بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
سودسازی پای تابلوی معاملات بورس؛

سبد «فارس» بورسی‌تر شد

با توجه به این که چندی پیش عرضه اولیه «پتروشیمی تندگویان» از سوی «فارس» انجام گرفت، قطعا سود فروش سرمایه گذاری‌ها در سال مالی جاری بیش از گذشته خواهد شد.
کد خبر : ۲۱۵۴۹۳

سبد «فارس» بورسی‌تر شد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، پرتفوی شرکت «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» بیشتر بر پایه شرکت‌های غیربورسی استوار است.

بهای تمام شده پرتفوی بورسی این شرکت بالغ بر ۵۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است و در مقابل، ۸۳ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کرده است. لازم به ذکر است که ارزش بازار پرتفوی بورسی تا پایان اسفند ماه بالغ بر ۷۵۱ هزار و ۴۰۷ میلیارد ریال است.

بالغ بر ۹۳ درصد از درآمد‌های «فارس» از محل سود سهام بدست می‌آید و سود فروش سرمایه گذاری‌ها تنها ۷ درصد از ترکیب درآمدی شرکت را شامل می‌شود.

اعمال تحریم‌ها و کاهش صادرات محصولات پتروپالایشی موجب شد تا درآمد سود سهام شرکت در سال ۹۵ با کاهش مواجه شود اما؛ در سال‌های ۹۶ و به خصوص ۹۷ این افت را به خوبی جبران کرد. از سوی دیگر، در این سال‌ها با رونق گرفتن بازار سرمایه و فروش و همچنین عرضه اولیه سهام شرکت‌های زیرمجموعه، سود مطلوبی برای خود کنار گذاشت.

سبد «فارس» بورسی‌تر شد

همانطور که گفته شد، ۳۹ درصد از کل پرتفوی «فارس» را شرکت‌های بورسی و ۶۱ درصد دیگر، شرکت‌های غیربورسی تشکیل می‌دهند. در این میان، ۹۵ درصد از سرمایه گذاری‌ها در صنعت محصولات شیمیایی انجام گرفته است.

بیشترین حجم از بهای تمام شده سبد سهام شرکت‌های بورسی را «پترول» در اختیار دارد و «دهدشت» و «پارس» دیگر شرکت‌های مهم این سبد هستند. در پرتفوی غیربورسی، پتروشیمی کاویان، بیدبلند خلیج فارس و بندر امام خودنمایی می‌کنند.

سبد «فارس» بورسی‌تر شد

با توجه به این که چندی پیش عرضه اولیه «پتروشیمی تندگویان» از سوی «فارس» انجام گرفت، قطعا سود فروش سرمایه گذاری‌ها در سال مالی جاری بیش از گذشته خواهد شد. تا دوره ۶ ماهه منتهی به آذر سال ۹۸، سود فروش سرمایه گذاری‌ها به ۱۳ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال رسیده که تقریبا دو برابر کل سود فروش سال مالی قبل است. بنابراین، با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌های وابسته و فرعی در سال مالی اخیر و همچنین راه اندازی برخی پروژه‌های در دست اجرا، درآمدزایی «فارس» به مراتب بالاتر از سال قبل خواهد بود و مجمعی پربارتر از گذشته در انتظار سهامداران است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر