بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کرونا برای غذایی‌ها و دارویی‌ها نان‌آوری کرد؛

رشد چند برابری دو صنعت کم ریسک

هر چند که رکود اقتصادی و تحریم‌ها میزان تولید و فروش را در برخی صنایع کاهش داد اما؛ صنایعی همچون غذا و دارو بدون توجه به ناملایمات اقتصادی مسیر خود را طی کردند و بحران کرونا نیز به این روند شتاب بخشیده است.
کد خبر : ۲۱۴۵۶۵

رشد چند برابری دو صنعت کم ریسک

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، سال ۹۸ برای اهالی بازار سرمایه بسیار خوش‌یمن بود و قیمت اغلب سهم‌ها با افزایش قابل توجهی همراه شد.

تمام صنایع و گروه‌های بورسی با رشد شاخص به کار خود در سال ۹۸ پایان دادند که در گزارش قبلی آبسیم پربازده‌ترین صنایع بورسی معرفی شدند.

حال در این گزارش قصد داریم به سراغ صنایعی برویم که به طور معمول رکود اقتصادی، تحریم و سایر تلاطم‌های اقتصادی، اثر چندانی بر آن‌ها ندارند.

محصولات دارویی و غذایی به عنوان ضروریات خانوار‌ها شناخته و جزو کالا‌های اساسی تلقی می‌شوند. از این رو، این دو صنعت چندان تحت تأثیر ناملایمات اقتصادی قرار نمی‌گیرند و با کمترین افت و خیز، مسیر خود را طی می‌کنند.

رشد چند برابری دو صنعت کم ریسک

بررسی روند شاخص صنعت دارو در چند سال اخیر بیانگر آن است که شرکت‌های دارویی از گروه‌های کم‌ریسک بازار به شمار می‌روند و قیمت‌ها در این صنعت به بازار‌های جهانی وابستگی ندارد و از پایداری بیشتری برخوردار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص صنعت محصولات دارویی در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۸ حدود ۴۲۵ درصد رشد داشته است.

رشد جمعیت و افزایش مصرف دارو، کاهش واردات دارو‌های خارجی، افزایش نرخ ارز و به دنبال آن، رشد قیمت دارو و همچنین، بحث بر سر حذف ارز دولتی دارو، از جمله عواملی است که موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های دارویی شد. البته، عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های دارویی از دولت و شرکت‌های بیمه، کمبود نقدینگی را به چالش جدید داروسازان تبدیل کرد.

لازم به ذکر است که سهم بهداشت و درمان در هزینه‌های سالانه سبد خانوار حدود ۷ درصد است که از این میزان، بالغ بر ۲ درصد صرف خرید دارو می‌شود.

رشد چند برابری دو صنعت کم ریسک

صنعت محصولات غذایی نیز تقریبا وضعیتی مشابه با صنعت دارو داشت؛ بازدهی صنعت محصولات غذایی در سال گذشته از ۵۲۴ درصد فراتر رفت.

در نتیجه افزایش قیمت ها، فروش شرکت‌های تولیدکننده نیز شتاب بالایی به خود گرفت و همگام با افزایش میزان سفارش ها، به سبب استفاده از بستر اینترنت، سرعت تحویل آن نیز بالا رفت و به جذب بهتر و بیشتر مشتری کمک شایانی کرد که نشان از رونق صنایع غذایی دارد.

در ماه‌های پایانی سال و با نزدیک شدن به روز‌های عید، مطابق روال هر ساله میزان فروش شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی رشد بیشترین نسبت به ماه‌های قبل از آن داشت. البته در این بین، شیوع کروناویروس و تبعات ناشی از قرنطینه، موجب تقاضای بیشتر برای محصولات غذایی و دارویی شد. هراس از افزایش قیمت‌ها و کمبود کالاها، میزان سفارش‌ها را افزایش داد و انتظار می‌رود تا زمان پایان بحران کروناویروس، تقاضا برای محصولات غذایی در سطوح بالایی قرار داشته باشد.

رشد چند برابری دو صنعت کم ریسک

در سال ۹۸ شاخص صنعت محصولات کاغذی (سلولزی) رشد قابل توجهی داشت و عدد ۶۰۹ درصد را به معرض نمایش گذاشت.

یکی از صنایع حساس و پرچالش در کشور، صنعت کاغذ و محصولات سلولزی است. به طور میانگین، سرانه مصرف کاغذ در جهان ۵۵ کیلوگرم و در ایران فقط ۲۲ کیلوگرم است. لازم به ذکر است که شاخص سرانه مصرف کاغذ به نوعی یک شاخص توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

نیاز کشور به کاغذ در حدود ۲ میلیون تن است اما؛ فقط ظرفیت تولید یک میلیون تن وجود دارد که از این میزان نیز ۷۰۰ هزار تن در عمل قابل دسترسی است. تکنولوژی قدیمی و کمبود مواد اولیه از جمله دلایل خالی ماندن ظرفیت تولید کاغذ در کشور به شمار می‌رود.

در سال گذشته شاهد افزایش شدید قیمت کاغذ بودیم و همین موضوع سبب افزایش سودآوری شرکت‌های فعال در این حوزه و به دنبال آن، رشد قیمت سهام این شرکت‌ها شد.

در مجموع می‌توان گفت با توجه به تداوم بحران کروناویروس در کشور و چرخش شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی و دارویی به سمت تولید نیاز روز کشور، انتظار می‌رود این دو صنعت در سال ۹۹ شروع خوبی داشته باشند و قیمت سهام شرکت‌های حاضر در این گروه‌ها با رشد همراه شود.

شما وضعیت این سه صنعت غذا، دارو و سلولزی را در سال ۹۹ چطور ارزیابی می‌کنید؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دو نقطه قوت صنعت بیمه در سال جاری

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تمایل دولت به جذب نقدینگی به سمت بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاخص ۷۰۰ هزار واحدی، ارمغان بهار ۹۹

اسفندماه خوش‌بینی بهمن را کمرنگ کرد؛

افت فروش "زدشت" در اسفندماه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
پس شوینده ها چی شد؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
در حال حاضر آیا داروها با ارز دولتی وارد میشوند یا ارز نیمایی؟
ارز دولتی برای داروها حذف شد؟
ناشناس
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
خیر ارز دولتی هنوز حذف نشده و همچنان بسیاری از داروسازان ارز دولتی می گیرن
مهندس کامپوتر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
دقیقا همینطور هست تو این شرایط هم دارویی هم غذایی عالی هستن به خصوص کسانی که از قبل هم داشتن کسی که سال پیش سهم یکی از این شاخص هارو خرید فکر نمیکرد کرونا بیاد اینا همش صف خرید شن بخصوص دارویی ها. الان معنی سرمایه گذاری بلند مدت قابل فهم هست چون اینجا خاورمیانه هست و هر اتفاقی میوفته .