بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم روند صعودی بازار سرمایه وابسته به حمایت دولت

نگرانی لزوما به معنای ریزش نیست؛ اما نقدشوندگی بازار کاهش یابد و بازار روند رکودی در پیش بگیرد.
کد خبر : ۲۱۶۷۵۲

تداوم روند صعودی بازار سرمایه وابسته به حمایت دولت

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران در رکورد شکنی‌های پی در پی، تا این لحظه از معاملات امروز با رشد ۲۱ هزار و ۶۶۷ واحدی، از مرز ۷۹۱ هزار واحد گذشت. با این تفاسیر، شاخص کل در کمتر از ۴ روز کاری، بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که به خاطر کرونا، نه فقط بسیاری از کسب و کارهای داخلی بلکه تمام بازارهای جهانی در رکود فرو رفته است.

مرتضی زمانیان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار‌سرمایه بیان کرد: شاید این جمله بارها تکرار شده که حجم نقدینگی موجب رشد بازار سرمایه شده؛ ولی اینطور نیست که نقدینگی ورودی به این بازار بتواند همیشه روند صعودی در این بازار برقرار کند و به هر حال باید نگران آینده این بازار بود.

وی افزود: البته با توجه به حجم نقدینگی بازار سرمایه، شاید هیچ ریزشی در این بازار اتفاق نیفتد؛ نگرانی لزوما به معنای ریزش نیست؛ اما نقدشوندگی بازار کاهش یابد و بازار روند رکودی در پیش بگیرد.

زمانیان در پاسخ به این سوال که "آیا در شرایطی که نقدینگی، سیر افزایشی دارد و تمام بازارها از جمله خودرو و مسکن هم صعودی هستند، صحبت از حباب قیمت صحیح است؟" گفت: حباب سفته بازانه، هنگامی شکل می گیرد که سفته‌بازان به منظور بالا بردن قیمت‌ها، وارد بازاری شوند و هجوم دلالان قیمت‌ها را رشد دهد.

وی اضافه کرد: حباب قیمت، در هر بازاری ممکن است شکل بگیرد و نمی‌توان گفت بورس تهران حباب دارد یا حباب ندارد. در ماه های قبل، بعضی تحلیلگران مجرب بازار سرمایه، معتقد بودند بازار سرمایه به زودی ریزش خواهد داشت و دیدیم که چنین نشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: روند هر بازار تا حد زیادی، بستگی به رفتار سرمایه گذاران آن بازار و همچنین رفتار سیاست گذاران نسبت به آن بازار دارد؛ سیاست‌گذاران با اعمال سیاست‌های مختلف می‌توانند بازاری را برای سرمایه‌گذاری جذاب کنند و یا بالعکس. سیاست هایی مثل نرخ سود بانکی و مالیات بر عایدی سرمایه، در روند بازارهای مالی موثر خواهد بود و باید دید حمایت دولت از بازار سرمایه تا چه هنگام، ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بورس" مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، اگر...

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بورس" مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، اگر...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
با درود فراون خوب تحلیل گرما خوب میدونه که بازار همیشه آینده سهم را میخرد درسته. خوب پس باتوجه به آخرین شفاف سازی شرکت های فرآورده های نفتی ما کالای تولیدی خود را به شرکت پخش فراآورده های نفتی داده اند و تا حالا نتوانسه آنها را بفروشد خود گویای این موضوع هست که دولت با کمبود تامین بودجه و تامین دلار روبرو هست حال اگر ما شرایط مجود را به سایر بخش های صنعت منتقل کنیم میبینیم که در گذارش های شرکت های کانه فلزی و فلزی هم همین موضوع تکرار میشود پس اقتصاد ما اگر در روند سیاسی گشایشی ایجاد نشود دارد راه اقتصاد ونزوئلا را پیش میگیرد. (درست هست که تقاضا برای دلار کم شده ولی این بصورت مقطعی است چون درخواست کننده دلار صنعتی در واقع شرکت ها خصولتی هستن که به همین زودی با تعدیل نیرو و توقف خط تولید روبرو میشوند و باتوجه به سیاست های حکومت دلار را نمیشود بی مهابا خرج کرد) پس شاخص بورس ما مثل ونزوئلا خواهد شد و در این راه باتوجه به قانون صرفه به تولید شرکت هایی حذف خواهند شد و شاخص به کار خود ادامه میدهد و از همه محمتر اینکه فعلا در بازار کشور از کل نقدینگی موجود فقط 30 تا 40 درصد در گردش است پس خود بخان قصه ناخوانده را