بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:

کد ملی به جای کد بورسی!

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که کد ملی افراد جایگزین کد بورسی شود و با همان قابلیت خرید را داشته باشند یا خیر؟ ولی شاید در گام نخست همان کد ملی معیار خرید قرار گیرد.
کد خبر : ۲۱۵۱۶۳

به گزارش بورس نیوز، یاسر فلاح درخصوص تصمیم مهم در راستای کاهش تصدی‌گری دولت اتخاذ شده، اظهار کرد: قرار است باقیمانده سهام دولت در سهام شرکت‌هایی که در قالب اصل ۴۴قانون اساسی در بازار سهام (بورس و فرابورس) عرضه‌شده واگذار شود. هرچند این موضوع مدت زیادی است که در حال پیگیری است، ولی با اهتمامی که از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت‌گرفته در گام نهایی قرار دارد.

وی افزود: در این میان بخشی از سهامی که در قالب اصل ۴۴ واگذار شده، به سهام عدالت اختصاص داشته و مالکیت بخشی دیگر نیز از طریق عرضه در بازار سهام واگذار شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس ادامه داد: بر اساس پیشنهاد شورای عالی بورس و مصوبه این شورا مقرر شد که باقیمانده سهام دولت در دو مرحله عرضه شود. البته این موضوع نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد. 

 فلاح درباره واگذاری مزبور با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی به عموم مردم خواهد بود، خاطرنشان کرد: سهام باقی مانده در مرحله دوم عرضه خواهد شد. به این ترتیب عرضه در نوبت دوم به شکل تک‌سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش به هر کدملی ایرانی واگذار می‌شود. این عرضه نیز از همان تخفیف ۲۰تا۲۵درصدی قیمت برخوردار است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار دررابطه با واگذاری‌های مزبور از سوی سازمان بورس بیان کرد: عرضه مرحله دوم یعنی واگذاری به‌صورت تک‌سهم که در قالب معاملات عادی بورس بوده و فرآیند خاص و طراحی مجدد نیاز ندارد. ولی برای طراحی ETF‌ها باید سازوکار جدیدی فراهم شود.

فلاح افزود: فرآیند تشکیل صندوق‌های مزبور در حال حاضر توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال تدوین است و به زودی نهایی خواهد شد. باید اساسنامه صندوق‌ها مشخص و تدوین شود و ارکان آن نیز اعلام شود.

وی توضیح داد: اعضای این صندوق را نماینده وزرات اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و ناشر شرکت‌ها تشکیل می‌دهند. باید این افراد بر اساس چارچوب‌های مشخص سازمان بورس، معرفی و تایید شوند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص کد ملی به‌عنوان کد بورسی تصریح کرد: این موضوع که کد ملی به جای کد بورسی در خرید‌های مزبور قرار گیرد نیز در دست بررسی است.

فلاح بیان کرد: هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که کد ملی افراد جایگزین کد بورسی شود و با همان قابلیت خرید را داشته باشند یا خیر؟ ولی شاید در گام نخست همان کد ملی معیار خرید قرار گیرد و در مراحل بعدی با سازوکاری که از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شود، افراد به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

 

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مالکیت ۴۹شرکت از گروه‌های مختلف در سبد سهام عدالت؛

نگاهی به سبد سهام عدالت

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

جبران کسری بودجه دولت، تنها هدف ETF 

مدیر امور اعضای شرکت بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بهانه‌ای برای عدم رعایت T+2 پذیرفته نمی‌شود!

ارسال نظر