بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
کد خبر : ۲۱۵۳۴۳

به گزارش بورس نیوز، روح‌اله کهن‌هوش نژاد تحلیلگر اقتصاد انرژی نوشت:

 با آتشی که کرونا به جان بازار نفت انداخت، قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار آمد و حتی کابوس نفت ۲۰ دلاری نیز به واقعیت تبدیل شد.

 نشست اوپک پلاس در حالی برگزار شد که ویروس کرونا اقتصاد جهانی را مختل کرده بود و تقاضای نفت به شدت کاهش یافته بود. نشست با اختلاف دو طرف به پایان رسید و وزیر انرژی روسیه پس از نشست اعلام کرد که توافق پایان یافته و از اول ماه آوریل هر کشوری حق دارد هر مقدار که بخواهد تولیدش را اضافه کند. در مقابل، عربستان سیاست حفظ سهم از بازار را در پیش گرفت و با اجاره چندین نفتکش بزرگ، بازار را غرق نفت کرد. به علاوه، عربستان تخفیف‌هایی به مشتریان داد که طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

 برای کشورهایی مانند ایران و عربستان و حتی روسیه که هزینه تولید پایینی دارند، ادامه تولید امکانپذیر است، اما تولیدکنندگان نقت شیل می‌بایست موقتاً در چاه‌های خود را ببندند.

 درحال حاضر تولیدکنندگان نفت شیل تحت فشار هستند و در صورت ادامه وضع موجود، تولید نفت آمریکا تا پایان سال به میزان ۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. با این کاهش اگرچه ایالات متحده همچنان تولیدکننده بزرگی خواهد بود اما با فاصله قابل توجهی پس از عربستان و روسیه قرار گرفته و وارداتش نیز افزایش خواهد یافت.

 این مسأله برای اقتصاد آمریکا بسیار اهمیت دارد زیرا انقلاب نفت شیل ۲.۵ میلیون شغل در این کشور ایجاد کرده است.

 قدرت تنظیم گری تولید نفت در آمریکا در اختیار کمیسیون راه آهن تگزاس بوده که برخلاف نامش حدود ۴۰ درصد تولید نفت آمریکا را در اختیار دارد. این شورا با قدمتی بیش از ۶۰ سال الهام بخش تأسیس اوپک نیز بوده است. این کمیسیون می‌تواند دستور کاهش تولید نفت بدهد اما از آخرین باری که در این زمینه اعمال قدرت کرده بیش از نیم قرن می‌گذرد. کمیسیون تگزاسی قرار است هفته آینده (۱۴ آوریل) به بررسی موضوع کاهش تولید بپردازد.

 به‌هرحال با ادامه رکود اقتصاد جهانی، بحران نفت نیز در هفته‌های آتی ادامه خواهد یافت و اثرات آن تنها به صنعت نفت محدود نخواهد بود. البته روند قیمت‌ها در دو ماه اخیر و بعد از شیوع کرونا نشان می‌دهد قیمت بیست دلار آستانه مقاومت بوده و در این سطح بخشی از تولیدات از بازار خارج و تعادل برقرار می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاهی به رویداد تاریخی بازار نفت؛

چرا قیمت نفت منفی شد؟

نگاهی به رویداد تاریخی بازار نفت؛

چرا قیمت نفت منفی شد؟

ارسال نظر