بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
افزایش حباب‌گونه قیمت سهام نیروگاه‌ها؛

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

در حالی که این روز‌ها برخی از مسئولین سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس خود را ناجی رکود و ریزش احتمالی قیمت سهام در بازار بورس و فرابورس می‌دانند، نگاهی اجمالی به نحوه رشد قیمت برخی از نماد‌های این گروه جهت یادآوری ضعف بدنه بازرسی و نظارتی سازمان بورس خالی از لطف نیست.
کد خبر : ۲۱۳۵۶۸

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، در‌حالی‌که دیگر کمتر کسی به قیمت حباب‌گونه سهام شرکت‌های نیروگاهی فعال در بازار بورس کشور شک دارد، به سادگی نمی‌توان از ضعف نظارتی بدنه سازمان بورس کشور در جلوگیری از بروز شکل‌گیری سفته‌بازی و ورود سفته‌بازان و بعضا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به سهام شرکت‌های این گروه چشم‌پوشی کرد.

انتشار صورت‌های مالی سالانه حسابرسی نشده شرکت تولید برق ماه‌تاب‌کهنوج و تحقق زیانی ۱.۲۹۹ریالی به ازای هر سهم در سال مالی۹۸، شاید گویای تنها بخشی از شرایط نگران‌کننده این صنعت در این سال دارد.

تحقق زیانی که هرگز توجیهی برای رشد بیش از ۴۵۰درصدی قیمت سهام این شرکت نیست اما؛ شاید بازگوکننده چگونگی و نحوه رشد متاثرکننده قیمت سهام برخی از شرکت‌های فعال در این گروه آنهم بدون توجه به واقعیت اقتصادی باشد.

در حالی که این روز‌ها برخی از مسئولین سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس خود را ناجی رکود و ریزش احتمالی قیمت سهام در بازار بورس و فرابورس می‌دانند، نگاهی اجمالی به نحوه رشد قیمت برخی از نماد‌های این گروه جهت یادآوری ضعف بدنه بازرسی و نظارتی سازمان بورس خالی از لطف نیست.

به ترکیب سهامداری نیروگاه دماوند که نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که به طرز شگفت‌آوری بیش از ۹۸درصد سهام این شرکت توسط سهامدار عمده بلوکه شده و تازه این میزان شناوری هم به لطف خروج یکی دیگر از سهامداران یک درصدی و وابسته به سهامدار عمده اش به وجود آمده است.

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

برپایه این گزارش، یک درصد شناوری سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند فعال در بازار فرابورس و افزایش بیش از ۶۰۰ درصدی قیمت آنهم در کمتر از ۱۸ ماه اگر ضعف نظارتی مدیران بدنه سازمان بورس و شرکت فرابورس نیست پس چه چیزی است؟

شناور ۵درصدی در کنار رشد بیش از ۶۰۰درصدی سهام شرکت تولید برق عسلویه مپنا هم اتفاقی است و یا کسانی که این روز‌ها دم از نظارت و نجات بازار سرمایه به واسطه ورود نقدینگی میزنند از اتخاذ ساده‌ترین استراتژی‌ها نظیر افزایش شناوری سهام و عرضه سهامداران عمده نیز ناتوانند؟

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

آیا مدیران نظارتی و متولیان بازار سرمایه نگاهی به شناور سهام شرکت‌های نیروگاه دماوند و برق عسلویه انداخته اند و یا زمان کافی برای نظارت بر این مسایل ساده ندارند؟ آیا بهتر نیست به جای آنکه با کاهش دامنه نوسان ورود نقدینگی به بازار سرمایه را کنترل کنیم با افزایش شناوری سهام شرکت‌ها و عرضه سهامداران عمده عطش سرمایه‌گذاران جدید الورود را فروکش کنیم؟

همانگونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می‌گردد، شاهد شناسایی زیانی چشمگیر از شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج در سال مالی ۱۳۹۸ می‌باشیم. افزایش چشمگیر بهای تمام شده و هزینه‌های سنگین مالی این شرکت در سال مالی گذشته از جمله عوامل تاثیر گذار بر تحقق زیان قابل توجه است.

باغبانی که باغچه خود را بیل نمی‌زند

اما جالب‌تر از شناسایی زیان سنگین این شرکت ورود صندوق سرمایه‌گذاری ارزش کاوان آینده در اواسط آبان ماه در سهامداران این شرکت بی‌کیفیت است؛ اینکه مدیران این صندوق (که البته بازده مناسبی را هم با ورود به سهام عمدتا ریسکی نصیب یونیت دارانشان کردند)، با چه استدلال و تحلیلی به سرمایه‌گذاری در سهام این قبیل شرکت‌ها می‌نمایند سوالیست که شاید تنها خودشان قادر به پاسخگویی به آن باشند.

البته ورود اشخاص حقیقی (که سابقه حضور در سهام بی کیفیت و ریسکی را نیز به یدک می‌کشند)، در لیست سهامداران این شرکت تنها نشان از جولان سفته‌بازان در ضعف کامل بدنه نظارتی متولیان بازار سرمایه کشور آنهم بدون توجه به واقعیت‌های صورت‌های مالی این شرکت‌ها دارد.

در نهایت می‌توان مثال این روز‌های سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و شرکت بورس و فرابورس در مواجهه با سفته‌بازی را به باغبانی دانست که قادر به بیل زدن باغچه خودش نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نیروگاهی که ادعا می‌شود بیش از ۳۰.۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد؛

ادامه روند کاهش هر ساله سود "دماوند"

سهامداران راحت بخوابید که واحد‌های نظارتی هم خوابند؛

"بکهنوج" و حبابی که شاید تا سال‌ها از یاد نرود

چه خبر از سهامداران عمده؟

«صبا»، «وبملت» و «وتجارت» می‌فروشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
بکهنوج بعلت بدهی ارزی چنین ظرری اعلام کرده... بله این نیروگاه ها با ارز 2000 تومانی ساخته شده است و باید به طبع افزایش قیمت دلار به قیمت ذاتی خود برسند.
این سهم سه سال پیش عرضه اولیه شده 950 حالا سه برابر شده . پراید 10 تومانی شده هفتاد حباب نیست . فقط سهم ارزنده نیروگاهی شده حباب. توهین به شعور خواننده نکنید.
محمد
Germany
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
به این مورد سهام بورس انرژی هم اضافه کنید بورس انرژی بدون تغییر چشمگیر ای پی اس در حدود یک سال از ۳۶۰ تومان به ۸۰۰۰ تومان رسید (شاپور محمدی و یاسر فلاح قبل از اشغال صندلی های ملاصدرا در بورس انرژی مشغول بودند)
محمد
France
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
مشتی چرندیات دور از واقعیت و تحلیل های بنیادی
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
دارایی بکهنوج باعث ارزندگیش میشه و تجدید ارزیابی دارایی ۲۵۰۰ درصدیش
۲۵۰۰ برابر قیمت الانش دارایی داره
بابک گله داری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
با درود و عرض ارادت تبریک سال نو مطاب بسیار کارشناسی مطرح شده است باید یک نگاه کارشناسی به موضوع داشت و عملیاتی که سهامداران شاهد زیان نباشند و امید آنها به بازار سرمایه بیشتر بشود پس انتظار میرود نظارت بیشتر بشود .
ebad
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
دماوند که نه ماه است قیمت سهم فریز شده است.تقریبا 70 درصد افزایش قیمت سهم داشته در سال گذشته و این افزایش 600 درصدی رو از کجا اوردید؟تنها مشکل این سهم شناوری پایین است که خلاف قوانین بورسی است و کسی توجهی هم به ان ندارد.
بینام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
از نشانه های آخرالزمان یکیش اینه که کارهای بزرگ به دست آدمای کوچیک میفته،
پوریا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
سهامدارا بی سواد نیستند . خود خودنی . برو دامتو جای دیگه پهن کن . مزدور .
نوید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
نگارنده این گزارش ، کمترین دانشی از صنعت برق نداشته و ندارد و باید تاسف خورد که بدون درک واقعیت های اقتصادی صنعت برق ، تنها با تکیه بر اعداد و ارقام تحمیل شده به صورت های مالی شرکت های نیروگاهی تحلیل کرده است.
امسال که با کمبود برق مواجه شدیم، انشالله متوجه می شوید که این نیروگاه ها چه گوهرهایی هستند که در اقتصاد بیمار و دستوری برق در حال فعالیت هستند.

امروز اگر شما برای احداث کارخانه و یا هتل و یا بیمارستان نیاز به برق داشته باشید ، شرکت های برق منطقه ای توان تامین برق برای نیاز شما را نخواهند داشت. جهت استحضار شما عرض میشود که برای نصب هر کیلووات نیروگاه (سیکل ترکیبی) عددی در حدود 500 یورو سرمایه مورد نیاز است. (هر کیلووات گازی 400 یورو و هر کیلووات واحد بخار 800 یورو)

اکنون خوب است تحلیل گران شما ، فقط با یک ضرب ساده ، به ارزش واقعی این نیروگاه ها پی ببرند و عدد به دست آمده را با ارزش بازار شرکت مقایسه نمایند.

اگر قیمت برق ، سرکوب نشده بود، پی به ای که در دل سهام فولادی وجود دارد ، در حساب نیروگاه ها نمایان می شد.
ناشناس 2
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵
با سلام و تشکر از گزارش خوبتون. من در تعجبم چرا کسانی که اظهار نظر کردند مدام دم از تجدید ارزیابی می زنند، مگر قراره شرکت کل دارایی هاشو بفروشه و به سهامداران خردش بده آخه. برای سهامدار خورد سود هر سهم مهم است و نه دارایی شرکت. با ارز 1000 تومنی یا 20000 تومنی مگه تو سودآوریشون تاثیری داره ؟؟ تازه این خیلی بدتره که شرکت هایی با این ارزش دارایی ضرر می سازند. متاسفم برای سازمان بورس که از پس ساده ترین مسایل هم بر نمیاد
نوید
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
دارید اشتباه میکنید. در کشور ما برای حمایت از مردم، برق به قیمت ۱۰ درصد بازارهای جهانی داره به دستشون میرسه.
این وسط شرکتهایی هستند که از این رانت برق ارزان استفاده میکنن و محصولشون رو در بازارهای جهانی میفروشن. اغلب شرکتهایی کامودیتی انرژی بر اگر قیمت برق جهانی را پرداخت می کردند، متوجه میشدید که بهره وری و راندمانی که بکهنوج داره در صنعت خودش، هزاران بار از فولاد مبارکه (در صنعت خودش) بالاتره.
نرخی که نیروگاه ها باهاش دارن برق میفروشن مثل فروش پراید در قیمت ۱۰ میلیون تومانی. معلومه که زیان شناسایی میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
من سهامدار شرکت های نیروگاهی هستم. شما در سال 1399 بنابر منویات رهبر معظم انقلاب منوط به جهش تولید، دارید صنعت مادر برق کشور را با گزارشات ساختگی و مقصود مشخص می کوبید؟؟!!! با چه هدفی ؟!!
که به ما زیان وارد کنید؟!
من و سایر سهامداران از سایت شما به سازمان بازرسی کل کشور و سازمان بورس شکایت کرده ایم . ببینم میتوانم چند روزی درب سایت شما را تخته کنم تا هزینه اینگونه رفتارتان را بپردازید.
فردوسی
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
الان دست و پای مسئولان سایت از این تهدید شما داره میلرزه..!!
حقیقت به مذاق شما ظاهرا خوش نیومده...وقتی هیچ حرفی برای گفتن ندارند باید علت چنین رشد افسار گسیخته ایی را جویا شد...
جابر رضوانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
سلام و درود
گمان میکنم بسیار تحلیل آب دوغ خیاری تحویل خواننده دادید.والا

در سال های حاضر که هشیاری در شبکه های مجازی بالا رفته ، خود را اینگونه سطح پایین جلوه ندهید. خوانندگان هشیار هستند!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
نویسنده محترم نگاهی بولیز داشته باشند بد نیست قضاوت باشما........