بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازی متفاوت بانک‌مرکزی با بازار ارز

معامله شمش طلا را هم به معاملات بازار سرمایه اضافه کنید.
کد خبر : ۲۱۸۴۶۹

رویکرد متفاوت بانک مرکزی به بازار ارز

به گزارش بورس‌نیوز، نرخ ارز و سکه طلا شیب صعودی دارد و باید دید افزایش نرخ ارز تا کجا ادامه خواهد داشت.

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار ارز بیان کرد: از طرفی تقاضای ارز به خاطر افزایش حجم نقدینگی تحریک شده و از طرف دیگر، بحران کرونا و کسری بودجه دولت، عرضه ارز را هم کاهش داده است.

وی افزود: این در حالی است که تا قبل از این هم در منابع ارزی با محدودیت مواجه بودیم و تضعیف روند عرضه ارز، نرخ بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده و افزایش نرخ ارز متناسب با تورم بوده و معتقدم بازار ارز در بلندمدت، جهشی همچون جهش ارزی سال ۹۷ نخواهد داشت.

این تحلیلگر بازار ارز در ادامه گفت: تجربه جهش ارزی سال ۹۷ و تبعات بعد آن بر اقتصاد کشور، نشان داد انباشت افزایش نرخ به صلاح اقتصاد کشور نیست و به نظر می رسد بانک مرکزی قصد دارد نرخ ارز با شیب ملایم و به صورت تدریجی رشد کند تا دوباره شاهد جهش‌های عجیب و غریب نباشیم. فراموش نکنید در اقتصاد ما، نمی‌توان انتظار تثبیت نرخ ارز را داشت.

وی افزود: جهش ارزی، شوکی بوده که خیلی از کسب‌وکارها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و افزایش تدریجی نرخ ارز، اتفاق مثبتی است که صنایع تولیدی هم خود را با آن وفق می دهند.

رادپور در رابطه با دلایل افزایش قیمت سکه طلا اظهار کرد: افزایش قیمت سکه در بورس، قیمت سکه در بازار فیزیکی را هم تحت تاثیر قرار داده و در نظر داشته باشید که عرضه سکه در کنترل بانک مرکزی است. این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران بخشی از سرمایه خود را وارد صندوق های طلا یا صرف خرید گواهی سکه در بورس کرده‌اند و عرضه سکه، متناسب با افزایش تقاضای بازار، رشد نکرده است.

وی افزود: توقف یا محدود کردن معاملات سکه در بورس به منظور حفظ آرامش بازار سکه طلا، اصلا منطقی نیست. بهتر آن است که عرضه ها به نحوی مدیریت شود که جوابگوی عطش بازار باشد. محاسبه قیمت سکه طلا بر اساس فرمول (قیمت جهانی * نرخ ارز) به راحتی امکانپذیر است و اگر بازار سکه یا صندوق های طلا در بورس با رشد تقاضا همراه است، شاید بتوان شمش طلا را به نوعی در سبد دارایی های صندوق های طلای بورسی اضافه کرد تا قیمت سکه طلا در بورس دچار حباب نشود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون سرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرکوب بازار گواهی سپرده سکه به جای تعمیق!

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خروج پول از "بورس" یا خودکشی اقتصادی!

رشد ۱۰.۲هزارمیلیاردی ارزش هفتگی صندوق‌ها؛

بازدهی ۴۲صندوق بیشتر از بازدهی شاخص هم‌وزن شد

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

درس عبرتی برای تازه واردها

ارسال نظر