بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
گرد فرسودگی بر تن «صنایع تجهیزات نفت»؛

«فنفت» بازی را به رقبا باخت

در روز‌های تحریم، برخی شرکت‌ها خود را نیز تحریم کردند و به بازار پربازده سهام کم محلی کردند؛ در حالی که خود نیز با تجهیزات کهنه قصد رقابت در عصر تکنولوژی دارند.
کد خبر : ۲۱۲۰۵۷

«فنفت» بازی را به رقبا باخت

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که در حوزه تجهیزات و ماشین آلات نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند، «صنایع تجهیزات نفت» است.

این شرکت که به صورت هلدینگ فعالیت می‌کند، با گذشت ۹ ماه از سال ۹۸ هنوز موفق به شناسایی هیچ‌گونه درآمدی نشده و هیچ حاصل ۹ ماه فعالیت بوده است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها در همین مدت، درآمد بالایی کسب کرده‌اند و بار یک سال خود را بسته‌اند.

یکی از بزرگترین و مهمترین کاستی‌های شرکت «صنایع تجهیزات نفت» این است اقدام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه نکرده و سهام هیچ یک از شرکت‌های بورسی را در اختیار ندارد. همین موضوع سبب شده تا از رشد قیمت و شاخص‌ها در بازار سهام هیچ نفعی نبرد و باز هم هیچ عایدی این شرکت از پربازده‌ترین بازار کشور باشد. به همین دلیل است که در مقابل سرفصل سود فروش سرمایه گذاری‌ها همیشه عدد صفر نقش بسته است.

«فنفت» بازی را به رقبا باخت

«فنفت» که خود در بازار پایه زرد فرابورس حضور دارد، با سرمایه ۴۴۰ میلیارد ریالی، فقط ۴۹۱ میلیارد ریال در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده است.

از سوی دیگر، این شرکت با کمبود نقدینگی ناشی از اجرا نشدن پروژه‌های نفتی، عدم دریافت پیش پرداخت‌ها و مطالبات روبرو است. به علاوه، بر اساس گزارش هیئت مدیره، رقبای «فنفت» در این سال‌ها خود را به تجهیزات جدید و به‌روز مجهز کردند اما؛ در این شرکت تحول خاصی رخ نداد و موجب شد بازار را به رقبای خود واگذار کنند.

به طور کلی، این شرکت به همراه زیرمجموعه‌های خود در حالی در زمینه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند که خود با ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده و مستهلک فعالیت می‌کند.

به همین جهت است که روند سودآوری شرکت در سال‌های اخیر در سراشیبی نزول قرار گرفته است؛ در سال ۹۸ نیز اوضاع چندان مساعد به نظر نمی‌رسد؛ چرا که طی دوره ۹ ماهه متحمل زیان خالص ۲۴ میلیارد ریالی شده است.

«فنفت» بازی را به رقبا باخت

تنها در سال ۹۷ اندکی توفیق حاصل کرد که سهم سهامداران از سود آن سال چندان بالا نبود و همان مقدار را نیز تاکنون نتوانسته‌اند دریافت کنند.

این شرکت در ابتدای سال جاری بالغ بر ۲۵۷ میلیارد ریال بدهی بابت سود سهام پرداختنی داشت که با لحاظ تقسیم سود ۲۵۰ ریالی به ازای هر سهم در مجمع سال مالی ۹۷، این رقم به ۳۷۱ میلیارد ریال افزایش یافت و هنوز رقمی از این بدهی کاسته نشده است.

این موضوع خود به خوبی نشان از وضعیت نامناسب نقدینگی در این شرکت دارد؛ معضلی که اگر حل نشود، مشکل‌ساز خواهد شد و سدی بر سر راه درآمدزایی شرکت خواهد بود.

با توجه به این که «فنفت» به نوعی تک بعدی حرکت می‌کند و تمام سرمایه خود را به شرکت‌های غیر بورسی اختصاص داده و از طرفی، به دلیل تحریم‌ها وضعیت پروژه‌های جدید پتروشیمی به حاشیه رفته، نمی‌توان انتظار تحول چندان قابل توجه و مستمر در این شرکت را داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر