بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
چه خبر از نماد‌های توقیف شده؛

۲۳ نماد زیر امواج صعودی بازار

بازار سرمایه در سال ۹۸ با اختلاف قابل توجه پربازده‌ترین بازار کشور بود اما؛ در این میان، برخی شرکت‌ها و سهامداران نتوانستند شیرین کام شوند!
کد خبر : ۲۱۳۸۱۶

۲۳ نماد زیر امواج صعودی بازار

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، سال ۹۸ با همه افت و خیز‌ها و اتفاقات که برای بازار سرمایه بار مثبت آن بیش از منفی بود، به پایان رسید و سال ۹۹ از راه رسید.‌

می‌توان گفت در سال ۹۸ تمام سهم‌های حاضر در بازار سرمایه بازدهی بسیار مناسبی عاید سهامداران کردند و رشد قیمت بسیار مطلوبی داشتند اما؛ در این بین برخی سهم‌ها از این فضای مثبت و سودآور جا ماندند و دستشان از ثبت بازدهی کوتاه ماند.

در حال حاضر، نماد معاملاتی ۷۹ شرکت متوقف است که مدت زمان توقف برخی از آن‌ها بیش از یک سال است.

ارزش بازار این ۷۹ نماد بالغ بر ۲۳۵۶ هزار میلیارد ریال است که ۱۳ درصد از ارزش کل بازار سرمایه را در بر می‌گیرد. متوسط تعداد روز‌های توقف این نماد‌ها ۳۶۵ روز است.

از میان این ۷۹ نماد، سهم بورس تهران ۲۷ درصد و فرابورس ۷۳ درصد است. برخی از شرکت‌ها در مرحله ورشکستگی قرار دارند و نمی‌توان امیدی به بازگشت آن‌ها داشت اما؛ برخی سهم‌ها به دلیل کم‌کاری مدیران در ارائه اطلاعات مورد نیاز و رعایت الزامات قانونی بازار سرمایه، متوقف مانده‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود که در تصویر ذیل به نمایش درآمده، سرآمد توقف نماد‌ها مربوط به شرکت «کاشی اصفهان» با نماد «کاصفا» می‌شود که از اوایل آذر ماه سال ۹۲ بسته شده است.

به طور کلی، ۱۴ نماد مدت توقف بیش از ۱۰۰۰ روز را دارند و سهامداران آن کماکان بلاتکلیف مانده‌اند. در مجموع، ۲۳ نماد پیش از آغاز سال ۹۸ متوقف بودند و نتوانستند سوار بر موج صعودی بازار شوند.

همچنین، نماد‌هایی همچون «شلیا» و «رفاه» از سال ۹۷ در توقیف به سر می‌برند و خبری از آن‌ها نیست؛ نماد‌هایی که شاید اگر در جریان معاملات حضور داشتند، طی سال ۹۸ بازدهی قابل توجهی عاید سهامداران خود می‌کردند.

حال تصور کنید این شرکت‌ها که سهمی از رشد بورس در سال ۹۸ نداشتند، در روز‌های منفی بازگشایی شوند! اینجا است که نقش مدیران در تصمیمات سرمایه‌گذاری نمود پیدا می‌کند و این که شرکت را چه کسانی مدیریت می‌کنند، حائز اهمیت می‌شود!

۲۳ نماد زیر امواج صعودی بازار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر