بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"ثبات" تنها خاطره برای اقتصادی با تغییرات پیاپی!

بخشی از سپرده‌ها به سمت بازار سرمایه خواهد رفت و اگر دولت به موقع جهت عرضه برخی شرکت‌ها در این بازار اقدام کند، می‌توان بخشی از سپرده‌های خارج شده را در این راستا جذب کرد.
کد خبر : ۲۱۶۲۶۲

اقتصاد کشور نیازمند ثبات است، نه تغییرات پیاپی!

به گزارش بورس‌نیوز، نشست شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزبانی بانک تجارت تشکیل شده و در این نشست، ۷ مصوبه مهم و کلیدی نهایی شد. مهم‌ترین مصوبه نشست مدیران عالی بانک‌ها کاهش سود سپرده‌های سالانه بانکی به ۱۵ درصد است.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص کاهش نرخ سود بانکی بیان کرد: در اجرای سیاست های اقتصادی باید تمام جوانب آن بررسی شود. در کاهش نرخ سود سپرده های بانکی هم باید تاثیر این اقدام بر سپرده گذاران، گیرندگان تسهیلات، سهامداران بانک ها و نیز تاثیر این اقدام بر سایر بازارها بررسی شود.

وی افزود: از طرفی، با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، سپرده گذاران رغبت کمتری به سپرده گذاری در بانک خواهند داشت و نقدینگی به سمت سایر بازارها خواهد رفت و از طرفی دیگر، سودآوری بانک ها با چنین اقدامی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. معتقدم کاهش ۲ تا ۳ درصدی نرخ سود و بهره تسهیلات بانکی در شرایط فعلی اقتصاد ما، آنقدر جذابیت ندارد که نقدینگی از بانک خارج شده و به سمت تولید برود و این اقدام، عامل تحریک کننده تولید در کشور نیست.

عزتی در رابطه با تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: با کاهش نرخ سود بانکی، بخشی از سپرده ها به سمت بازار سرمایه خواهد رفت و اگر دولت به موقع جهت عرضه برخی شرکت ها در این بازار اقدام کند، می توان بخشی از سپرده های خارج شده را در این راستا جذب کرد. اما بخشی از سپرده ها نیز، به سمت سایر بازارها از جمله بازار خودرو و ارز و... رفته و این بازارها را متلاطم خواهد کرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، بهترین اقدامی که به رشد تولید کمک می کند، ثبات است؛ نه کاهش نرخ سود و بهره بانکی! بررسی روند چند دهه اخیر نشان می دهد بیشترین رشد اقتصادی ایران در دوره هایی اتفاق افتاده که بیشترین ثبات وجود داشته است. ثبات یعنی کمترین تغییر و نوسان در نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ تورم و... ضمن اینکه کاهش دستوری سود بانکی، سودمندی لازم را نخواهد داشت. کاهش سود بانکی در صورتی اهداف سیاست گذاران را تامین خواهد کرد که توسط بانک ها بدون اعمال فشار و البته به شکل تدریجی صورت بگیرد و نرخ تورم هم هم راستا با سود سپرده های بانکی باشد. با تورم فزاینده، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، اقدام موثری نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بورس" مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، اگر...

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بورس" مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، اگر...

ارسال نظر