بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

شوری بی پایان در بورس تهران

شاخص کل متاثر از افزایش شدید قیمت‌ها در نمادهایی، چون فولاد، فارس، فملی، پارس و کگل، ومعادن و وغدیر با رشد بیش از ۱۳۷۱۱ واحدی روبرو بود.
کد خبر : ۲۱۵۳۱۷

به گزارش بورس نیوز، رشد و رونق توقف ناپذیر در بورس تهران همچنان ادامه دارد و ورود صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی و عطش سیری ناپذیر وردم و خریداران، مانع از توقف و ایستایی قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها و گروه‌ها شده و بازار کماکان با رشد شارپی در حال جهش و رکوردشکنی بیشتر است.
مردم از هر طیف و طبقه ای، با نقد کردن دارایی‌های خود و یا کشیدن پول‌های خود از بانک‌ها و یا فروش و نقد کردن ارز‌ها و سکه‌های طلای خانگی، به بورس تهران و سامانه معاملات هجوم آورده اند و کار بدانجا کشیده که هر سهم قابل فروش و عرضه‌ای را به هر قیمتی می‌خرند، ولو ده برابر ارزش ذاتی یا خالص ارزش دارایی‌های آن؛ لذا وضعیتی در بازار پیش آمده که ظهور میلیاردر‌ها و ثروتمندان نوظهور در بورس نه تنها یک رویا و آرزوی دست نیافتنی نیست، بلکه کلیه افراد (سفته بازی) که طی ماه‌ها و یا دو سال اخیر به این بخش ورود کرده اند، اینک در زمره ثروتمندان و میلیاردر‌های مملکت بشمار می‌روند و به ثروتی افسانه‌ای دست یافته اند.
این وضعیت و بازدهی خارق العاده را به عموم سهامداران و فعالان میلیاردر بازار تبریک و تهنیت، و به عموم مدیران و متولیان بازار، بیدارباش عرض می‌کنیم و امیدواریم این وضعیت مطلوب و استثنایی تا ابد الدهر ادامه یابد! وضعیتی که بیش از ۳۱ ماه و ۲۰ است که ادامه دارد. گفتنی است شاخص کل بازار در مورخ اول شهریور ماه ۹۶ به میزان ۸۲۵۴۲ واحد بوده است.
بهرحال با توجه به مشارکت حداکثری مردم و صاحبان سرمایه، و سرازیر شدن بیش از صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران، در حالیکه حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری حمایت کننده از بازار، رفتار عرضه قطره چکانی و عدم پوشش تمامی نیاز‌های خریداران و سیراب کردن طرف تقاضا را در پیش گرفته اند، شاهد اوج گیری بیشتر قیمت‌ها و شاخص‌ها در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هستیم و مادامی که دولت و مدیران حقوقی بازار، مبادرت به عرضه‌های حداکثری و پاسخ مناسب به طیف وسیع سرمایه گذاران و خریداران را در دستور کار خویش قرار ندهند، این وضعیت نامطلوب و کمبود شدید سهام قابل فروش، ادامه خواهد یافت. امری که میتواند شاخص کل را به مقاصدی، چون یک میلیون واحدی سوق دهد و به تشدید حباب‌ها در بازار منتهی شود.
و، اما امروز یک خبر بد نیز برای فعالان بازار منتشر شد. خبر استعفای دکتر شاپور محمدی مایه حیرت اکثر فعالان بازار بود، چرا که مدیریت وی بر سازمان بورس در حد بسیار مطلوب بود و این اقدام واقعه‌ای تلخ و هشدارآمیز به اقتصاد و بورس و مردم و سهامداران بود؛ لذا با قبول استعفای وی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر حسن قالیباف اصل، (مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران) که حدود یک دهه مسئولیت این رکن مهم بازار سرمایه را در اختیار داشت، به جانشینی وی انتخاب گردید. البته نامبرده نیز یکی از مدیران با تجربه و کاردان بازار سرمایه بوده و مورد تأیید اکثر کارشناسان و صاحبنظران است.
با این همه، استعفای رییس قبلی سازمان یک نوع هشدار و خطر جدی را به بازار و سهامداران القا می‌کند که امیدوارم چنین نباشد.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش شدید قیمت‌ها در نمادهایی، چون فولاد، فارس، فملی، پارس و کگل، ومعادن و وغدیر با رشد بیش از ۱۳۷۱۱ واحدی روبرو بود. بازار با قدرتی قابل توجه امروز نیز با توجه به گرایش نقدینگی به نماد‌های بزرگتر، با رشد مطلوبی همراه شد و نماگر بازار توانست از کانال مهم ۵۹۷ هزار واحدی عبور کند. اینک شاخص کل سطوح ۶۰۰ هزار تا یک میلیون واحدی را نشانه گرفته است.

بازار از نگاه آمار
شاخص کل ۵۹۷۰۹۴ واحد / میزان تغییر ۱۳۷۱۱ واحد مثبت/ ارزش معاملات امروز (بورس)، ۵۸.۷۹۲ میلیارد ریال، فرابورس، ۳۰.۲۱۳ میلیارد ریال.

افزایش شدید نرخ تورم در کشور
نرخ تورمِ سال ۹۸ بالاخره توسط بانک مرکزی رونمایی شد. بر این اساس، در سال گذشته تورم ۴۱.۲ درصدی داشتیم. رئیس کل بانک مرکزی درحالی شاخص تورم سالانه و ماهانه را جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تاخیر تادیه به قوه قضائیه اعلام کرد که جدول تورم بیانگر رکورد تورم ۴۱.۲ درصدی در سال ۹۸ است. این در حالیست که: ۱- با توجه به کاهش شدید بهای نفت در بازار‌های جهانی ۲- شیوع بیماری مهلک کرونا ۳- حاکمیت رکود سنگین در فضای کسب و کار ۴- تشدید تحریم‌های بین المللی ۵- کسری بودجه شدید دولت در سالجاری و ده‌ها فاکتور منفی و اثرگذار دیگر، نرخ تورم انتظاری در سالجاری بیش از ۵۰ درصد پیش بینی میشود.

اهم اخبار و تحولات روز
۱) قیمت شمش فولاد در CIS با رشد ۱۲ دلاری به ۳۳۷ دلار رسید. شمش فولاد ایران ۳۴۰ دلار معامله می‌شود. ورق گرم فاصله خود را با شمش حفظظ کرده و ۳۹۰ دلار هر تن معامله می‌شود. روز گذشته قرضه خریداری شده توسط ترکیه ۱۲ درصد رشد کرد بنابراین احتمالا طی روز‌های آینده قیمت CIS به سمت ۳۵۰ دلار‌ی گام بر می‌دارد.
۲) آژانس اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که میانگین تولید نفت ایالات متحده آمریکا در سال جاری ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و از ۱۳ میلیون بشکه به ۱۱.۷۶ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.
۳) میلگرد ذوب آهن در بورس کالا ۶۲-۶۴ میلیون ریال قیمت خورد! قیمت خوبی است و فاصله با اهمیتی نسبت به شمش ۴۵ میلیون ریالی دارد.
۴) کاخ الیزه اعلام کرد که ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در تماس با روحانی ابراز امیدواری کرد ایران به تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام بازگردد.
۵) وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده است که ایالات متحده و عراق در ماه ژوئن امسال درباره موضوعات مختلف از جمله آینده حضور نیرو‌های آمریکایی در آن کشور گفتگو خواهند کرد.
۶) ائتلاف آمریکایی از پایگاه نظامی ابوغریب در شمال بغداد خارج شد و آن را به نیرو‌های عراقی تحویل داد.
۷) یک منبع خبری می‌گوید «مقتدی صدر» نشستی با «هادی (ابوحسن) العامری» رئیس ائتلاف فتح با حضور شخصیت‌های دیگری از گروه‌های سیاسی شیعی برگزار کرده و بر نامزدی «مصطفی الکاظمی» رئیس کنونی سرویس اطلاعاتی عراق برای نخست وزیری توافق شده است. طبق قانون اساسی، نخست وزیر را شیعیان عراق تعیین می‌کنند.
۸) گروه بهمن خط تولید ساخت موتور‌های یورو ۶ را راه اندازی می‌کند.
۹) دولت یک صندوق ETF از شرکت‌های بزرگ بورسی خود ایجاد می‌کند و هر کد ملی ایران می‌تواند نهایتا ۲ میلیون تومان از صندوق خریداری کند. برخی تصور می‌کنند که دولت سهام این شرکت‌ها را به صورت خرد عرضه می‌کند که تصوری اشتباه است.
۱۰) تیپیکو قصد دارد یک شرکت آنتی بیوتیک ساز خود را روانه بازار کند.
۱۱) به احتمال قوی سود بانکی برای حقوقی‌ها ۱۵ درصد تعیین خواهد شد.
۱۲) هجرت ۱۲۴ میلیارد تومان اوراق درآمد ثابت به جای مطالبات از وزارت بهداشت دریافت کرده است.
۱۳) تولیدکنندگان نفت در جهان عصر روز پنجشنبه به وقت ایران، در یک ویدئو کنفرانس شرکت می‌کنند تا در خصوص طرح کاهش تولید نفت به توافق برسند.
۱۴) ترامپ می‌گوید شرکتهاى تولید کننده نفت ما از همان ابتداى سقوط قیمت نفت، تولیدات خود را کاهش داده اند! هیچکس از اوپک تا این لحظه درخواست رسمى جهت کاهش حجم تولیدات نفتى امریکا را نداشته است. اگر درخواست کنند، بررسى میکنم و تصمیم میگیرم!
۱۵) شرکتهاى تولید کننده نفت ما از همان ابتداى سقوط قیمت نفت، تولیدات خود را کاهش داده اند! هیچکس از اوپک تا این لحظه درخواست رسمى جهت کاهش حجم تولیدات نفتى امریکا را نداشته، اگر درخواست کنند، بررسی می‌کنم.
۱۶) دولت آمریکا امیدوار است طى ۴ الى ۸ هفته پیش رو اقتصاد را بازگشایى کند. منوچن می‌گوید اقتصاد امریکا به محض رها شدن از قید و بند قرنطینه، رشد بسیار سهمگینى ثبت خواهد کرد!
۱۷) هند از حدود ۱۰ روز دیگر از قرنطینه کامل بر می‌گردد. بخش مهمی از تقاضای پتروشیمی جهان در هندوستان است.
۱۸) از امروز چهارشنبه، نماد آپ توسط تامین سرمایه لوتوس بازارگردانی می‌شود.
۱۹) شستا ابتدای اردیبهشت عرضه می‌شود. ۱۲ درصد این هلدینگ عظیم به بورس می‌آید.
۲۰) مرز زمینی ایران و ترکیه برای تبادل کالا بازگشایی شد.
۲۱) روسیه تست انسانی سه دارو به نام‌های «مفلوخین»، «کالیداویر» و «گیدروکسی خلوروخین» که برای مداوای کرونا بکار گرفته می‌شود را آغاز کرد.
۲۲) اسرائیل داروی ژاپنی Favipiravir را با نام Avigan تولید کرده است. در واقع محصول جدید اسرائیل همان محصول ژاپن است.
۲۳) این هفته ۴۰ داوطلب در پنسیلوانیا واکسن جدید کرونا را دریافت می‌کنند.
۲۴) وزیر بهداشت در جلسه مجلس گفت ان‌شاءالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.
۲۵) ورود پول روز گذشته به بازار ۸۰۴ میلیارد تومان بوده است.
۲۶) رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بر اساس برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر نیرو ۱۳ هدف با اعتباری نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برای تحقق اهداف جهش تولید در نظر گرفته شده است. بخشی از این منابع از طریق اعتبارات موجود در قانون بودجه سال ۹۹ تامین خواهد شد و مابقی نیز از سایر سازوکار‌های قانونی مانند طرح مشارکت عمومی و خصوصی تامین می‌شود.
۲۷) در عرضه اولیه "صبا" به هر کد معاملاتی 812 سهم معادل 974,400 تومان اختصاص پیدا کرد.

تحولات بازار نفت
اوپک پلاس در حال بررسی کاهش ۳ ماهه تولید نفت است. خبرگزاری تاس نوشته، ۲ منبع آگاه در اوپک گفتند کشور‌های عضو اوپک پلاس در حال بحث در مورد ایده اجرای کاهش تولید برای حداقل ۳ ماه از می‌تا جولای هستند. یک منبع عالی رتبه در اوپک گفته: «۳ ماه. من معتقدم توافق می‌تواند از ماه می‌انجام گیرد، زیرا تحویل‌های ماه آوریل قبلا برنامه ریزی شده است.» یک منبع دیگر نیز خاطر نشان کرد کاهش تولید احتمالی «قطعا تا پس از ماه ژوئن خواهد بود.» وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو گروه G ۲۰ روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) در یک نشست اضطراری گردهم می‌آیند.
فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، اعلام کرده میلیون‌ها شغل و ثبات اقتصاد جهانی در معرض خطر است و مذاکرات روز جمعه با هدف یافتن راهی برای حمایت از بازار‌های انرژی حین رویارویی با بحران برگزار می‌شود. این نخستین باری است که G ۲۰ به‌طور اختصاصی برای رسیدگی به مسائل انرژی نشستی اضطراری تشکیل داده و این مسئله نشان‌دهنده عمق نگرانی از سقوط قیمت نفت است.

پیش بینی بازار شنبه ۲۳ فروردین ۹۹
با آنکه اکثر کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، رشد شدید قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار سهام را قدری غیر معقول و غیر منطقی می‌دانند و اعتقاد بر تشکیل حباب قیمتی در اکثر نماد‌ها را اعلام میدارند، ولی بورس تهران بی توجه به این هشدار‌ها و تحلیلها، همچنان به پیش می‌تازد و افق‌ها و مرز‌های جدیدی را به روی خود می‌گشاید.
البته این رشد شارپ و بازدهی فوق العاده و بی نظیر بورس تهران طی ایام اخیر، بیشتر از هر چیز از بابت ورود نقدینگی سنگین از سوی مردم و صاحبان سرمایه به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی است و تزریق نقدینگی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را طی ماه‌های اخیر به فضای معاملات شاهد هستیم. امری که میتواند هر گونه سد مقاومتی را در هم شکند و قیمت‌ها را به مقداری رشد و افزایش دهد که در باور هیچکس نمی‌گنجد.
بدون شک تنها چاره کار و مهار چنین روند نامطلوبی که نتایج تلخی، چون تشکیل حباب قیمتی در اکثر نماد‌ها و گروه‌ها را در بازار در پی داشته است، فقط و فقط عرضه‌های سنگین و آبشاری از سوی صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌ها و حقوقی‌های بازار و همچنین دولت محترم است که متأسفانه این امر طی ۳۱ ماه اخیر (از بدو سیر صعودی بی محابای بورس) صورت نگرفته و به برتری مطلق طرف تقاضا نسبت به عرضه‌های سبک و کم اهمیت، انجامیده است.
البته گویا مدیران سازمان و دولتمردان قصد دارند منبعد و از هفته آتی، اقدامات عاجلی در خصوص ورود شرکت‌های بزرگ (نظیر شستا) به بازار کرده و التهاب و عطش شدید تقاضا را تا حدودی سیراب کنند.
امیدواریم این اقدامات تشدید یابد و سهام شرکت‌های دولتی هر چه زودتر روانه بورس تهران شوند وگرنه با ادامه وضعیت موجود، تا چند ماه دیگر سهام زیر ۵۰۰۰ تومانی در بازار نخواهیم داشت.


حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"کاهش سود بانکی" گره‌ کور به مشکلات بانک‌ها

دولتی‌ها در قامت فروشنده؛

سهامداران عمده امروز چه کردند؟

شعاری که فراموش شد؛

نقدشوندگی فدای شفافیت نشود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مدیریت شاپور محمدی مطلوب بود؟؟؟؟
همین الان کلی سهام زیر پونصد تومن داریم اونوقت ایشون نگرانه چند ماه دیگه سهام زیر پنج هزار تومن نباشه حقا که کارشناسی!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
سلام .ارزندگی کگل از قلم افتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
وزیر اقتصادی فرمودن وجود هیچ گونه حبابی وجود ندارد جز بعضی تک سه ها لطفا الکی تحیل حباب نفرمایید و از حودتان تز ندهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰
ارزش بورس ایران با این همه آسمون و ریسمونی که به هم بافتین حدود ۱۳۰ میلیارد دلار هست.آیا با این پول میشود این همه شرکت و کارخانه ساخت؟
امین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
دلار جناب کارشناس شده 16000 مگه خوابی و همچنین خونه و ماشین چند برابر شده بعد فقط بازار بورس حباب دارا.
واقعا که
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
لطفا مطالب در پیت در سایت منتظر نکنید .مگر با دشمنان یک کاسه باشید
ناشناس 153
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
وضعیت آشفته بورس بخاطر اینست که اقتصاد دستوری و بیشتر شرکت های بورسی دولتی و نیمه دولتی هستند اگر اقتصاد مردمی شود و شرکت های بورسی سهامداران عمده اش مردم شوند بر اساس عرضه و تقاضای واقعی شاخص بورس و افزایش و کاهش قیمت سهام روال منطقی بخود خواهد گرفت و شرکت ها با توجه به راندمان خود معامله خواهند شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
بورس بهترین مکان برای رشد توجهش اقتصاد بنگاههای تولیدیست دولت باید ازین شرایط خوب بورس استفاده کرد و اقتصاد مملکت را شکوفا کندودولت نهایت تلاش را خود را برای رضایت سهامداران چه جز و کل انجام دهد اگر خدایی ناکرده سهامداران از بورس ناراضی شوند این سرمایه ها جذب دلالی وسوداگری اقتصادی میشود پس نتیجه میگیریم دولت قدر این موقعیت بورس را بداند
مریم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
بالاخره تورم وبیکاری بایدبه شکلی نمودپیداکنه بانک باسودی که هم راستای تورم نیست مشخص که نمیتونه پول روبه سمت خودش جذب کنه وهمین باعث جذاب شدن ورشدبورس شده ولی هنوزم هستن سهمایی که به قیمت واقعی خودنرسیدن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
سلام
اخه باید فرمود مگر نی شود که سهام دنیا سقوط کرده بعد سهام ایران دارد بالا می رود .
چند جنبه دارد.
احتمال کاهش سود بانکی زیاد است.
احتمال کاهش قیمت ارز وجود دارد
احتمالا مذاکره با امریکا بالا رفته
ودر اخر همه اینها کاذب است و افراد بسیار زیادی بدبخت می شوند.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۹
این ... با این قوانینی که تو جلسه آخر گذاشتن .... تو بورس...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
این کارشناس بود پی حباب مسکن وارز وطلا را چگونه تفسیر می کنی جناب کارشناس
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
داداش زورتو زدی که برای شاپور بمالی و مثل اون مردک بگی بازار حباب داره ...ولی از اون طرف میگی تورم امسال هم 50% خواهد بود یعنی بیشتر از پارسال!!!
عقل تو سرت بود حرف خودتو نقض نمیکردی!
متاسفم برای تفکرت!
بساط شاپور و هامونی و رفقات رو جمع کردن رفت دیگه این حرفا دو زار هم برا بازار اهمیت نداره ....
خوش او مدین
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
افرادی که می‌گویند حباب وجود ندارد دلیل و منطق علمی بیاورند. وقتی تولید رکود داشته باشد صادرات با تحریم مواجه است دلیل افزایش غیر از جو روانی و بی ارزشی واحد پول ملی است؟ تا چه میزان؟ زیان دهی بورس در آینده محتمل‌تر است.
علیرضا
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
اول دلیلش رشد - تمام بخش های اقتصادی -
در تحریم، تولید بیشتر -خرید کالای وطنی بیشتر می شود.....
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
و، اما امروز یک خبر بد نیز برای فعالان بازار منتشر شد- اتفاقا خیلی هم عالی شد
متاسفانه شاپور سپرده وزیر قبلی اقای طیب نیا که اقتصاد مملکت را به گند کشید چهارسال سرکوب قیمت ها و فوران یکباره انها!!!!
بورس توی دوره ایشان منفی و رکود کامل ، حالا می خواست دوباره گند بزند - هر دفعه یه بازی در اوردن - آب مسیر خود می رود تا زمانی که حای خود بگیرد ارام می گیرد و یا تمام می شود