بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

"کرونا " پشت فرمان بازارهای جهانی

بازار کشش قیمت های پایه بورس کالا را ندارد و با تداوم رکود شاهد تفاوت قیمت ها بین بازار و بورس کالا خواهیم بود.
کد خبر : ۲۱۲۱۳۹

در بازار های جهانی به گزارش رویترز، اوپک با کاهش ۱‌.۵ میلیون بشکه ای تولید نفت خام موافقت کرده است. این در حالی است که بازار انتظار کاهش ۱ تا ۱.۲ میلیون بشکه ای سطح تولید را داشت که در پی آن قیمت نفت خام سبک، از ۴۶ دلار با افزایش قیمت مواجه شد. با این حال در این ساعات، دوباره روند نزولی را در پیش گرفته، چرا که جریانات ریسک گریزی ضعیفی که در بازار های مالی شاهد بودیم، ضعیف تر شده و به نظر می رسد سرمایه گذاران بر این باورند که پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا به این زودی تمام نخواهد شد. طی خبرهای اخیر، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا افزایش یافته و ایالت کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام کرده است. از طرفی شرکت های هواپیمایی هشدار داده اند که شاید مسافرت ها با کاهش همراه باشند چرا که بخش زیادی از دنیا از چین گرفته تا اروپا به خاطر مقابله با گسترش ویروس کرونا تعطیل هستند. به همین سبب به نظر می رسد که در صورت پایان بحران ویروس کرونا، بهبود فعالیت های اقتصادی به زمان زیادی نیاز خواهد بود.

از طرفی با وجود آنکه فدرال رزرو آمریکا و کانادا نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش داده اند، به گزارش گلدمن ساکس انتظار می رود که بانک مرکزی انگلستان هم در نشست ماه مارس، نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش دهد. با این حال کارشناسان و تحلیلگران بازار بر این باورند تا وقتی تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا، سیر نزولی نداشته و یا درمانی برای آن پیدا نشود، سیاست های انبساطی پولی و مالی به تنهایی نمی تواند از رکود اقتصاد جهانی جلوگیری کند و این در حالی است که قانونگذاران امریکایی، بسته حمایتی ۸.۳ میلیارد دلاری را برای سرعت دادن به تحقیقات مربوط به ویروس کرونا تصویب کردند تا شاید درمان ویروس کرونا در آینده ای نزدیک تر پیدا شود. از طرفی خبر مهم دیگر، برتری "جو بایدن" در انتخابات درون حزبی دموکرات هاست. اهمیت این خبر از آنجاست که جو بایدن ارتباط خوبی با بازارهای مالی دارد و نیز به احتمال زیاد به احتمال بالا بودن مالیات ها نخواهد بود که این عوامل می تواند باعث تقویت اقتصاد آمریکا شود.

اما در بازار های داخلی اولین خبر تاثیرگذار، کاهش ۲۰ درصدی وزنی و ۳۰ درصدی ارزش صادرات، در مقابل افزایش ۳۵ درصدی از لحاظ وزنی و ۵.۱ درصدی ارزش کالاهای وارداتی، طی ۲ هفته ای که کشورمان درگیر ویروس کرونا شده است نسبت به زمان مشابه در سال ۹۷ است که اگر این روند ادامه دار باشد، باعث تاثیرات منفی بر تراز تجاری و در پی آن اقتصاد کل کشور است.

اتفاق مهم دیگر در بازار آهن که در هفته های گذشته در بورس کالا ملتهب شده بود، با افزایش حجم عرضه شمش و محدود شدن روند صادرات آن، باعث شده موجودی آهن آلات در بازار افزایش یافته و نوسان قیمتی محدود شود. از همین رو به نظر می رسد در روزهای آتی قیمت ها در بازار آهن با اصلاح همراه باشد. به گفته فعالان بازار در حال حاضر بازار کشش قیمت های پایه بورس کالا را ندارد و با تداوم رکود شاهد تفاوت قیمت ها بین بازار و بورس کالا خواهیم بود. به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان نرخ های پیشنهادی فروش را تغییر داده و در انتظار تثبیت شرایط بازار هستند.

اما در بازار سهام همچنان رونق تداوم دارد و با وجود چالشهایی چون، نیمه تعطیل بودن شهرهای کشور و نیز افزایش قابل توجه در حجم مبنای همه شرکتهای بورسی طی روزهای اخیر، این هفته نیز شاخص کل با رشد ۶ درصدی همراه بود و این در حالیست که بازار سرمایه خود را برای چالشهای دیگری که گویا تمامی ندارند، برای هفته آینده آماده می کند.


از جمله جدیدترین چالشها که در روزهای آینده گریبان بازار را خواهد گرفت بحث کاهش دامنه نوسان کلیه نمادها به ۲ درصد می باشد که در کنار افزایش حجم مبنا، بیانگر اتخاذ تدابیری در جهت کاهش سرعت حرکت بازار، چه در جهت مثبت و چه منفی، می باشد. هرچند به نظر می رسد متولیان امر به دنبال بازاری با حجم معاملاتی زیاد و سرعت حرکتی کند، در جهت مهیا کردن مجالی برای عرضه های دولتی، به منظور کمکی به تامین بودجه عاری شده از دلارهای نفتی از یک طرف و عرضه های شرکتی به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز آنها از طرف دیگر می باشند. که باید منتظر ماند و دید که عکس العمل بازار به این چالش جدید چه خواهد بود. هرچند با توجه به میزان بالای افزایش ماهیانه نقدینگی و نرخ تورم انتظاری و رکود حاکم بر بازارهای رقیب، بعید به نظر می رسد که بازار سرمایه در برابر این پیامدها آرام بگیرد.

قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

باد موافق در بازارهای جهانی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

واکنش قوی تر بازارهای جهانی به کرونا

رشد دو برابری صادرات ایران به اوراسیا؛

سهم ایران از تجارت با اوراسیا بیشتر شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
سلام
لطف کنید در خصوص مجامع شرکتهای بورسی هم اطلاع رسانی کنید.
تعداد زیادی از شرکتهای بورسی اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی کردند و باید تا پایان سال مجمع خود را برگزار کنند.
نمونه آن شرکت ایران خودرو است که روز پنجشنبه دعوت به مجمع خود را آگهی کرد.
در این شرایط که وزارت تعاون تمام مجامع کارگری و تعاونی ها که تعداد شرکت کننده حداکثر چند ده نفری دارند را تعطیل کرد. چرا بورس و وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان حسابرسی برای شرایط فوق العاده فعلی کاری نمی کنند.
حداقل باید یک فرجه قانونی یکی دوماهه برای برگزاری مجمع و ثبت صورتجلسه قایل بشوند.
الان در شرایطی که حتی نماز جماعت و جمعه در مناطق پر ریسک تعطیل شده تشکیل یک مجمع با حضور چند هزار سهامدار چه توجیه منطقی و عقلی دارد؟
یک سهامدار