل است و شاخص کل طوری بالا می رود که معلوم است کرونا و غیر کرونا را هیچ انگاشته! اینکه بورس تهران بازار مقاومی شده که به هر بادی نمی لرزد، اتفاق خوشایندی است که سال ها آرزوی فعالان بازار سرمایه بوده؛ فقط امیدواریم حضور گرم مردم در بورس، ارج نهاده شود و دفعه بعد که آقایان خواستند تصمیم های شبانه بگیرند، بیشتر به فکر دغدغه های سهامداران خرد باشند.

 

بی مهری به یک سهم بانکی

بانک بزرگ بورسی، سال گذشته تجدید ارزیابی کرد تا مشکلاتش کاهش یابد، حالا صورت های مالی نشان می دهد زیان انباشته این بانک ۷۷ درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه برنامه هایی هم در دستور اجرای این بانک بورسی است که در صورت اجرای موفقیت آمیز، سال آینده این بانک سودآور خواهد شد. اما نکته اینجاست که قیمت سهم "وتجارت" نسبت به سایر سهم های هم گروه خود که اتفاقا بعضی از آنها، روز به روز کوله بار زیان شان سنگین تر می شود، عقب تر است و کمتر از قیمت اسمی، معامله می شود‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تخصیص عرضه‌‌اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
اصرار چند هفته ای شما برای جذاب کردن وتجارت و وصادرات و فولاد رو نمیفهمم ! این سهم ها اصلا برای سهامدار خرد جذاب نیست ، چون انقدر حقوقی گردن کلفت پاشون نشسته که تا دو قرون سهم میخواد برود بالا چنان سهام خود را خالی میکنند که همه از ترس میگویند نکند خبری است و ما بی خبریم ! و همین میشود صف فروش ،حالا بیا قسم بخور که سهم سود ساز است ! نکته بعد اینکه این سهم ها را با یکی دو قرون حقیقی نمیشود تکان داد و تا حقوقی قصد بالا بردن نکند اتفاقی در سهم نمیافتد