بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:

"مچینگ" و افزایش واسطه‌گری در بازار

به دلیل عمیق نبودن و بزرگ نبودن بازار احتمال تبانی و مچینگ بین تولید کننده و خریدار می‌تواند شکل بگیرد
کد خبر : ۲۱۴۱۵۰
 
 
مچینگ و افزایش واسطه گری در بازار
 
به گزارش بورس نیوز،حمیدرضا قاسمی دبیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصووص مچینگ در بورس کالا اظهار کرد: احتمال رخداد تبانی و مچینگ بین تولید کننده و خریدار می‌تواند شکل بگیرد به این دلیل که عمق بازار زیاد نیست که خریدار و فروشنده یکدیگر را نشناسند به ویژه که عرضه محدودتر هست و مشخص هست که وقتی فولاد عرضه می‌شود فولاد مبارکه آن را عرضه کرده و می‌توانند باهم تبانی کنند. هر بازاری که عمق نداشته باشد احتمال تبانی درآن افزایش می‌یابد. 

وی بیان کرد: تبانی و مچینگ موجب افزایش واسطه گری می‌شود و موجب می‌شود خریدار و فروشنده واقعی به هم لینک نشوند و در نهایت مواد اولیه برای تولید کننده نهایی گران تمام می‌شود و مجبور به خرید از واسطه‌ها می‌شود. 

دبیر کمیسیون توسعه صادرات عنوان کرد: بخشی از مچینگ در اثر ضعف نظارتی شکل می‌گیرد و بخشی از آن نشات گرفته از بازار هست که عمیق نیست و فرایند بورس کالا در کشور‌هایی که به سمت عرضه و تقاضا می‌رود تعیین کننده نیست، اما در ایران انحصار در عرضه وجود دارد. 

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: بورس کالا باید خود را موظف بداند تا به تولیدکننده‌هایی که در خارج از بورس هستند ونیاز به مواد اولیه دارند عرضه کند و بحث نظارت و شفافیت و بررسی مجدد مجوز افرادی که خریدار هستند و به نام تولید کننده هستند، اما تولیدی انجام نمی‌دهند و فقط خرید و فروش انجام می‌دهند را در دستور کار قرار دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از بهره‌برداری سنگان تا طرح الکترود گرافیکی؛

نگاهی به خرید بلوک سرمایه‌گذاری "فولاد" از «وپاسار» و «وپارس»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سایه سنگین "صمت" بر بورس‌کالا

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

کرونا چه آثاری بر اقتصاد ایران برجای گذاشت؟

روند ضعیف فروش کالسیمین ادامه دارد؛

مُهر ممنوعیت و مشکلات صادراتی "فاسمین"

ارسال نظر