بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند

شاخص‌های اقتصاد کلان ایران، با شیوع ویروس کرونا، به منفی ۶ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که پیش‌تر در گزارش مهرماه سال قبل، پیش بینی میشد اقتصاد ایران با نرخ صفر و بدون تغییر سال ۲۰۲۰ را به پایان خواهد برد.
کد خبر : ۲۱۵۹۹۶
قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی تعداد مبتلایان به کرونا از ۲ میلیون نفر گذشته و این یعنی دنیا در مقابله با گسترش شیوع کرونا ناتوان بوده است. مخصوصا که دوباره آمار مبتلایان و فوت شدگان افزایش یافته است.
 
اقتصاد جهانی 
بنابر آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی که از طرف صندوق بین المللی پول با عنوان "قفل بزرگ" منتشر شده، اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ عمیق‌ترین رکود اقتصادی خود را از زمان رکود بزرگ ۱۹۳۰ تجربه خواهد کرد و نرخ رشد جهانی به منفی ۳ درصد خواهد رسید. این پیش بینی تحت تاثیر ویروس کرونا، نسبت به گزارش قبلی که در دی ماه سال گذشته منتشر شده بود، ۶.۳ درصد کاهش دارد.

از طرفی دیگر اگر برخی کشور‌ها همچون آلمان و آمریکا یا چین (که برخی خبر‌ها حاکی از از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در این کشور است) شروع به فعالیت‌های اقتصادی در ماه بعد کنند، اما مرز‌ها همچنان بسته می‌ماند و محدودیت فعالیت‌های اجتماعی هم تا پایان ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت و به تبع آن درآمد شرکت‌ها در فصل‌های بعدی سال ضعیف خواهد بود. تا وقتی واکسنی برای کرونا ساخته نشده، بازگشت به شرایط عادی هم کار سختی خواهد بود و این در حالی است که کارشناسان معتقدند ساخت واکسن حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد.

در همین راستا بعد از توافق اوپک و اوپک پلاس در هفته گذشته که باعث شد قیمت نفت با جهش مثبت همراه باشد، ولی به دلیل اخبار ناامید کننده از وضعیت اقتصادی کشور‌ها دوباره شاهد افت ۱۱ درصدی قیمت نفت برنت نسبت به هفته قبل هستیم. از طرفی داده‌های اقتصادی آمریکا بسیار ضعیف بودند و شاخص خرده فروشی ۸.۷ درصد سقوط کرده است و این بزرگترین کاهش یکماهه این شاخص است.
 
شاخص تولیدات صنعتی رشد منفی ۵.۴ درصدی داشته که خیلی بدتر از انتظارات بازار بود؛ و همه این عوامل باید به ضرر دلار آمریکا تمام شود، اما از آنجایی که وضعیت سایر اقتصاد‌ها وخیم‌تر از آمریکا است، تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافته است. در نتیجه انس طلا با کاهش قیمتی، نسب به هفته قبل همراه بوده است و نرخ بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا هم کاهش یافته است.

از طرف دیگر همه نگاه‌ها به شاخص مدعیان بیکاری آمریکا است؛ چراکه پیش بینی میشود که شاهد رشد تقریبا ۵ میلیونی متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری در آمریکا باشیم؛ و چنانچه رشد شاخص مدعیان بیکاری کمتر از پیش بینی‌ها باشد، خوشبینی سرمایه گذاران به کارایی برنامه‌های دولت آمریکا هم تقویت خواهد شد و این موضوع می‌تواند کمی اوضاع را آرامتر کند.
قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند
بورس تهران
در بازار‌های داخلی نیز در پی انشار ویروس کرونا و به دلیل کاهش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی عمومی، سایه رکود در اکثر بازار‌ها گستر یافته است. به طوری که قیمت دلار هم به آرامش نسبی رسیده و نسب به هفته قبل با کمی کاهش همراه بوده است. درهمین خصوص بنابر تازه‌ترین گزارش "صندوق بین المللی پول" چشم انداز شاخص‌های اقتصاد کلان ایران، با شیوع ویروس کرونا، به منفی ۶ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که پیش‌تر در گزارش مهرماه سال قبل، پیش بینی میشد اقتصاد ایران با نرخ صفر و بدون تغییر سال ۲۰۲۰ را به پایان خواهد برد.
قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند
از طرفی با کاهش محسوس در نرخ بهره بانکی و نرخ اسناد خزانه و صکوک قابل معامله و کم رمقی در دیگر بازارها، جریان پرفشار نقدینگی، تنها بازار سرمایه را به عنوان مأمنی برای پناه بردن، در پیش روی خود دیده است و البته به غیر از قیمت‌های جهانی، که البته تحریم‌های اعمال شده پیش از عصر کرونا، اقتصاد کشور را تا حدود زیادی از تلاطمات امواج جهانی مصون کرده است، عوامل دیگر در حال حاضر نقش باد موافق را در جهت برافراشته نگاه داشتن بادبان‌های بازار بورس دارند و قیمت دلار نیمایی هم با رشد بیش از ۵ درصدی در هفته‌ای که سپری گردید، تاثیر بسزای در این میان بر عهده داشته است؛ که همه این عوامل از یک طرف و نگرانی حاصل از تورم انتظاری برای ماه‌های پیش رو از طرف دیگر باعث گردیده شاخص کل نسبت به هفته قبل بیش از ۸ درصد قد بکشد؛ که به همین خاطر چه بسا که در روز‌های آینده، بازار مجبور خواهد بود سقف کانال صعودی‌ای را که از اواسط سال گذشته بنا کرده است را بالاتر ببرد تا گنجایش قد و بالای رشید این شاخصی، که در دوران رشد است، را داشته باشد.

اما در آخرین روز هفته، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی عرضه شد و دوباره با استقبال بی نظیری از طرف خریداران مواجه گردید و بازار ناباورانه ارزش ۵، ۷۶۰ میلیارد تومانی سهام عرضه شده این شرکت را بلعید و بدین ترتیب شستا با ارزش بازاری در حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان به عنوان چهارمین نماد از لحاظ بزرگی ارزش بازار بعد از فارس و فولاد و فملی با ارزش‌های بازاری به ترتیب ۱۵۲، ۱۱۸ و ۸۸ هزار میلیارد تومان، در تابلوی ساختمان شیشه‌ای جای گرفت.   

شاخص کل با کندل نسبتا بلندی که در آخرین روز معاملاتی هفته ساخت، موفق شد خود را به کانال صعودی که شروع آن از اول آذرماه سال گذشته کلید خورده بود، نزدیک کند. روز شنبه موقعیت حساسی است که که با توجه به روند صعودی شاخص، در هفته‌ای که گذشت و سیل نقدینگی سرازیر شده به بازار، به نظر می‌رسد گذر از سقف این کانال در محدوده ۶۵۰ هزار واحدی کار دشواری نیست. شاخص کل هم وزن هم شرایط مشابهی دارد و البته در هر دو شاخص اندیکاتور RSI در منطقه اشباع خرید و سقف قرار دارند.
 
قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته 
قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند
قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند
قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بارقه های امید در بازارهای جهانی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

باد موافق در بازارهای جهانی

نگاهی به یک حاشیه در روزهای صعود؛

تیر حبابیون به بازار با رایحه "تحریم"

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بهبود اوضاع بازارهای جهانی با تنفس مصنوعی

ارسال نظر