بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
در معاملات امروز بازار‌های جهانی، شاهد کاهش دوباره قیمت جهانی نفت هستیم و عملا توافق اوپک بر سر کاهش تولید راه به جایی نبرد.
کد خبر : ۲۱۶۳۰۱

نفت خام در نازل‌ترن قیمت‌ها

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بازار نفت مدتی است که به کارزار زورآزمایی تبدیل شده و بازی‌های سیاسی حرف نخست را در دل میادین نفتی می‌زند.

مدتی قبل روسیه با نیت زمین زدن نفت شیل آمریکا، تولید خود را بالا برد و عربستان نیز در حمایت از آمریکا ضمن افزایش تولید، شروع به ارائه تخفیفات گسترده کرد و در این پروسه، قیمت نفت به حدی رسید که تولید آن چندان دیگر صرفه اقتصادی نداشت. در نهایت، هر دو شرکت پای میز مذاکره آمدند و حاضر شدند از تولیدات خود بکاهند.

در معاملات امروز بازار جهانی نفت، قیمت نفت برای سررسید ۲۰ ژوئن همچنان در محدوده ۲۰ دلار است که پایین‌ترین قیمت در تاریخ نفت محسوب می‌شود. نفت برنت افت قیمت حدود ۲ درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به محدوده ۲۵ دلار بازگشت.

فردا اخرین روز قرارداد ماه می‌است و به دلیل پر بودن مخازن، قیمت نفت محدوده منفی را تجربه کرد.

نفت خام در نازل‌ترن قیمت‌ها

با این اوصاف به نظر می‌رسد زودتر از موعد اعضای اوپک دست به کار شوند و تولیدات خود را کاهش دهند.

همانطور که انتظار می‌رفت توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت تنها پر شدن انبار‌ها را به تعویق انداخت و موجب رشد قیمت آن نشد.

نفت خام در نازل‌ترن قیمت‌ها

نفت اپک ایران نرخ ۱۸ دلاری دارد و البته نفت سبک ایران تحویل در اروپای غربی با نرخ ۲۵ دلار معامله می‌شود. در چنین شرایطی، بازی و جوسازی دلالان در بازار پتروشیمی ایران، موجب شده تا مواد پلیمری همچنان با تقاضای بالا و در رقابتی سنگین در بورس کالا معامله شوند و هنوز حتی در این قیمت‌ها نیز از تب و تاب نیفتاده‌اند.

شاید جالب باشد اگر بدانید که ارزش ۲۰ بشکه طلای سیاه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برابر با یک اونس طلای زرد بود اما؛ در سال ۲۰۲۰ ارزش طلای سیاه در برابر طلای زرد بیش از پیش افت کرد و به ۷۰ بشکه نفت در برابر یک اونس طلا رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر