بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاخص ۷۰۰ هزار واحدی، ارمغان بهار ۹۹

بازار سرمایه، بزرگترین اهرم برای رونق تولید است و نامگذاری سال ۹۹ به نام سال "جهش تولید" نیز، می تواند اتفاق مبارکی برای بازار سرمایه باشد.
کد خبر : ۲۱۴۵۵۷

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس بعد از رشد تقریبا ۱۸۰ درصدی، آخرین برگ تقویم سال ۹۸ را در کانال ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحدی ورق زد و به استقبال بهار ۹۹ رفت.
بازدهی این بازار نه فقط در بین بازار‌های مالی ایران، که در بین بازار‌های مالی کل دنیا بی نظیر بود. بازار سرمایه، سال جدید را هم با سبزی آغاز کرد و با رشد ۶ درصدی شاخص کل فقط در ۵ روز معاملاتی، نوروز ۹۹ را هم در کانال ۵۴۷ هزار و ۶۶۱ واحدی به پایان رساند.

 

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه 

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۹ بیان کرد: همانطور که پیش بینی می شد، شاخص کل بورس، در سال ۹۸ از کانال نیم میلیون واحدی فراتر رفت و شرکت های تولیدمحور که عملکرد بهتری داشتند، گزارش های خوبی هم ارائه کردند. با توجه به تورم، انتظار می رود شرکت هایی که کالاهای مورد نیاز سبدخانوارها را تولید می کنند و بازار فروش مناسبی دارند، در ۳ ماهه اول ۹۹، رکوردهای فروش خود را شکسته و در رشد شاخص موثر باشند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر، این است که مجامع شرکت ها از اواخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و این می تواند محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد و شرکت هایی که سود مناسبی برای تقسیم در مجامع دارند، با افزایش تقاضا مواجه شوند. البته انتظار می رود شرکت ها نسبت به پرداخت سریع تر سودهای تقسیمی در مجامع اقدام کنند تا جذابیت بیشتری هم برای سهامداران ایجاد شود.

صلواتی اضافه کرد: با در نظر گرفتن این شرایط، میتوان امیدوار بود شاخص کل تا فصل مجامع به کانال ۷۰۰ هزار واحدی برسد.

 

تاثیر کرونا

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر کرونا بر بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از چالش های بازار سرمایه، قیمت های جهانی است. شیوع کرونا ویروس، چالش بزرگی برای اقتصاد جهانی و همچنین اقتصاد ایران است و تقاضای نفت و کامودیتی ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما با وجود کاهش تقاضای نفت و افت قیمت جهانی نفت خام، بودجه ۹۹ کشور ما اتکای کمتری به نفت دارد و بالتبع، اثرات این موضوع بر اقتصاد هم کمرنگ تر خواهد بود. اما صنایعی که با قیمت های جهانی در ارتباط هستند، از جمله صنعت پالایشی و پتروشیمی و فلزی و معدنی، با توجه به افت قیمت سنگین این محصولات، افت خواهند داشت. البته به نظر می رسد با نزدیکی به فصل تابستان، قیمت های جهانی منطقی تر خواهد شد و سهامداران بهتر است از این فرصت استفاده کرده و در منفی های این صنایع، اقدام به اصلاح سبد سهام خود و خروج از سهم های زیان ده و جایگزین کردن سهم های بنیادی که سودهای خوبی هم در مجامع تقسیم می کنند، نمایند.

 

توصیه ای برای تازه واردها

وی افزود: سهامداران تازه وارد باید بدانند اشخاصی از سرمایه گذاری در این بازار منتفع می شوند، که با استراتژی بلندمدت در این بازار، سرمایه گذاری کنند. تازه واردها باید از نوسان گیری کوتاه مدت بپرهیزند و ضمنا از ورود به این بازار به صورت اعتباری (با پول قرضی) یا پولی که در کوتاه مدت به آن نیاز دارند، اجتناب کنند. بازار ارز و مسکن و خودرو، برای سرمایه گذاری مناسب نیست و سرمایه گذاران در صورت سرمایه گذاری بلندمدت روی سهم شرکت های بنیادی بازار که سودآوری مناسبی هم دارند، بازدهی بهتری کسب خواهند کرد.

 

بهبود مشهود اوضاع بازار سرمایه در سایه مدیران این بازار

صلواتی با اشاره به بهبود وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۸، گفت: سال ۹۸ با توجه به تلاش های مدیران و متولیان سازمان بورس، نسبت به سنوات قبل، سال بسیار بهتری بود و مشکلات کمتری در بازار سرمایه، شاهد بودیم. در سال ۹۸ توقف نمادها کاهش داشت؛ تخلفات کمتری هم شاهد بودیم و تلاش مدیران این بازار در بهبود وضعیت بازار سرمایه کاملا مشهود بود. ایراداتی از جمله اختلال سامانه معاملات و... نیز وجود دارد که انتظار می رود امسال با همت مدیران سازمان بورس و همکاری فعالان بازار سرمایه، این مشکلات هم برطرف شود.

 

اتفاقی مبارک برای بازار سرمایه 

وی در خاتمه تصریح کرد: به منظور اعتلای بازار سرمایه، باید شرکت در مجامع را هم برای سهامداران جذاب کرد تا در سال ۹۹، شاهد رشد سهم های بنیادی بازار باشیم. نامگذاری سال ۹۹ به نام سال "جهش تولید" نیز، می تواند اتفاق مبارکی برای بازار سرمایه باشد. بازار سرمایه، بزرگترین اهرم برای رونق تولید است و رونق تولید در کشور به معنای کاهش فقر و بیکاری، افزایش قدرت خرید مردم، در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش تورم با کمک بازار سرمایه

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

تقویت فروش شرکت‌ها و روندافزایش‌قیمت‌سهام

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

رشد نرخ ارز محرک رشد شاخص

کرونا برای غذایی‌ها و دارویی‌ها نان‌آوری کرد؛

رشد چند برابری دو صنعت کم ریسک

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
احسنت تحلیل شما بسیار علمی و اقتصادی ایست