بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"کاهش سود بانکی" گره‌ کور به مشکلات بانک‌ها

معتقدم اگر برنامه ای برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی وجود دارد، باید به تدریج و همزمان با اصلاح سایر حلقه های این زنجیره از جمله کاهش نرخ تورم، صورت گیرد.
کد خبر : ۲۱۶۱۸۸

کاهش سود بانکی در شرایط فعلی، کور گره ای به مشکلات بانک ها

به گزارش بورس‌نیوز، بر اساس شنیده‌ها، سخن از قطعی شدن کاهش سود بانکی و اعلام رسمی آن توسط بانک مرکزی است.

گفته می‌شود نرخ سود بانکی به ۱۵درصد رسیده و حال آنکه بانک‌مرکزی چندی قبل این شایعه را تکذیب کرد و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی هم، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را به نفع اقتصاد کشور نمی دانند.

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نرخ سود سپرده های بانکی، حلقه ای از یک زنجیره است و نمی توان بدون در نظر گرفتن سایر حلقه های زنجیر فقط از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی صحبت کرد.

وی افزود: مشکل اقتصاد ما، تورم بالاتر از نرخ سود سپرده های بانکی است. نمی توان در شرایطی که نرخ تورم ۴۰ درصد است، از مردم انتظار ایثار داشت و نرخ سود سپرده های بانکی را کاهش داد. البته که کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی، خواسته تولید کنندگان است و بدون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، کاهش نرخ بهره تسهیلات هم امکانپذیر نیست. به محض کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، سپرده ها از بانک خارج شده و آرامش سایر بازارها به هم خواهد خورد. کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در شرایط فعلی اصلا به کاهش تورم کمک نخواهد کرد و اگر قصد مهار تورم را داریم، باید تورم ریشه یابی شده و مشکلات به تدریج مرتفع گردد.

سلیمی اضافه کرد: یکی از راهکارهای صحیح مهار تورم، هدایت نقدینگی به مسیر مناسب بوده و بررسی روند ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه در ۲ سال اخیر، نشان می دهد نقدینگی راه خود را به بازار سرمایه یافته است.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی، نه فقط به مهار تورم کمکی نخواهد کرد، بلکه بانک ها را با مشکل خروج سپرده و کمبود منابع مواجه خواهد کرد. فراموش نکنید که به خاطر شیوع کرونا و رکود کسب و کارها، بازپرداخت تسهیلات بانکی با تاخیر انجام خواهد شد و تضمینی هم نیست که برخی شرکت ها و صنایع توان بازپرداخت به موقع تسهیلات را داشته باشند. در چنین شرایطی، تحریک سپرده گذاران بانکی به خروج نقدینگی از بانک ها و سرمایه گذاری در سایر بازارها، ممکن است حتی برخی بانک ها را در پرداخت اصل سپرده های مشتریان هم با معضل روبرو کند. بنابراین معتقدم اگر برنامه ای برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی وجود دارد، باید به تدریج و همزمان با اصلاح سایر حلقه های این زنجیره از جمله کاهش نرخ تورم، صورت گیرد. کما اینکه در سنوات قبل همزمان با تاسیس اولین بانک خصوصی کشور، با کاهش تدریجی نرخ تورم و سود بانکی، نرخ بهره کاهش تقریبا ۱۰ درصدی داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منابع آزاد شده در دوراهی "تسهیلات" یا "بورس"

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

تیغ دولبه کاهش نرخ سود بانکی

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

تمام تخم‌مرغ‌های دولت در سبد بورس

ارسال نظر