بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر : ۲۱۵۷۶۲

شستا در مسیر شفافیت

حسین ابوطالبی در گزارشی آماری درخصوص عرضه‌اولیه شستا برای بورس نیوز نوشت:

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یک شرکت چند رشته ­ای دارای چندین هلدینگ تخصصی در صنایع پتروپالایش، دارو، سیمان، مالی، برق، معدن و ... و تعدادی شرکت با سهامداری مستقیم است. سرمایه شرکت ۸ هزار میلیارد تومان و بر اساس آخرین اطلاعات موجود در خصوص ارزش گذاری در زمره بزرگترین شرکت­های بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

۶۵ درصد از پرتفوی شستا بر مبنای بهای تمام شده در بورس پذیرفته شده است و ۳۵ درصد آن غیربورسی است. بر اساس اطلاعات مندرج در امیدنامه ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت حدوداً ۷ برابر بهای تمام شده آن است. از جذابیت ­های این هلدینگ سهم ۳۵ درصدی شرکت­های غیربورسی در پرتفوی آن است که برنامه جدی برای پذیرش آن­ها وجود دارد و فرآیند پذیرش آن­ها در جریان می­باشد. این مطلب می­تواند محرک مناسبی برای رشد آتی سهام شستا باشد.

سود شستا در سال مالی منتهی به پایان خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴.۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که با توجه به مواردی از جمله افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ محصولات در بورس کالا، رشد و بهبود شرایط صنعت سیمان، شرایط سودآوری صنعت دارو و سایر عوامل، مبلغ سود سال مالی اخیر با رشد قابل ملاحظه نسبت به سال قبل همراه خواهد شد. آخرین تخمین­‌ها حاکی از سود حدود ۱۲.۰۰۰ میلیارد تومانی شستا برای سال مالی اخیر است.

با عرضه سهام شستا در بورس گام مهمی در جهت استقرار سیستم حاکمیت شرکتی برداشته خواهد شد و با انتشار گزارشات متعدد، عملکرد شستا و شرکت­های تحت کنترل به اطلاع بازار سرمایه و سهامداران خواهد رسید. این اقدام در راستای شفاف­سازی، پاسخ­دهی، نظارت و رعایت هر چه بیشتر حقوق سهامداران محترم شستا حائز اهمیت و اثرگذار می­باشد. بزرگترین ذینفع این شفافیت و پاسخگوئی بیمه­ شدگان تامین اجتماعی خواهند بود که این شرکت از محل حق بیمه­‌های آن­ها ایجاد شده است و چشم امید دوران بازنشستگی خانواده­های زیادی از طبقه متوسط و کمتر به رونق و منابع سازمان تامین اجتماعی است.

هلدینگ­‌های تابعه شستا شامل تاپیکو، صبا تامین، تاصیکو، تیپیکو، سیمان تامین، تدکو، صنایع عمومی تامین، کشتیرانی جمهوری اسلامی و صنایع نوین تامین است. سودآوری این هلدینگ­‌ها در آخرین سال مالی به صورت تاپیکو ۳.۵۳۰ میلیارد تومان،   صبا تامین ۷۷۰ میلیارد تومان، تاصیکو ۵۹۳ میلیارد تومان، تیپیکو ۶۱۷ میلیارد تومان، سیمان تامین ۲۲۵ میلیارد تومان، صنایع عمومی تامین ۱۱۷ میلیارد تومان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ۳۹۷ میلیارد تومان بوده است.

چنین ترکیب پرتفوی متنوعی که مبتنی بر شرکت­های معظم پتروپالایشی، معدنی، دارویی، بانکی، تامین سرمایه، مخابراتی، برقی، سیمان، مالی و حمل و نقل باشد در هیچ یک از شرکت­های بورسی وجود ندارد. این پرتفوی دارای صنایع با درآمد ارزی است و بسیاری از شرکت­های دارای قدمت و دارایی­‌های خاص با ارزش جایگزینی منحصر به فرد را در خود دارد. همچنین برخی صنایع استراتژیک کشور با سودآوری مستمر و برخوردار از حمایت نظام سلامت کشور را در برگرفته است و به طور قطع از دید هر تحلیلگری جذابیت خاص و منحصر به فرد دارد.

اهالی بازار همواره خاطره مناسب و قابل قبولی از سهامداری روی چنین شرکت­‌هایی دارند و خرید شرکت‌هایی مثل هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان، سرمایه­گذاری امید و پیش از این سرمایه ­گذاری گروه توسعه ملی در عرضه اولیه و اتخاذ استراتژی خرید و نگهداری سود مناسب توام با سطح ریسک نازل را برای ایشان به ارمغان آورده است.

شستا به عنوان یک هلدینگ در حال توسعه دارای ۲۸۷ طرح توسعه به ارزش تقریبی ۴.۹۰۰ میلیارد تومان در شرکت­های تحت کنترل می­باشد که به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد پیشرفت داشته­اند و بر سودآوری آتی هلدینگ ­های مربوطه اثر خواهند داشت.

برنامه ­های آتی شستا از جمله شامل عرضه اولیه شرکت­‌های تابعه، ادغام برخی از شرکت­ها، انحلال شرکت­‌های کم بازده و خارج از استراتژی، استقرار سامانه جامع انتصابات، طراحی و استقرار سامانه ارزیابی عملکرد مدیران، برنامه ­ریزی و اجرای انواع روش ­های افزایش سرمایه شستا و شرکت­‌های تابعه و بسیاری موارد دیگر است که دارای جذابیت ­های خاص برای افزایش بهره ­وری و همچنین بازار سرمایه است.

در نهایت نکته کلیدی که لازم است مدنظر سیاست­گذاران اقتصادی کشور قرار گیرد این است که میزان عرضه سهام ارزشمند دولتی در بازار بورس به نحوی نگردد که بر تقاضا غالب گردد و به ­نظر نگارنده اجازه پیروزی مناسب به طرف تقاضا را بدهد تا همچنان شاهد رونق بازار سرمایه باشیم و منابع کمتری به سمت سهم ­های کوچک­تر و صدالبته بازار‌های غیرمتشکل برود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اعلام سودی ۴۲۴ تومانی در سال مالی ۱۳۹۹؛

همچنان نسبت‌های P/E "تیپیکو" بالاست

در نشست عرضه‌اولیه این شرکت عنوان شد؛

مسافری اهل شستا/ "سیتا" چهارشنبه می‌آید

به منظور جبران مخارج سرمایه انجام می شود؛

افزایش سرمایه "تاصیکو" از سود انباشته

از سوی سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین اعلام کرد؛

سود بیش از ۶ میلیارد ریالی زیرمجموعه "تاپیکو"

ارسال نظر