بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
گام سهامداران در انتظار مصوبه‌های بانک‌مرکزی؛

"وبصادر " در دور سودسازی افتاد

بر اساس شفاف‌سازی در خصوص تاثیر نرخ‌های تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی بر سود و زیان سال مالی ۱۳۹۸، "وبصادر" مشخص شدن این تاثیر را منوط بر محاسبه میزان اندوخته کاهش ارزش مطالبات مشکوک الوصول ارزی دانسته است.
کد خبر : ۲۱۴۶۷۸

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از رشد محسوس قیمت سهام بانک‌های کشور در ماه‌ها و به ویژه روز‌های اخیر معاملاتی، اکنون بسیاری از نگاه‌ها معطوف به گزارش های و شفاف سازی‌های این بانک‌ها در سامانه کدال است. در جدیدترین گزارش های منتشره در سامانه کدال می‌توان به گزارش فعالیت ماهانه بانک صادرات در اسفندماه سال ۱۳۹۸ اشاره داشت.

در حالی که بسیاری از فعالین بازار سرمایه قیمت‌های زیر ۱۰۰۰ ریالی و احتمال بالای شناسایی درآمد‌های تسعیر ارز در انتهای سال جاری را مهمترین دلایل خرید نماد "وبصادر" می‌دانستند، حال مصوبه جدید بانک‌مرکزی و محدود کردن شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز، جهت گیری‌های بعدی سهامداران این بانک را کمی آهسته‌تر کرده است.

همانگونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود، کسری ۱.۰۹۴ میلیارد ریالی بانک صادرات در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در حالی رقم خورده که این عدد در بهمن ماه در حدود ۱.۸۲۳ میلیارد ریال بود و این موضوع نشان از کاهش کسری درآمد‌ها در آخرین ماه سال است.

لازم به ذکر است، بر اساس شفاف‌سازی در خصوص تاثیر نرخ‌های تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی بر سود و زیان سال مالی ۱۳۹۸، این بانک مشخص شدن این تاثیر را منوط بر محاسبه میزان اندوخته کاهش ارزش مطالبات مشکوک الوصول ارزی دانسته است.

بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه حسابرسی نشده این بانک سودی ۵ ریالی را به ازای هر سهم محقق کرده در حالی که در مدت مشابه سال مالی گذشته شاهد تحقق زیانی ۱۱۵ ریالی از این بانک بودیم.

با این وجود، آنچه در خصوص نحوه گزارش‌دهی بانک‌ها کاملا مشهود است، اعتبار پایین گزارش‌های میاندوره حسابرسی نشده بوده چرا که در سال‌های اخیر گزارش‌های حسابرسان و الزامات بانک مرکزی تعیین کنند سود واقعی این شرکت‌ها است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حجم سپرده‌های "وبصادر" ۳میلیون میلیارد ریالی خواهد شد؛

عرضه گروه مالی سپهر صادرات تا پایان بهار

کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنگینی کفه زیان سپرده‌گذاران بانکی در سال۹۹

از سوی بانک صادرات منتشر شد؛

  "وبصادر" و شفاف سازی تسعیر اقلام پولی

حرکت به سمت تراز مثبت در برج سپهر؛

ردای سبز بر تن "وبصادر" می‌نشیند

ارسال نظر