بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مثلث بانکی‌ها، استارت واگذاری سهام دولت

عرضه‌ سهام شرکت‌های دولتی که این روزها بازارسرمایه در انتظار آن نشسته به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی طی روزهای آینده نهایی شده و در اردیبهشت‌ماه، سهامداران می‌توانند به استقبال سهام این شرکت‌ها بروند.
کد خبر : ۲۱۶۴۵۵

مثلث بانکی‌ها، استارت واگذاری سهام دولت

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه از مدت‌ها قبل، منتظر واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی بوده و در حال حاضر بخش زیادی از سهام پالایشگاه‌ها، خودروسازی، بانک‌ها، شرکت‌های فعال در گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و معادن در اختیار دولت است.

آن‌طورکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده داده در صورت تصویب طرح اولیه شورای بورس در هیات دولت، ابتدا سهام همه شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF تجمیع می‌شود و سپس صندوق‌ها در بازارسرمایه عرضه خواهد شد.

به این ترتیب مردم با خرید ‌ونیت های این صندوق‌ها، می‌توانند سهامدار شرکت‌های دولتی شوند.

مزیت واگذاری به این روش، آن است که دولت با واگذاری سهم خود در این شرکت‌ها، تامین مالی را در این شرایط اقتصادی در دستور کار قرار داده ضمن آنکه مدیریت صندوق‌ها را به متخصصانی می‌سپارد که باز هم زیر نظر خود دولت تعیین خواهد شد. 

گویا تخفیف‌هایی برای مردم در نظر گرفته شده تا این سرمایه‌گذاری برای مردم جذاب‌تر شود؛ برآورد شده دولت با واگذاری شرکت‌های دولتی، ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت؛ جذب چنین مبلغی برای اقتصاد بحران زده‌ای که با معضل حجم بالای نقدینگی دست به گریبان است، اتفاق مثبتی خواهد بود. 

البته به نظر می‌رسد این واگذاری‌ها به تعیین تکلیف افزایش سرمایه‌های در دست انجام در برخی شرکت‌ها و نیز افزایش قیمت سهم شرکت‌ها در بازار گره خورده بوده است.

قیمت سهم‌ها در چند ماه گذشته رشد چشمگیری داشته و افزایش سرمایه‌ها نیز تا حدودی تعیین تکلیف شده است. افزایش سرمایه دو شرکت خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ... نهایی شده و با افزایش سرمایه ملی صنایع مس ایران و پالایشگاه نفت تبریز هم موافقت شده است.

این واگذاری ها، احتمالا شوری دیگر در بورس تهران به پا خواهد کرد.

مثلث بانکی‌ها، استارت واگذاری سهام دولت

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی بیان کرد: واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی، اولویت اصلی برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۹ است.

واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی، مشروط به رسیدن سهم‌ها به قیمتی خاص نیست.

وی ادامه داد: بعد از فروش سهام دولت در شرکت‌های بورسی، قرار است شرکت‌های دیگری جهت پذیرش در بازار سرمایه و عرضه در این بازار، ‌ماده سازی شده و بدین ترتیب، این شرکت‌ها نیز در قالب روش‌های مختلف از طریق بازارسرمایه نظیر بحث واگذاری این شرکت‌ها از طریق ETF یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله امسال پیگیری شود.

صالح افزود: واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بورسی، مشروط به رسیدن سهم‌ها به قیمتی خاص نیست. البته که قیمت تابلو معاملات رصد می‌شود، ولی واگذاری تکلیف سازمان خصوصی‌سازی بوده و هر زمان خریداری برای هر یک از شرکت‌ها وجود داشته باشد، عرضه صورت خواهد گرفت.

وی در رابطه با زمان عرضه‌ها و اولین شرکت‌هایی که احتمالا عرضه خواهند شد، گفت: نخستین عرضه طی روزهای آتی اردیبهشت ماه عملیاتی خواهد شد؛ البته باید به این نکته اشاره داشت که واگذاری‌ها از بانک‌ها و بیمه‌ها آغاز خواهد شد.

مثلث بانکی‌ها، استارت واگذاری سهام دولت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد آخرین خبرها از سهام عدالت اظهار کرد: در خصوص سهام عدالت، منتظر اعلام نظر کتبی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور هستیم. به محض اینکه دریافت نامه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، نسبت به آزادسازی معاملات سهام عدالت اقدام خواهیم کرد. روش آزادسازی بر اساس پاسخ در نامه های مذکور مشخص خواهد شد.

بورس نیوز متذکر می شود دولت سهامدار ۱۶.۷۳۰ درصد از سهام بانک تجارت، ۱۶.۹۷۰ درصد از سهام بانک صادرات، و ۱۶.۹۵۰ درصد از سهام بانک ملت است. تقریبا ۱۷ درصد از سهام بیمه البرز هم در تملک دولت است. باید دید در اولین گام از واگذاری ها، قرعه بنام کدام یک از این ۳ بانک خواهد افتاد و آیا افزایش تقاضا و رشد قیمت سهم بانک های مذکور در روزهای اخیر، ناشی از استقبال بازار سرمایه از این واگذاری بوده یا نه؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ذره‌بینی که بر بدهکاران بانک تجارت افتاد؛

سهم ۷.۳درصدی "وتجارت" از جذب نقدینگی

حجم سپرده‌های "وبصادر" ۳میلیون میلیارد ریالی خواهد شد؛

عرضه گروه مالی سپهر صادرات تا پایان بهار

وزیر اقتصاد درخصوص سهام‌عدالت گفت:

"سهام‌عدالت" را مفت نفروشید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تیزبین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
گزارش بازدهی سه ساله شرکتهای بورسی و فرابورسی بازار سرمایه منتهی به ۳۱ فروردین ۹۹
در این گزارش که توسط شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین تهیه شده است میزان بازدهی ۵۰۶ شرکت بورسی و فرابورسی محاسبه و از بازدهی بیشتر به کمتر مرتب شده است.
جالب توجه است که شرکت سایپا در جایگاه ۵۰۰ از ۵۰۶ شرکت بورسی قرار دارد و این نشان می دهد که #خساپا در مقایسه با سایر نمادها در سه سال اخیر اساسا رشدی نداشته و ته جدول سهام_رشد_نکرده قرار دارد!
ورنا جایگاه ۴۵۴ جدول
وساپا جایگاه ۴۵۵ جدول
خودرو جایگاه ۴۷۵ جدول
خپارس جایگاه ۴۹۳ جدول
خساپا جایگاه ۵۰۰ جدول!
تعداد کل شرکتها ۵۰۶ نماد