بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
روند مثبت بازار علی رغم تمامی حباب‌های سنگین ایجاد شده با حضور نقدینگی جدید و تزریق بیشتر از قبل آن به بازار، همچنان ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۴۴۴۳

به گزارش بورس‌نیوز،

بازار سرمایه به روند پرقدرت خود ادامه می‌دهد و به نظر نمی‌رسد که پایانی بر این روند متصور باشد. روند حضور نقدینگی در این بازار ادامه دارد و هیچ یک از راهکار‌های کنترل روند رو به رشد بازار و رشد تدریجی آن کارساز نبوده است. این در حالی است که هیچ از راهکار‌های اعلامی و پیشنهادی توسط کارشناسان توسط مسئولین بورس اجرا نمی‌گردد. هیچ خبری از عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ نیست و فعلا در حال ترمیم هسته‌های معاملاتی ناکارآمد و غیرقابل استفاده هستیم. دوستان مسئول بازار سرمایه و سازمان بورس به جای این راهکار‌ها در پی کاهش نوسان قیمت بودند تا شاید همانند همیشه به جای حل مسئله، با رفع صورت مسئله خود را در سطح مدیران تراز اول و برجسته مدیریتی کشور نشان دهند.
سهام شناور شرکت‌ها همچنان اندک است. سهامداران عمده نسبت به عرضه سهام خود تمایلی نشان نمی‌دهند و حباب‌های قیمتی سنگین در بسیاری از گروه‌های بازار شکل گرفته است. قشر کمتر آشنا با بازار سرمایه وارد این بازار شده است. این ورود بدون هیچ گونه آشنایی و سواد مالی ابتدایی صورت می‌گیرد و صورت‌های مالی شرکت‌ها شاید آخرین موردی باشد که این دوستان در خرید‌های خود مدنظر قرار می‌دهند. البته نمی‌توان ایرادی به آنان گرفت، زیرا که در سایه مدیریت قوی بورسی‌ها و مسئولین عزیز بازار سرمایه، کانال‌های تلگرامی در حال جولان هستند و شرکت‌های زیان ده بسیار بیشتر از شرکت‌های سودده بازدهی نصیب سرمایه گذاران نموده اند.
ارزش معاملات خرد بازار به بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که در نوع خود رکورد جدیدی محسوب می‌گردد.
شاخص کل نیز رشد سنگین ۱۳ هزار و ۱۲۴ واحدی را تجربه کرد و به ۵۴۵ هزار و ۶۴۹ واحد رسید و رکورد جدیدی را ثبت نمود.
نماد‌های فملی، رمپنا، فارس، همراه و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
سیاست و اقتصاد کلان
وضعیت منابع صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که تا نیمه اول سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار تسهیلات ارزی پرداخت و حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری شده است. البته گزارشی از مجموع موجودی صندوق و عملکرد آن تا پایان سال در دست نیست. بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی در سال گذشته نشان داد که در بخش تسهیلات ارزی عمده منابع پرداخت شده با عاملیت بانک‌های طرف قرارداد بوده است؛ به طوری که مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده توسط صندوق تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ حدود ۳۷.۵ میلیارد دلار بوده است که از این مقدار ۳۷.۲ میلیارد دلار به مرحله تخصیص ارز یعنی صدور نامه مسدودی به بانک مرکزی رسیده است. از این رقم نیز حدود ۲۰.۶ میلیارد دلار به طرح‌های بخش خصوصی، ۹۶ میلیون دلار به طرح‌های بخش تعاونی، ۱۵.۸ میلیارد دلار به طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیر دولتی و همچنین ۵۶۹ میلیون دلار به سایر موارد اختصاص داشته است.

بازار امروز
امروز در حالی که در پایان معاملات شاهد تعطیلی ۴ روزه بازار سرمایه هستیم به نظر می‌رسد که روندی نوسانی در بازار سرمایه جریان داشته باشد و همچنان بر این اعتقاد هستیم که روند مثبت بازار علی رغم تمامی حباب‌های سنگین ایجاد شده با حضور نقدینگی جدید و تزریق بیشتر از قبل آن به بازار، همچنان ادامه داشته باشد. رشد نرخ دلار به بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان نیز هر چند برای تقریبا تمامی جامعه ایرانی خبری منفی و مایوس کننده به شمار می‌آید، اما بازار سرمایه شاید از معدود اماکنی باشد که از این دست اخبار استقبال می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

رشد نرخ ارز محرک رشد شاخص

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کافیست پول ملی به کاهش ارزش خود پایان دهد وضعیت کاملا تغییر خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کدوم حباب آقا ارزش جایگزینی با دلار هستش بیسواد