بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
رئیس سازمان خصوصی سازی توضیح داد؛

جزئیات آزادسازی سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی به تشریح جزئیات آزادسازی سهام عدالت پرداخت.
کد خبر : ۲۱۷۲۵۹

جزئیات آزادسازی سهام عدالت

به گزارش بورس نیوز، دکتر علیرضا صالح اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم در ۱۲ سال گذشته در حوزه سهام عدالت، آزادسازی این سهام است که در دو سال گذشته لایحه آن توسط دولت به مجلس ارسال شده بود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که در حال حاضر ارزش روز پرتفوی سهام عدالت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: با ابلاغیه مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت عملیاتی شد که در این راستا عزم دولت نیز این است که با سرعت بالا، آزادسازی سهام عدالت را عملیاتی کند و ما به عنوان بازوی دولت در سازمان خصوصی سازی از صبح امروز مقدمات آزادسازی این سهام را با درج اطلاعات لازم در سامانه سهام عدالت به نشانی wwwsamanese.ir فراهم کرده ایم.

وی در توضیح فرآیند آزادسازی سهام عدالت اذعان داشت: در سال ۱۳۸۵ با اجازه‌ای که توسط مقام معظم رهبری صادر شد، طرح توزیع سهام عدالت آغاز شد که بر این اساس به مشمولان دو دهک درآمدی شامل مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف ۵۰ درصدی نیز تعلق گرفت.

صالح اذعان داشت: با پایان یافت مهلت ۱۰ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه این سهام، اطلاعات میزان سهام آن‌ها در سامانه سهام عدالت درج شده و در سه سال گذشته نیز هر یک از مشمولانی که سهام عدالت آن‌ها یک میلیون تومان ارزش دارد به ترتیب ۱۵۰، ۱۷۵ و ۲۰۵ هزار سود سالیانه این سهام را از سال ۹۶ تا ۹۸ دریافت کرده اند.

وی با اشاره به این که تعداد مشمولان سهام عدالت بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند، گفت: سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در سال جدید نیز پس از برگزاری مجامع این شرکت‌ها مشخص و از آن‌ها دریافت شده و پس از آن میان مشمولان توزیع می‌شود.

صالح با بیان این که تا کنون ۵ میلیون نفر از مشمولان شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده اند، تصریح کرد: سود سهام عدلت این دسته از مشمولان نیز محفوظ است که در صورت ثبت شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت، سود سال‌های گذشته به صورت یکجا به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

وی همچنین در خصوص آزادسازی سهام عدالت گفت: پس از انجام سه بار مکاتبه توسط رئیس محترم جمهور با مقام معظم رهبری، دیشب با صدور ابلاغیه ای، اجازه آزادسازی سهام عدالت صادر شد که با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر این که دولت با سرعت مقدمات آزادسازی سهام عدالت را فراهم کند، ما در سازمان خصوصی سازی از صبح امروز کار را آغاز کرده ایم و از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز نیز این امکان فراهم شده تا مشمولان با مراجعه به سامانه سهام عدالت در خصوص مدیریت و مالکیت سهام خود تصمیم گیری کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: بر این اساس مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یکی از گزینه‌های فروش مستقیم و یا اداره سهام توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را انتخاب کنند.

وی افزود: اگر هم کسی در مدت ۳۰ روز تعیین شده برای تصمیم گیری در خصوص سهام عدالت، به سامانه این سهام مراجعه نکند، به صورت خودکار گزینه دوم که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی است، برای آن‌ها لحاظ می‌شود.

صالح ادامه داد: طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری شورای عالی بورس باید تصمیم گیری کند که زمان فروش این سهام توسط مشمولان به صورت مستقیم به چه ترتیب و چه زمانی خواهد بود. بر این اساس طی چند روز آینده و با تصویب این شورا جزئیات نحوه فروش سهام عدالت توسط مشمولان به صورت مستقیم و همچنین مزایای هر یک از این روش‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آن‌ها را به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می‌شود که در آینده مشمولان مالک واحد‌های صندوق‌های قابل معامله این شرکت‌ها شوند.

وی همچنین با بیان این که مشمولان سهام عدالت به مدت یک ماه فرصت دارند که نسبت به مدیریت و انتخاب هر یک از این دو گزینه اقدام کنند، گفت: بر این اساس به مشمولان توصیه می‌شود با مشورت این کار را انجام دهند و عجله‌ای در این رابطه نداشته باشند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: در حال حاضر ارزش مجموع سهام عدالت مشمولان حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که ورود این میزان سهام به بازار سرمایه، موجب افزایش عمق آن می‌شود و بازار سرمایه ایران را به یکی از بزرگترین بازار‌های سرمایه در دنیا تبدیل می‌کند.

صالح گفت: ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان در حال حاضر حدود ۱۱ برابر شده که این نشان می‌دهد که در این مدت دولت مدیریت خوبی بر پرتفوی سهام عدالت داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر