بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
گزارش روزانه بازار سرمایه امروز نگاهی دارد به وضعیت معاملات، اهم اخبار روزانه و پیش بینی وضعیت بازار شنبه و...
کد خبر : ۲۱۲۰۵۱

سریال رکوردشکنی ها در بورس، این قسمت:

به گزارش بورس نیوز، همانطور که انتظار می‌رفت، بازار امروز نیز مثبت بود و همه چیز بر وفق مراد فعالان بازار پیش رفت. اینک همه و همه به رونق و پایداری رشد بازار، اعتماد و ایمان پیدا کرده اند و هیچکس گمان نمی‌برد و یا انتظار ندارد روزی بازار بریزد. چرا که نزدیک به ۳۱ ماه است که حال بازار خوش و خرم است و هر که ۳۱ ماه پیش صد میلیون تومان به این بازار پر هیجان و پر سود آورده، اینک چندین برابر سود کرده است.
این محاسبات بدین نحو است که اگر میانگین بازدهی ۳۱ ماهه بازار را در نظر بگیریم، بازدهی شما ۴۰۰ درصد است (یعنی ارزش سهام تان ۵ برابر شده است)، ولی اگر تک سهام برگزیده و پروژه محور! بازار را خریده و فروخته و سفته بازی کرده بودید؛ الان سود میلیاردی به جیب زده بودید.
شاهد و مدرک می‌خواهید؟ به جدول و بازدهی‌های افسانه‌ای زیر که از ابتدای سالجاری تا کنون در این سهام ایجاد شده توجه فرمایید. ومشان = ۴۶۵۰ درصد و نکالا = ۳۸۰۳ درصد.

سریال رکوردشکنی ها در بورس، این قسمت:
و، اما علیرغم تلاش‌ها و سیاست‌های متنوع و رنگارنگی که مدیران ارشد و متولیان بازار (بورس تهران) طی ۳۱ ماه اخیر بکار بسته اند که مانع از رشد هیجانی، زودرس، انفجاری، بی رویه و... بازار و قیمت‌ها شوند؛ در همه موارد نتیجه عکس بخشیده و ارزش بازار ۴۵ میلیارد دلاری ما (در اول شهریور ۹۶) اینک به ۱۶۰ میلیارد دلار (با احتساب نماد‌های فعال در بازار پایه) رسیده و ثروتی افسانه‌ای و به یادماندنی برای برخی از فعالان حرفه‌ای بازار در پی داشته است.
بعبارت دیگر، بازدهی‌های ۲ تا ۴ رقمی یاد شده، نصیب هر کسی و هر سهامداری نشده، بلکه صرفأ افرادی که به قواعد بازی و سفته بازی و پروژه سازی و پروژه پروری بلد آشنا هستند به این توفیق عظیم و ثروت افسانه‌ای و غیر قابل شمارش دست یافته اند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فولاد، فملی، رمپنا، پارس، وبملت و فارس و پارسان با رشد حدود ۱۰۹۴۴ واحدی روبرو شد. بازار در پایان هفته‌ای مطلوب، با رشدی مناسب به کار خود پایان داد تا با شتابی بالا از میانه کانال جدید و ایستگاه ۵۵۵ هزار واحدی نیز عبور کرده باشد.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۵۵,۱۸۱ واحد / میزان تغییر ۱۰۹۴۳ واحد مثبت/ ارزش بازار ۲۰,۱۹۹,۱۵۱ میلیارد ریال
ارزش معاملات ۶۰,۴۷۸ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۱۹۸ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۸۶۱ واحد مثبت/ فملی ۶۶۶ واحد مثبت/ رمپنا ۵۲۵ واحد مثبت/ پارس ۴۸۴ واحد مثبت/ وبملت ۴۶۰ واحد مثبت/ فارس ۴۳۳ واحد مثبت/ پارسان ۴۲۵ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وبصادر ۵۷۶.۵ میلیون سهم/ ونوین ۳۴۷.۵ میلیون سهم/ ذوب ۳۲۲.۷ میلیون سهم/ وبملت ۲۷۶ میلیون سهم/ فولاد ۲۴۷.۳ میلیون سهم

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) آمریکا، امارات و هنگ کنگ نرخ بهره خود را نیم درصد کاهش دادند. بر این اساس اونس جهانی با رشد با اهمیتی مواجه شد و همکنون ۱۶۴۲ دلار معامله می‌شود، اما کامودیتی‌ها به همراه شاخص‌های بورس ابتدا واکنش منفی نشان دادند و بعد متعادل شدند. علت این واکنش آنجاست که فدرال رزرو زمانی دو پله نرخ بهره را کاهش می‌دهد که از یک بحران میان مدت یا بلند مدت اطمینان حاصل کرده باشد. این باعث شد تا واکنش بورس‌ها در ابتدا منفی باشد، اما پس از چند ساعت همه چیز عادی شد.
۲) انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در جریان است. جو بایدن تا این لحظه ۳۳۷ delegates به دست آورده و برنی سندرز ۲۲۷! هرچه می‌گذرد فاصله جو با برنی بیشتر می‌شود و احتمالا تا عصر امروز همه چیز مشخص می‌شود.
۳) گروه ۷ در بیانیه خود آورده ما تعهد خود را به استفاده از تمام ابزارهاى فیزیکى و سیاستهاى مالى اعلام میکنیم تا رشد پایدار و توسعه خدمات بهداشتى را تضمین کنیم. پس ازین بیانیه، اقتصاد‌های بزرگ نرخ بهره را کاهش دادند و وابستگانشان نیز اقدام مشابهی کردند.
۴) پاول می‌گوید مقابله با اثرات کرونا میتواند از تمام بخشهاى دولت حاصل شود. میدانیم که صرف کاهش نرخ بهره خطرات کرونا را رفع نمیکنید. اما هماهنگی‌ها براى خنثى کردن اثرات آن به بهترین نحو ممکن در حال انجام پذیرى ست.
۵) وزارت دارایی چین وعده کاهش بیشتر مالیات‌ها و کسر پرداخت‌ها را بر اساس تحولات کروناویروس و شرایط اقتصادی داد.
۶) بانک آمریکا در تازه‌ترین تحلیل خود پیش بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار خواهد بود. اگر کرونا به یک اپیدمی جهانی تبدیل شود، شاهد افزایش قیمت طلا تا ۲۰۰۰ دلار خواهیم بود. پیش بینی بانک آمریکا نشان می‌دهد نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا تا پایان امسال به ۱.۸۰ درصد خواهد رسید.
۷) ذخایر تجاری فولاد به سطح بی سابقه‌ای افزایش یافته و سودآوری صنعت فولاد چین کاهش یافته است. پیش بینی می‌شود این مساله موجب کاهش تولید فولاد چین طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شود.
۸) یک بانک ژاپنی اعلام کرد که اوپک در کاهش تولید نفت، فراتر از ارقامی خواهد رفت که بازار‌ها اکنون آن را در قیمت نفت لحاظ کرده‌اند. به گفته وی کاهش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای که فرض اصلی برای ۹ ماه آینده است، موضوعی است که سبب افزایش فراتر از انتظار قیمت نفت در هفته آینده می‌شود.
۹) مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از ایران خواست تا درباره ذرات اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به «شفاف سازی» بپردازد.
۱۰) وزیر بهداشت ایران می‌گوید دارو‌های ضدویروس تجویز شده برای بیماران کرونایی نتیجه مطلوبی داشته و منجر به تسهیل روند بهبودی آن‌ها شده است.
۱۱) حواله دلاری در سنا به ۱۳۷۰۰ تومان رسیده است!
۱۲) قیمت ماسک جهانگیری ۱۵۰۰ تومان اعلام شد و انجام معامله در قیمت بالاتر قاچاق محسوب می‌شود.
۱۳) میزان عرضه و فروش گاز طبیعی در چین به حالت قبل از کرونا نزدیک شده و این نشان می‌دهد حجم فعالیت چینی‌ها در حال بازگشت به حالت نرمال است.
۱۴) عرضه اولیه شصدف از ۷ صبح اماده دریافت تقاضای مشتریان است و تا ساعت ۱۰ امکان سفارش گذاری مهیا است. این زمان تمدید نمی‌شود.
۱۵) گل گهر با تولید ۲۶ میلیون تن محصول به بزرگترین تولیدکننده کنسانتره در ایران تبدیل شده است. این شرکت تا پایان بهمن ۹۶ درصد از برنامه سالانه خود را محقق کرده است.
۱۶) سمگا و بکام افزایش سرمایه می‌دهند.
۱۷) مدیرعامل فخوز گفته طرح‌های این شرکت در حال به نتیجه رسیدن است. تکمیل زنجیره فولاد یکی از اهداف اساسی شرکت بوده و یکی از این اهداف رفع نیاز میزان تولید کنونی کنسانتره و رساندن تولید از ۵/۲ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن خواهد بود. وی می‌گوید با تملک ۶۰ درصد سهام فولاد اکسین، محصولات نهایی به تولید فخوز اضافه می‌شود. تولید ۱.۷ میلیون تن اسفنجی، ۲.۵ میلیون تن کنسانتره و ۲.۵ میلیون تن گندله هم به بهره برداری رسیده است.
۱۸) آریاساسول زیر مجموعه پتروشیمی پارس از گروه هلدینگ فارس به زودی عرضه می‌شود.
۱۹) شاهین چراغی در بخشی از مصاحبه خود می‌گوید یکی از واقعیت‌های غیر قابل انکار، افزایش روزانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور است که بخشی از این پول به دلیل تغییر رویکرد جامعه از بانک محوری به بورس محوری به سمت بازار سرمایه می‌آید و افزایش قیمت سهام را به دنبال دارد.
۲۰) افزایش تعرفه واردات تایر سنگین از ۵ به ۲۶ درصد مطرح است.
۲۱) کانون کارگزاران وارد عمل شد تا مشکل اختلاف ساعت بین سایت TSE و معاملات آنلاین را بررسی کند.
۲۳) وایران بخشی از وام‌های خود را تسویه کرد، رنیک هم قرارداد جدید گرفت.
۲۴) بانک سامان با همکاری بانک سوئیسی BCP، مسئول تراکنش‌های مالی کانال مالی سوئیس برای صادرات غذا و دارو به ایران شد.
۲۵) هشدار متخصص آمریکایی؛ بدترین سناریو ممکن درباره شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد
۲۶) جاناتان کوییک، استاد دانشگاه دوک و یکی از مدیران سابق بخش سیاست‌گذاری دارو‌های اساسی در بخشی از مصاحبه خود با گاردین گفته: بدترین سناریو ممکن این است که این بیماری در همه جای دنیا شیوع پیدا کند و در مناطق مختلف به یک بیماری بومی تبدیل شود، به این معنی که بیماری به سرعت در جمعیت جهان زیاد شود. به نظر می‌رسد، احتمال وقوع این سناریو بیشتر باشد، ما هم اکنون این بیماری را در ۶ قاره مشاهده کرده‌ایم.
۲۷) ثبت رکورد جدید در عرصه اولیه شصدف.در عرضه ۱۷ درصد از سهام شرکت صنعتی دوده فام در بازار دوم فرابورس تعداد یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۵۵۹ کد معاملاتی مشارکت کردند که به یک میلیون و ۶۱۹ هزار و ۲۸۳ کد، سهام این شرکت تخصیص یافت.
۲۸) مشارکت "تملت" بالاتر از "شصدف" شد

در عرضه اولیه "تملت" به هر کد معاملاتی ۴۲۱ سهم در قیمت ۳۴۰۰ ریال تخصیص یافته است.بیش۱۶۶۲۰۰۰ کد معاملاتی در این عرضه اولیه سهام خریدند.

 
پیش بینی بازار شنبه ۱۷ اسفند ۹۸
جهش سرسام آور قیمت‌ها و شاخص‌ها در بورس تهران همچنان ادامه دارد و آن قدر شاهد رکوردشکنی و عبور از موانع و کانال‌های بزرگ توسط نماگر بازار بوده ایم که آمار و شمار آن از دست مان خارج شده است. جریان نقدینگی سنگین و غیر قابل شمارش به فضای معاملات همچنان ادامه دارد و خیلی از مردم سعی در پیوستن به معاملات در بورس تهران و سهامداری شرکت‌های فعال در این بازار هستند.
عده‌ای نیز از این هیجان مثبت واگیردار، و رونق روزافزون بازار بهره کافی برده و با تحریک قیمت‌ها در اکثر نماد‌های کوچک و دارای سطح شناوری پایین، رابطه عرضه و تقاضا در سهام مورد اشاره را بر هم زده و به رشد بی رویه قیمت‌ها دامن زده اند. سازمان بورس نیز هر چند کمابیش در جریان این عملیات قرار دارد و مدام معاملات را مانیتور می‌کند، ولی حتی قادر به کنترل اوضاع و حاکمیت عقل و منطق در فضای معاملات نیست و تنها به نظاره عملیات نشسته است. البته هر از گاهی در بازار دخالت کرده و معاملات را کنسل می‌کند یا با حذف برخی از معاملات، سعی در تعادل بخشی و حفظ عقلانیت و سلامت بازار می‌کند، ولی هیهات و هیهات!
البته این سخن بدان معنا نیست که کلیه سهام ۶۱۸ شرکت فعال در بازار دارای حباب قیمتی است، خیر. چرا که هنوز و به رغم رشد سنگین و بازدهی بی نظیر بازار، برخی سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی در بازار یافت میشود که زیر ارزش ذاتی معامله میشوند.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وقتی که جرأت ریسک وجود ندارد؛

رشد«ومشان» زیرچتر قوانین جدید بازارپایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

شرایط صدور کد معاملاتی، سلب حق سهامداران

ارسال نظر