بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به انتشار بوی افت تولید در جاده مخصوص و سنگ اندازی به نام حمایت و...
کد خبر : ۲۱۵۳۴۰

به گزارش بورس نیوز، صنعت خودرو از جمله صنایعی است که انگار در تیررس تمام مشکلات و حوادث قرار دارد. تحریم ها، به اندازه کافی به این صنعت ضربه زده بود و حالا، کرونا هم قوز بالا قوز خودرویی ها شده است.
اهالی جاده مخصوص اگر چه در سال ۹۸، حدود ۶ درصد بیش از سال ۹۷، یعنی ۸۵۵ هزار خودرو تولید کردند؛ ولی این تیراژ تولید با پیش بینی های اول سال و تولید ۱ تا ۱.۲ میلیون خودرو، فاصله بسیار دارد. آمار تولید اسفند ماه حاکی از افت ۲۱.۶ درصدی تولید نسبت به بهمن ماه است و با توجه به اینکه قطعه سازان هم اعلام کرده اند آماده کار در هفته آینده نیستند، به نظر می رسد خودروسازان گزارش های خوشایندی در این یکی دو ماه، روانه کدال نخواهند کرد.

 

بازاری تشنه عرضه 

امروز عرضه اولیه ای انجام شد که ۱ میلیون و ۹۴۴ هزار نفر در آن مشارکت داشتند و طوری غول صباتامین را بلعیدند که باز هم نام بورس تهران را در شگفتی ها ثبت کرد. این اتفاق، سیگنالی است به آنان که فکر می کنند اگر بگویند بازار حباب دارد، رسالت خود را انجام داده اند. این بازار، تشنه عرضه اولیه است و شاید بهترین فرصت باشد برای عرضه شرکت های دولتی و آزادسازی سهام عدالت و...

 

حمایت یا سنگ اندازی؟

در شرایطی که کرونا، بسیاری را از نان خوردن انداخته و تعطیلی کسب و کارها، سفره بعضی خانوارها را خیلی کوچکتر از قبل کرده، اعلام کرده اند برای حمایت از مردم به آنها ۱ تا ۲ میلیون تومان اعتبار می دهند؛ البته با نرخ ۱۲ درصد و به جای قسط هم، یارانه ها را وثیقه خواهند کرد. اما آیا این مبلغ برای گذران زندگی اقشار کم درآمد کافی است؟ با قطع یارانه شان به جای قسط، همان درآمد مختصر را هم از آنها گرفته ایم؛ بهتر نبود دولت به جای پرداخت وام، راهکار مناسب تری پیدا می کرد؟

 

دورهمی سر سفره مفسدان اقتصادی

در روزهای کرونایی خیلی از آنها که انتظارش را نداشتیم، به یاری مردم شتافتند؛ ولی شرمندگی خواهد ماند برای سلبریتی نماهایی که همراه با آقا زاده ها، سر سفره مفسدان اقتصادی دورهمی تشکیل می دهند. این در حالی است که این روزها خیلی از همان سلبریتی های دیار اجنبی، که این جماعت الگوی خود کرده اند کمک های مالی قابل توجهی به درمان کرونا کرده اند. البته اینجا هم کم نداریم از خیرین بی نام و نشانی که بی آنکه خودنمایی کنند، هر چه داشتند در طبق اخلاص گذاشته و پیشکش مردم کرده اند.

 

باز هم پارتی بازی برای آقازاده ها

در خبرهای این مدت، بارها از مرخصی زندانیان به خاطر کرونا شنیده ایم. اما گویا برخی آقازاده ها و از ما بهتران که پرونده های قطور در باب فساد اقتصادی دارند، جزو اولویت های مرخصی بوده اند تا در ویلاهای اختصاصی پدرانشان، قرنطینه شوند، مبادا خدایی ناکرده کرونا بگیرند؛ آقازاده ای هم که سال گذشته پرونده اش در فساد در بازار دارو روی میز قاضی بود، خیال دوستان خود را راحت کرده که نگران نباشید، من در مرخصی هستم! امیدواریم مرخصی زندانیان با رعایت عدالت کامل، صورت گرفته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر