بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
انتظار افزایش قابل توجه در قیمت‌های اسمی، در اکثر کالا‌ها و دارایی‌ها مورد انتظار است که قاعدتا قیمت سهام هم از این اصل مستثنی نخوهد بود.
کد خبر : ۲۱۴۸۴۷

اخبار ضد و نقیض بازار نفت، مهمترین رویداد اثرگذار هفته

 
به گزارش بورس نیوز، معاملات بازار‌های آتی سهام آمریکا در روز شنبه بهبود یافت. در حالی که قیمت نفت به امید پایان جنگ قیمتی عربستان و روسیه، افزایش یافت و نفت برنت حتی دیروز عصر برای دقایقی بالای ۳۰ دلار معامله شد. اما با فروکش کردن هیجانات، دوباره به زیر ۳۰ دلار بازگشت؛ اما نسبت به هفته قبل نزدیک به ۸ درصد رشد داشته است. احتمالا دلیل این جهش قیمت، مصاحبه رئیس جمهور آمریکا با شبکه CNBC بود که اذعان کرده بود با تلفنی با پوتین و بن سلمان مذاکره داشته و آن‌ها قول کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت را داده اند. هر چند ساعتی بعد خبر‌های ضد و نقیضی منتشر شد، بطوری که روسیه اعلام کرد این کشور قصد افزایش حجم تولیدات خود را ندارد، ولی اشاره‌ای هم به برنامه کاهش تولید نکرد! از طرف عربستان هم فقط درخواست جلسه فوری اوپک شده است و شاید به همین دلیل قیمت نفت کمی آرام گرفت. اما باید دقت کرد کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت که ترامپ ادعا کرده عربستان و روسیه از تولیدات خود خواهند کاست، در مقابل مجموع تولید روزانه این دو کشور یعنی تولید ۲۲ میلیون بشکه نفت، کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ چرا که به معنای کاهش ۴۵ درصدی تولید نفت این دو کشور خواهد بود. البته شاید تداوم رکود فزاینده در سمت تقاضا، دیر یا زود کشور‌های تولیدکننده را به کاهش عرضه نفت وادار کند. هر چند به گزارش بلومبرگ، چین قصد دارد برای افزایش ذخایر استراتژیک خود، نفت خام بیشتری خریداری کند که باید منتظر آمار دقیق‌تر این برنامه و تاثیر آن بر بازار نفت بود.

اما در سطح جهانی، با دامنگیر بیشتر کرونا بر اقتصاد کشورها، سهامداران همچنان به دنبال دارایی‌های امن هستند. بطوریکه نرخ سود سالانه اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا، با کاهش دوباره به ۰.۶۰۸ درصد رسیده و با افت میزان تقاضا برای کامودیتی ها، همانطور که در جدول زیر شاهد هستیم، قیمت آلومینیوم با افت بیش از ۳ درصدی همراه بوده است. سرب و روی تغییر قابل توجهی نداشته و تنها مس با افزایش قیمت مواجه بوده است.
اخبار ضد و نقیض بازار نفت، مهمترین رویداد اثرگذار هفته

شاخص کل درگیر مقاومت ۵۵۵ هزار واحدی است و این در حالی بوده که شاخص کل هم وزن روز شنبه هفته گذشته از پیک تاریخی خود (۱۸۲،۲۶۶ واحدی) عبور کرد و می‌توان گفت شاخص کل به دلیل تاثیر پذیری بیشتر از شرکت‌های بزرگ کامودیتی محور و به دلیل ریزش قیمت‌های جهانی، نسبت به شاخص کل هم وزن کندتر بوده و در گذر از قله تاریخی خود، موفق نبوده است.
اخبار ضد و نقیض بازار نفت، مهمترین رویداد اثرگذار هفته

اما در داخل کشورمان، با وجود فراگیر‌تر شدن رکود حاصل از اشاعه ویروس کرونا، در کنار زخم کهنه‌تر شده اثرات حاصل از تحریم ها، آنچه فعلا نقش موتور محرک بازارها، مخصوصا بازار سرمایه می‌باشد و همچنان پر قدرت به کار خود ادامه می‌دهد  چیزی نیست به غیر از نرخ فزاینده نقدینگی که در کنار افت مقداری و ارزشی صادرات بر اثر تحریم و نیز کاهش قیمت‌های جهانی، باعث ضعیف‌تر شدن ریال در برابر دلار شده است، به طوریکه نرخ دلار نیمایی در هفته گذشته به حوالی ۱۳۸۰۰ تومان رسید.
ازطرفی بنابر گزارش دنیای اقتصاد، در ۹ ماه سال ۱۳۹۸ (و احتمالا در کل سال) براساس آمار‌های رسمی منتشرشده، نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم بیش از میانگین بلندمدت بوده است با این حال، آمار‌های پولی نشان می‌دهد بدهی بخش دولت به بانک‌مرکزی در پایان آذرماه ۱۳۹۸، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است، که این یعنی نرخ تورم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیشتر قد خواهد کشید؛ و در واقع انتظار افزایش قابل توجه در قیمت‌های اسمی، در اکثر کالا‌ها و دارایی‌ها مورد انتظار است که قاعدتا قیمت سهام هم از این اصل مستثنی نخوهد بود.
اخبار ضد و نقیض بازار نفت، مهمترین رویداد اثرگذار هفته
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی

ارسال نظر