بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
بازگشت به اوج با استفاده از تجربه سارس؛

فرصتی که کرونا به ایران داد

در شرایطی که ایران در تحریم قرار داشت و با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد، شیوع کروناویروس اوضاع را وخیم‌تر کرد اما؛ در دل همین تهدید نیز فرصت‌هایی نهفته است.
کد خبر : ۲۱۵۹۳۳

فرستی که کرونا به ایران داد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، سال ۹۹ در حالی آغاز شد که کشور درگیر بحران کروناویروس است و به موجب آن، شرایط بازار‌ها به خلسه فرو رفته‌اند و با رکود شدید خدمات مواجه هستیم. در این مدت، افت شدید قیمت جهانی نفت و به دنبال آن، فلزات اساسی، کشور‌ها را با بحرانی تازه روبرو کرد.

علاوه بر این، افزایش تورم که با اقتصاد ایران خو گرفته، کاهش صادرات و واردات موجب افت درآمد‌های ارزی دولت می‌شود و کاهش رشد اقتصادی را باز تجربه خواهیم کرد.

پیش بینی می‌شود تا اواسط تیر ماه تعداد کل مبتلایان به کروناویروس در ایران به ۱۴۰ هزار نفر برسد.

فرستی که کرونا به ایران داد

همانطور که گفته شد شیوع کروناویروس اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. آخرین مورد شیوع ویروس همه‌گیر در چین، ویروس سارس بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی اقتصاد چین را درگیر کرد.

در زمان شیوع همه‌گیر ویروس ساز، رشد اقتصادی چین به مرز ۹ درصد افول کرد و در ماه‌های پس از آن نیز نتوانست چندان اوج بگیرد.

فرستی که کرونا به ایران داد

در مدت شیوع ویروس سارس، میزان تولید در چین کاهش یافت و در می ۲۰۰۳ به پایین‌ترین میزان خود از آگوست سال ۲۰۰۲ رسید.

فرستی که کرونا به ایران داد

وضعیت خرده فروشی نیز به همین شکل بود و در می ۲۰۰۳ نرخ خرده فروشی به ۴.۳ درصد رسید و رکورد تازه‌ای در این خصوص به ثبت رساند اما؛ در این زمان، نیاز به کالا‌های اساسی خانوارها، موجب شد تا نرخ خرده فروشی به سرعت رشد کند و به حالت قبل بازگردد و حتی از زمان قبل از شیوع نیز وضعیت بهتری پیدا کرد.

فرستی که کرونا به ایران داد

به طور کلی، همانطور که تجربیات ویروس همه‌گیر سارس نشان می‌دهد، بحران این ویروس اقتصاد کشور‌ها را دیگر می‌کند و رشد تولید را با کندی مواجه می‌سازد اما؛ در خصوص کشور چین، پس از کنترل شیوع ویروس، وضعیت به سرعت به حالت قبل برگشته و انتظار می‌رود در خصوص کروناویروس نیز چنین حالتی رخ دهد و خیلی زودتر از آن چه که تصور می‌شود رشد اقتصادی چین به سطوح قبل بازگردد.

در خاتمه می‌توان گفت که کروناویروس می‌تواند به یک فرصت در برخی زمینه‌ها تبدیل شود. لغو برخی تحریم‌ها اولین فرصتی بود که شیوع کروناویروس به ایران داد. علاوه بر این، کاهش ارتباطات حضوری از طریق جلسات آنلاین و حذف بروکراسی که موجب افزایش چابکی سازمانی شد، از دیگر فرصت‌هایی بود که کرونا پیش‌روی اقتصاد ایران قرار داد. بلوغ سازمانی در دوران دورکاری نیز بیش از پیش نمود پیدا کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر