بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
نگارش بازدهی در زمین‌های خالی؛

کاغذهای سفید در دست سهامداران پتروشیمی

نگاهی به تابلوی معاملات بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی را به چشم می‌آورد که با وجود عدم فعالیت و تولید و فروش، قیمت‌های گزافی دارند.
کد خبر : ۲۱۶۷۱۶

رشد پتروشیمی‌های کاغذی؛ به کدامین دلیل؟

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حالی که شاخص کل هر روز رکورد‌های تازه‌ای از خود برجای می‌گذارد که جای تحلیل برای آن باقی نگذاشته است. بازار سرمایه در مرحله‌ای قرار دارد که بسیاری از سهم‌ها را با خود بالا می‌کشد و شرایط بنیادی چندان در این رشد دخیل نیستند.

نگاهی به تابلوی معاملات بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی را به چشم می‌آورد که با وجود عدم فعالیت و تولید و فروش، قیمت‌های گزافی دارند.

پتروشیمی گلستان

به عنوان مثال، «صنایع پتروشیمی گلستان» با نماد «شستان» قرار بود در سال ۸۹ به بهره برداری برسد اما؛ کماکان در مرحله پیش تولید است و هیچ گونه محصولی تولید نمی‌کند. مردم گلستان بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان در سال ۸۵ در این پروژه سرمایه گذاری کردند اما؛ همچنان «پتروشیمی گلستان» تنها بر روی کاغذ وجود دارد. با همه این اوصاف، قیمت هر سهم آن حدود ۲۸۰ تومان است.

پتروشیمی داراب

«پتروشیمی داراب» نیز وضعیتی مشابه دارد و پس از گذشت ۱۰ سال و صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال، بدون پیشرفت قابل ملاحظه رها شده است. تصمیم به احداث ابن پروژه در منطقه‌ای کم‌آبی، جای سوال دارد؛ هر چند که این روز‌ها زمزمه انتقال این طرح به عسلویه به گوش می‌رسد. در حال حاضر، سهم سهم «داراب» در بازار سرمایه ۲۳۶ تومان خریدار دارد.

پتروشیمی جهرم

«پتروشیمی جهرم» نیز از دیگر طرح‌های پتروشیمی استان فارس است که همانند «داراب» و «فسا» با خواب سرمایه و توقف پروژه ساخت آن مواجه است و با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر صنعت پتروشیمی و رکود اقتصادی، بعید به نظر می‌رسد خبری از راه اندازی این طرح‌ها حتی طی چند سال اخیر باشد. در چنین شرایطی، سهام «جهرم» و «فسا» به ترتیب ۲۸۱ و ۲۵۵ تومان در بازار سرمایه کشور داد و ستد می‌شوند.

رشد پتروشیمی‌های کاغذی؛ به کدامین دلیل؟

شاید جالب توجه باشد اگر بدانید از ۲۹ طرح پتروشیمی غیرفعال در کشور، ۷ طرح متعلق به استان فارس است.

پتروشیمی ممسنی

«پتروشیمی ممسنی» که همچنان در مرحله فنس کشی باقی مانده و سرمایه مردم فارس که به امید کسب سود از این پروژه وارد میدان شده بودند، ۱۲ سال است که خاک می‌خورد. درصد پیشرفت «پتروشیمی کازرون» حتی دو رقمی نیز نشده اما؛ با این وجود، هر سهم «ممسنی» در بازار سهام ۹۳۷ تومان و «کازرو» ۷۶۳ تومان قیمت‌گذاری شده است. وضعیت «شلرد» و «زنجان» نیز کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پتروشیمی دهدشت

پتروشیمی دهدشت ۱۳ساله کلنگ احداث آن رو زده شده اما؛ همچنان زمین این مجموعه بایر مانده است.
سهام این زمین بایر (پتروشیمی) پارسال تو بورس ۱۰۰ تومن بود و دیروز به ۷۲۳ تومن رسیده. معلوم نیست تو این بیابان چه اتفاقی افتاده که ارزش سهامش ۷ برابر شده!
نظارت در چنین مسائلی بورس ایران جای عجیبیه!

در مجموع، قیمت سهام این شرکت‌های کاغذی که در مراحل ابتدایی احداث باقی مانده اند و خبری از بهره برداری آن‌ها نیست، به طور کذایی و حباب گونه در حال رشد است و هیچ سنخیتی بین فعالیت آن‌ها و قیمت روی تابلو مشاهده نمی‌شود. در چنین شرایطی باید بیش از پیش مراقب سرمایه‌های مردم بود که با زحمت جمع آوری شده و به امید اندک درآمد بیشتر، به متولیان امر اعتماد کرده اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا کیان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
تا حالا 12 میلیون تومان روی داراب ضرر کردم.
محمد
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
پول مردم را خوردن آنهم تو شاخص یک میلیون واحدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
لطفا با توجه به اینکه شرکتهای پذیرش شده در سازمان بورس باید حداقل سه سال پیاپی سود ده بوده باشند تا مورد پذیرش قرار گیرند اینها با چه تراز و رتبه بندی پذیرش شدن و با سرمایه ملت بازی میکنن. حال که سرمایه مردم را به دست گرفتن و سرمایه های کلان در دست دارن چرا طرح ها را اجرایی نمیکنن.
ali
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
درمورد شلرد اطلاعات غلط است چون شلرد پشرفت 98 درصدی داره هیچ ابهامی نداره حتی سهامدارعمده اش پترول توی گزارش چند روز پیش اشاره به راه اندازی شلرد وصادرات تا اواسط سال جاری توی کدال موجوداست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
خیلی خطرناک شده . صورت های مالی و گزارش های ماهانه شرکت ها همه نشان از افت تولید دارد ولی قیمت ها داره میره بالا . چه برسه به این شرکت های کاغذی . دولت هم فقط سنگ خودش رو به سینه میزنه و مدام تبلیغ میکنه تا بتونه سهام های خودش رو به بالاترین قیمت بفروشه و کسری بودجه رو جبران کنه . آخه این قیمت ها تا کجا میخاد بالا بره . بازای که اصلاح نداشته باشه مطمئن باشید با همان شدت که بالا رفته با همان شدت هم پایین خواهد آمد . تا به حال که اینطوری بوده
محبوب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
حباب قیمت ها در بازار بی سر و ته بورسی که هیچ توجیه منطقی نداره داره بزرگ تر می شه.
به نظرم کم کردن میزان افزایش یا کاهش یک سهم از 5 به 2 درصد می تونه جو بازار رو آروم تر کنه
ASPHD
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
گنجاندن شرکت شلرد اوره لردگان با بیش از 98% پیشرفت در تحلیل فوق غلط مغرضانه و یا لااقل اشتباه فاحش تحلیلگر است . لطفا تحلیلگر مغرض برای مسایل انتخاب نکنید..
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
به این مجموعه پتروشیمی زنجان رو هم اضافه کنید.
پرویز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
لطفاً اطلاعات غلط به ملت ندین سهام دهدشت رو فارس خریده و به زودی قیمتش از دو هزار هم رد میکنه
فروهر
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
شتر در خواب بیند پنبه دانه...!!
میثم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
حالا ما کی رو باور کنیم. باید بریم تک تک اونا ببینیم. عجب
سیاه زاده
United States of America
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
تجربه ثابت کرده که هروقت از یک شرکتهایی بد گفته میشه، بعدش خبرهای عالی ازشون بیرون میاد.
هومن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
درود بر شما * حدود ده سال پیش تعداد 15000 سهم پتروشیمی کازرون از طریق اداره بهمون واگزار شد الان از کجا میتونم نقدش بکنم یا از کجا باید قیمت روز ان را محاسبه کنم ؟ سپاس از توجه و پاسخ شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
مسعولین بی‌کفایت بعضاً همراه با بیگانگان دارن ریشه ایرانی رو از بین میبرن