بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اعمال فشار بر بازار سرمایه

فارغ از اینکه اخذ مالیات از عایدی بازار سرمایه منطقی و منصفانه هست یا نه، باید منتظر هر اقدامی از طرف دولت برای تامین مالی باشیم. پس هیچ عجیب نیست اگر دولت اقدام به اخذ مالیات از بازار سرمایه کند.
کد خبر : ۲۱۲۴۲۷

اعمال فشار بر بازار سرمایه = خروج پول از این بازار و تلاطم بازارهای رقیب

به گزارش بورس‌نیوز شنیده‌ها حاکی از این بود که شورای عالی بورس قرار بوده فردا جلسه‌ای داشته باشد و در ازای لغو قانون کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه، در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، تصمیم گیری کند؛ اما فعلا این جلسه کنسل شده است.

اگرچه اخذ مالیات اقدام منصفانه ای به نظر می رسد، ولی بازار سرمایه ما همیشه مثل یک سال گذشته، پر بازده نبوده و فعالان با تجربه تر این بازار، زیان هم کم ندیده اند. با این حال در زمان معاملات، چه سود کرده بودند و چه زیان، به اندازه ۰.۵ درصد ارزش سهم، مالیات داده بودند. ضمن اینکه شرکت های بازار سرمایه ای هم قبل از تقسیم سود در مجامع، مالیات پرداخته اند! حالا گلایه فعالان بازار سرمایه این است که با وجود پرداخت ۲ مالیات (مالیات بر عملکرد شرکت ها و مالیات در زمان معامله سهم)، چرا باید مالیات بیشتری بدهند؛ در حالی که سپرده گذاران بانکی کلا از پرداخت مالیات معاف هستند؟

مرتضی اکبریان کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سازمان امور مالیاتی قوانینی دارد که مختص همه شرکت ها است. اینکه شرکت های بورسی مالیات بر عملکرد پرداخت می کنند، کاملا منطبق بر قوانین مالیاتی است. بانک ها هم مانند سایر صنایع و شرکت ها مشمول مقررات مالیات بر عملکرد هستند؛ ولی اخذ مالیات از سپرده گذاران بانکی چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ چرا که نرخ سود سپرده های بانکی، کمتر از نرخ تورم در کشور ماست.

وی افزود: مالیات بازار سرمایه، مالیات مقطوعی است که چه سهامداران سود کرده باشند و چه زیان، باید آن را پرداخت کنند. افزایش بازدهی بازار سرمایه، ناشی از افت ارزش پول ملی بوده و سودآوری شرکت ها رشد چندانی نداشته است. رشد قیمت برخی سهم ها هم با در نظر گرفتن روند سودآوری شرکت ها، توجیه ندارد. اگر تورم در کشور ما کنترل شده بود، اخذ مالیات دیگری از بازار سرمایه منطقی بود و بعنوان یک عامل بازدارنده از رشد غیر منطقی بازار، محسوب می شد؛ ولی در شرایط تورمی، چنین نگرشی صحیح نیست. اما نکته اینجا است که درآمد فروش نفت افت زیادی داشته و دولت برای تامین بودجه باید از جایی تامین مالی کند.

اکبریان تاکید کرد: بنابراین فارغ از اینکه اخذ مالیات از عایدی بازار سرمایه منطقی و منصفانه هست یا نه، باید منتظر هر اقدامی از طرف دولت برای تامین مالی باشیم. پس هیچ عجیب نیست اگر دولت اقدام به اخذ مالیات از بازار سرمایه کند. البته هر اقدام و تصمیمی که اثر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد، منجر به خروج نقدینگی از این بازار و تلاطم بازار ارز و طلا و... خواهد شد.

این کارشناس مالیاتی تاکید کرد: از این رو، بعید است که فعلا فشاری به بازار سرمایه وارد شود. کما اینکه با وجود شیوع کرونا، باز هم مجوزهای تشکیل مجامع افزایش سرمایه شرکت های زیادی صادر شد و به نظر می رسد سیاست گذاران اقتصادی با توجه به تبعات خروج نقدینگی از بازار سرمایه، فعلا تمایلی برای اعمال فشار بر این بازار ندارند. ضمن اینکه شاهد بودیم موضوع کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه هم لغو شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ایجاد "جو عدم اطمینان" برای سرمایه‌گذاران

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

"کرونا " پشت فرمان بازارهای جهانی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
با اخبار و شایعات و تهدیدها ، امروز شاهد ریزش تاریخی بازار سهام بودیم . بس کنید و بازار سهام را به سیر منطقی بازگردانده و مانع ترس ورود سرمایه شوید .
رضا کیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
سهامداران گروه بانکی که کلا به گل نشستن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
مالیات نه گناه است نه غیر منطقی و عقلی کارشناس ۲ نوع مالیات گفتند و مالیات سوم را عمداً فراموش کرد افزایش دارایی از نقطه خرید سهام تا قیمت حال مالیات باید قانونمند سود و همانگونه افزایش دارایی جذاب است مالیات هم باید باشد در بورس بدتر از همه رانت و زد و بند قیمتها همه سودا گری و یکی نور چشم مدیران بورس و از شرکتهای زیر مجموعه شان اصلأ قیمتشان با واقعیت هم خوانی ندارد ق۸۰۰۰تومان سود۲۰تومان بدون انباشته یکی در روز ریزش متوقف اینها مشکل بورس است فساد و زد و بند
ناشناس
Netherlands
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
گیرم این هم گرفتی بعدا چی ما یه مثلی داریم که کوه باید ریزش کند تا دره پر گردد عمو . این کارها برداشتن خاک از زیر پای خودت است