بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نگران از سوختن دست تازه‌واردها...

برخی سهم های گروه بانکی برای سرمایه گذاری مناسب هستند؛ چرا که هزینه پول در بانک ها کاهش یافته و بانک ها امسال احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت.
کد خبر : ۲۱۶۶۹۱

نگران سوختن دست تازه واردها هستم!

به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران امروز هم یکپارچه سبزپوش است و شاخص کل هفته دوم اردیبهشت ماه را با پرش ۲۳ هزار و ۱۲۶ واحدی (تا این لحظه از معاملات) آغاز کرده و پر قدرت بر مسند ۷۶۵ هزار واحدی تکیه زده! نکته عجیب این روزهای بورس تهران، صف خرید دسته جمعی نمادهای بازار است.

رامین خدابنده مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: رشد مستمر بازار سرمایه مرهون ورود حجم بالای نقدینگی به این بازار است؛ ولی این روند اصلا منطقی نیست؛ صف خرید و رشد هرروزه تمامی سهم های بازار سرمایه، هیچ توجیه عقلانی ندارد و با این شرایط، نگران ریزش بازار سرمایه و ضرر و زیان سهامداران خرد و کم تجربه هستیم.

وی افزود: این توجیه که نقدینگی، از بازار سرمایه خارج نخواهد شد و به همین علت هم، بورس تهران جای ریزش ندارد، صحیح نیست. بعد از انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در هفته‌های آینده، سرمایه‌گذاران به بی‌ارزش بودن برخی سهم‌ها در قیمت‌های فعلی، پی‌میبرند و در نهایت تازه وارد‌هایی متضرر خواهند شد که بدون هیچ شناختی از این بازار و فقط بر اساس شایعات اقدام به خرید سهم در قیمت‌های بالا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران خصوصا تازه وارد‌ها گفت: بهتر است سرمایه‌گذاران به سمت سهم‌هایی بروند که حداقل افق روشنی پیش روی دارند. در صورت ورود بازار سرمایه به فاز نزولی، شاید حقوقی‌ها و صندوق‌ها و... از بعضی سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار حمایت کنند؛ ولی بسیاری از سهم‌های کوچک و متوسطی که چندین برابر ارزش ذاتی رشد کرده اند، از چنین شانسی برخوردار نیستند و با ریسک ریزش قیمت بیشتری مواجه هستند. ضمن اینکه معتقدم حتی در مورد سهم‌های بنیادی و بزرگ بازار سرمایه هم باید با تحلیل بیشتری خرید انجام شود. سهم‌های بنیادی هم تا حدی، جای رشد دارند و قرار نیست هر سهمی هر چقدر رشد کرد، باز هم برای سرمایه گذاری ارزنده باشد. خرید‌های این روزها، به شدت هیجانی بوده و چنین شرایطی، نگران کننده است.

وی افزود: در حال حاضر، برخی سهم‌های گروه بانکی برای سرمایه گذاری مناسب هستند؛ چرا که هزینه پول در بانک‌ها کاهش یافته و بانک‌ها امسال احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت. شرکت‌های بزرگ از جمله برخی سهم‌های گروه فلزات اساسی و... هم برای سرمایه گذاری کم ریسک‌تر هستند.

خدابنده در رابطه با تاثیر عرضه سهام دولت در قالب صندوق‌های ETF اظهار کرد: عرضه‌های پیش رو، کمک زیادی به کنترل هیجان بازار سرمایه خواهد کرد. ولی در نظر داشته باشید که عرضه‌های پیش رو احتمالا به قیمت روز تابلو معاملات نزدیک خواهد بود و اگر قیمت تابلوی سهم‌های عرضه شده، حباب داشته باشد، ETF‌ها هم چندان جذاب نخواهد بود. بنابراین، عرضه سهام دولت در قالب صندوق‌ها را هم مسکنی برای بازار سرمایه می‌دانم و باید دید عرضه‌ها با چه قیمتی انجام خواهد شد. البته تاکید میکنم که گروه بانکی امسال به لحاظ عملیاتی، چشم انداز مثبتی پیش رو دارد؛ ولی قیمت عرضه سهم‌های دولتی نیز مهم است.  

وی اضافه کرد: ارزندگی سهم‌ها را باید بر اساس تحلیل وضعیت هر شرکت و روند آینده بررسی کرد و تحلیل تکنیکال در شرایطی که نقدینگی مرتبا قیمت سهم‌ها را بالا میبرد، چندان مناسب نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اتفاقی در انتظار بازار سرمایه؛

۲ مسیر برای پذیره‌نویسی‌ها

معاون سابق نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس تاکید کرد:

حجم زیاد نقدینگی باید کانالیزه شود

نگاهی به نظرات کارشناسان درخصوص ETF؛

تامین‌مالی‌ ۴درصدی قطره‌ای از دریای بورس

آیا "رکود مصرف" سودآوری را از این شرکت می‌رباید؛

"سیمرغ" و باز هم تعدیل منفی سودآوردی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
قدیمی ها و با تجربه های بازار از همه ترسو تر هستند و تا اصلاح شروع میشود همه در صف فروش هستند، من خودم از آبان 97 وارد بورس شدم و دوستان قدیمی میگفتند الان چرا وارد شدی بورس دیگه کارش تمومه، مهر ماه 98 یک اصلاح 2 ماهه داشتیم گفتند دیگه بدبخت شدیم، اسفند 98 گفتند جنگ میشه خالی کنید و ...
خدا از این کارسناس های قدیمی نگذره سال 98 اینقدر که ترسوندند 4 برابر سود کردم در حالی که به راحتی میتونستم 10 برابر سود کنم.
ناشناس
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
شما تازه وارد ها خیلی آتیشتون تنده . شما ها فقط روزهای خوب بازار رو دیدید .این اصلاح هایی که شماها گفتید جزو رکود نمیشه حساب کرد اینها اصلاح بوده است . قرار نیست که قیمت ها همیشه بالا بره
مهدی
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
خودت یک لحظه فکر کن رو چه حسابی قدیمی ها ترسو هستند؟!
کسانی که تجربه بیشتری دارند چرا آن روزها سریع در رفتند؟
آلبته شرایط آن روزها بسیار کم ریسک تر از الان بود. وای بحال زمانی که این بازار کله کنه! بخدا حتی تصورش رو هم نمیکنید که چی میشه اینبار. سرمایه ات که یک دهم...یک صدم شد و همون یک صدم رو هم نتونستی بیای بیرون میفهمی یک من ماست چقد کره داره.
زرنگ ها اونایی هستند که دقیقا همین روزها دست به ماشه طمع نکنند و فرار کنند.
محمود
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
ربطی به قدیمی یا جدید نداره! بستگی به استعداد طرف و ریسک پذیریش داره! من و عموم حدود 4 سال پیش شروع کردیم اون با 150 ملیون و من با کلا 20 ملیون. الان بنده موجودیم حدودا 450 ملیونه ولی عموی بنده هنوز روی 300 ملیون هست و البته قبل این صفوف خروج زد و ترسید ولی من با سودم ریسک کردم و الان دو ماه هست بهشون دست نزدم که خدا را شکر هرکدوم بالای 150 درصد توی سودم و به موقع هم خروج میزنم (سهم بنیادی البته) نمیخوام از خودم تعریف کنم میخوام بگم باید استعداد و جرئتش را باید داشته باشی و البته تحقیق و تجربه هم لازمه اش هست، قطعا این بازار به اصلاح میخوره ولی بستگی داره شرایط چطور باشه، بنظرم تا این دولت هست یا حداقل تا فصل تابستان، شاخص کل صعودیه و بستگی به طرف داره که چه سهمی را انتخاب کنه
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
سهام سایپا سال94 حدود 200 تومن بوده و تازه رسیده به 300 تومن این یعنی 50درصد رشد در 4 سال درصورتیکه شاخص انزمان 89000 بود و الان نزدیک 800.000 و بقیه کالاها هم چندین برابر قیمت شدن .کلا گروه سایپا کمترین رشد را در 4-5 سال اخیر داشتند.اینکه این گروه را عده ای عمدا نگذاشتند رشد کند باید بررسی شود و اگر سواستفاد ه هایی انجام گرفته برخورد لازم صورت گیرد.طبق بررسی رشد 506 شرکت بورسی توسط یک گروه خبره اقتصادی اغلام کردند که سایپا در 3 سال اخیر از نظر رشد بین 506 شرکت در رده 500 و سرمایه گزاری سایپا ردیف 455 ورنا 454 وپارسخودرو ردیف 493 قرار دارند.این یعنی این گروه اصلا رشد نکرده ات.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
عزیز دلم ساپیپا تا قیامت به سود نمیرسد و خیلی هنر کند حقوق پرسنلش را بدهد کلا یک شرکت ورشکسته هست و فقط با وام زنده هست تا کی این امر ادامه داشته باشد خدا میداند ولی همان قیمت 60 تومان نیز نمی ارزد بروید سهام شرکتهای سود ده را بخرید مانند پتر پا لایشی که چشم دولت بدستشان است تا دلار یباورند نه خودروسازی فشل یا بانک که تا خر خره گرفتارند
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
اینها فعلن دارن دونه میپاشن و کی مردم را بدبخت کنند خدا میدونه.
محمود
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کار اینا که مشخصه چیه، موندم چرا هربار مردم دقیقا در مسیری که دولت میخواد قرار میگیرن! ملت همیشه در صف...!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
واسه ما اومده حباب حباب میکنه اینجا..
حباب اون مسکن و دلار و ماشینه که زندگیه مردم بیچاره رو نابود کرده و یه زوج جوان نمیتونن یه خونه داشته باشن برن توش زندگی کنن و ترس از این نداشته باشن که اخر برج داره میشه و اجاره خونه رو چیکار کنن!
حباب اون ماشینیه که کارگر 50 ماه کار کنه و هیچی نخوره تا بتونه یه فرقون بخره! اره حباب ایناست عزیز من.نه بورسی که افزایشش هیچ تاثیر منفی رو زندگی مردم نمیزاره جز سوزش دلال ها !
امیدوارم بزودی طرح مالیات سنگین بر خانه های خالی رو اجرا کنن ببینم دلال مسکنی تخ.. داره خونه احتکار کنه یا نه!
ناشناس
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
دقیقا موافقم
قیمت گوشی شده قیمت ماشین، قیمت ماشین شده قیمت خونه، قیمت خونه شده قیمت کارخونه کارشناسها اظهار نگرانی نمیکنند ولی الان با رشد بورس دلسوز مردم شده اند!
سیاه زاده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
بورس هر روز میره بالا
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
نکته اش این هست که اینبار که بورس به کما بره . که احتمالا برای بازه یکی دو ساله حداقل خواهد بود ، همه تازه واردانی که ضررهای سنگین خواهند کرد نمیتونن بگن دولت چرا تبلیغ بورس کرد ولی ما به خاک سیاه نشستیم!
وای از روزی که این بازار برگرده!
بانک تجارت با دو تومن سود! در 140تومن صف خریده! سمهام غذایی داریم که چهل برابر شده! یعنی تورم 4هزار درصد شده؟ یا بهره وری این شرکتهای داغون ییهو دو ماهه 40 برابر!!! شده.
محمود
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
چون دولت میخواد چندتا بانک را عرضه عمومی کنه داره قیمتش را بالا میبره بعد با منت 20 درصد تخفیف میده که جماعت بخرن!
موسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
سقوط و صعود جزو ذات بورس است....همین شاخص بورس آمریکا - داو جونز- امسال میلادی 2020 چهل درصد سقوط کرد و از 30 هزار به 18000 رسید... ولی دوباره تا 23000 رشد کرد....حالا ممکنه بورس ما هم تا یک میلیون بالا برود و بعد به 600 هزار سقوط کنه و دوباره برسه 700 هزار.........................بورس را نمی توان ثابت نگهداشت بورس سود بانکی نیست که مشخص باشد.... بجای ترساندن مردم حقیقت را بگویید که هم امکان سود ده برابر هست و هم امکان زیان 90 درصدی در یک سهم.........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
هر وقت دلار سقوط کرد مسکن سقوط کرد خودرو سقوط کرد بورس هم سقوط میکنه بجای ترسوند مردم شما که کارشناسی راه کار بده تا سقوط نکنه