بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
گوی‌های سودسازی تامین‌اجتماعی زیر ذره‌بین رفت؛

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه "شستا"

این شرکت با شرایط ویژه‌ای در خصوص تقسیم سود مواجه است و به نظر می‌رسد که در مجامع پیش روی آن شاهد تقسیم سود بالایی باشیم.
کد خبر : ۲۱۵۷۲۳

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌‌نیوز، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در روز‌های گذشته با درج نماد در شرکت بورس، آماده عرضه‌اولیه در بازار‌سرمایه بوده و انتظار می‌رود که عرضه اولیه سهام این شرکت مبلغ قابل توجهی نقدینگی از بازار را جذب نماید.

میزان جذب نقدینگی سهام این شرکت در تاریخ عرضه آن منوط به ارائه گزارش ارزش‌گذاری و اطلاعیه عرضه در خصوص قیمت و میزان عرضه سهام این شرکت خواهد بود.

در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت و عملکرد این هلدینگ می‌پردازیم.

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه

بر پایه این گزارش، سهامدار اصلی این شرکت با درصد مالکیت ۹۹.۹۹ درصد، سازمان تامین اجتماعی بوده و بخشی از پرداخت‌های مستمری به بازنشستگان زیرمجموعه این سازمان از محل سود تقسیمی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی صورت می‌گیرد و بنابراین این شرکت با شرایط ویژه‌ای در خصوص تقسیم سود مواجه است و به نظر می‌رسد که در مجامع پیش روی آن شاهد تقسیم سود بالایی باشیم؛ سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر ۸۰ هزار میلیارد و شامل ۸۰ میلیارد سهم است.

نگاهی به سال مالی شستا
سال مالی شرکت ۳۱ خرداد ماه هر سال شمسی بوده و سود خالص محقق شده شرکت در سال مالی منتهی به پایان ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده معادل ۴۵ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال (۵۶۵ ریال به ازای هر سهم) بوده است.

سود محقق شده ۶ ماهه نیز بر اساس صورت‌های مالی منتهی به پایان آذر ماه ۱۳۹۸ معادل ۱۰ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال (۱۳۰ ریال به ازای هر سهم) است؛ به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه شرکت و همچنین افزایش درآمد‌های ناشی از فروش سهام شرکت‌های زیر مجموعه (که از آن جمله می‌توان به واگذاری ۱۲ درصد از سهام شرکت صباتامین به ارزش ۱۸ هزار میلیارد ریال و سود خالص ۱۷ هزار میلیارد ریالی اشاره داشت) این شرکت در سال مالی جاری قادر به کسب سود خالص ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد ریالی باشد.

اقلام اصلی صورت‌های مالی شرکت اصلی و همچنین تلفیقی در جدول زیر بر اساس آخرین صورت‌های مالی ارائه شده که مربوط به دوره ۶ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۳۹۸ است، در جدول زیر ارائه شده است:

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه


نگاهی به مالکیت هلدینگ
بهای تمام شده پرتفوی شرکت، مبلغ ۱۱۳ هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال است. در جدول زیر شرکت‌های اصلی زیر مجموعه این هلدینگ به همراه میزان مالکیت آن‌ها ارائه شده است.

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه

لازم به ذکر است که ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در هفته گذشته عرضه شده است و میزان مالکیت شرکت به ۸۸ درصد در سهام این شرکت رسیده است.
درآمد ناشی از سود سهام دریافتی از شرکت‌های سرمایه پذیر در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۳۹۸ بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۴۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال بوده است.

سودآور‌های "شستا"
همان گوهه که مشاهده می‌گردد دو شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین و همچنین شرکت صبا تامین بیشترین سهام را در سودآوری شرکت در این بخش داشته اند.

سهامداران در انتظار سودسازی چشمه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر