بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کشتی آرای در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی به جای توقف معاملات گواهی سکه در بورس

موافق توقف معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس نیستم و اتفاقا در زمان راه اندازی این ابزار، جزو موافقان آن بودم.
کد خبر : ۲۱۸۵۴۵

پیشنهادی به جای توقف معاملات گواهی سکه در بورس

به گزارش بورس‌نیوز به دنبال افزایش قیمت گواهی سپرده سکه در بورس این زمزمه مطرح شده که معاملات این ابزار هم متوقف شود تا از التهاب بازار فیزیکی کاسته شود. دو سال گذشته نیز معاملات آتی سکه در بورس به خاطر آرامش بازار فیزیکی متوقف شد.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: حباب سکه طلا در مقطع نوروز به صفر رسیده بود؛ ولی با توجه به افزایش تقاضای سکه توسط معامله‌گران بازار سرمایه، قیمت سکه وارد فاز حباب شد.

وی افزود: قیمت واقعی سکه در حال حاضر ۶میلیون و هزار تومان بوده و قیمت بازار فیزیکی حدود ۴۵۰هزار تومان حباب دارد و حباب قیمت سکه در بورس از این میزان بالاتر است.

این فعال بازار سکه اظهار کرد: موافق توقف معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس نیستم و اتفاقا در زمان راه اندازی این ابزار، جزو موافقان آن بودم. معاملات سکه در بورس مزایایی از جمله امنیت بیشتر، شفافیت بالاتر و... دارد. ولی به منظور برقراری آرامش در بازار سکه طلا و جلوگیری از حباب قیمتی زیاد در بورس، پیشنهاد می شود درصدی اختلاف قیمت ثابتی برای معاملات گواهی سپرده سکه بورس با بازار فیزیکی در نظر گرفته شود تا گپ قیمت بین این دو بازار، کاهش یابد و از التهاب بازار سکه کاسته شود‌. افزایش قیمت گواهی سپرده سکه در بورس این سیگنال را به بازار می دهد که قرار است قیمت سکه افزایش یابد و تقاضا هم به تبع آن افزایش خواهد یافت. کما اینکه این روزها بسیاری از مردم، آرامش خاطر ندارند و به دلیل اینکه احتمال افزایش قیمت سکه را می دهند، مرتبا به دنبال خرید سکه هستند و بازار طلا و جواهر اصلا رونقی ندارد.

کشتی آرای تصریح کرد: اگر سقف اختلاف قیمت بین بورس و بازار فیزیکی مشخص شود، حتی می توان معاملات طلای آب شده و شمش طلا را هم در بورس راه اندازی کرد؛ اما مادامی که محدودیتی برای قیمت گذاری در بورس وجود نداشته باشد، این بازار اثر منفی بر بازار فیزیکی خواهد داشت.

وی در خاتمه گفت: هیچ نظری در مورد پیش بینی قیمت سکه طلا ندارم؛ اما در این بازار همانطور که احتمال افزایش قیمت وجود دارد، کاهش قیمت هم محتمل است و سرمایه گذاران نوسان شدید سکه طلا در سال ۹۷ را هم فراموش نکنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
با وارد شدن سکه بازار بورس بشدت اسیب خواهد دید این تجربه را سالها قبل کرده ایم و باعث نابودی بازار سرمایه شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
امدن سکه هرگز اسیب ان بسیار بیشتر از معایب ان است مخصوصا برای بازار سرمایه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
هرگز نمیشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
مثل اینکه تا این بازار سرمایه را خراب نکنید نمی تونید ارم بشنین باز بورس خودش بازار ی است و حق انتخاب دارد نمی شود هربازای کسادی احساس نقدینگی کند خودش را هر طوری شده وارده بورس شود از مزایایی بورس استفاده کند و با عث نابودی خوده بورس شود بازار بورس بسیار هوشمند تراز ان است که اینده خودش را ببازد سهام دار قدیمی