بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خروج پول از "بورس" یا خودکشی اقتصادی!

کاهش قدرت بازار سرمایه، بازار ارز را قدرتمندتر خواهد کرد.
کد خبر : ۲۱۸۶۲۳

خروج پول از بازار سرمایه یا خودکشی اقتصادی!

به گزارش بورس نیوز بعد از منفی شدن بازار سرمایه در روزهای اخیر و افزایش نرخ ارز، این شائبه مطرح شد که شاید دولت به منظور جبران کسری بودجه، بر بازار ارز دست گذاشته و قرار است تعمدا بازار سرمایه منفی شود تا نقدینگی راه بازار ارز را در پیش بگیرد و افزایش نرخ ارز، کسری بودجه دولت را جبران کند‌‌.
شکی نیست که خروج پول از بازار سرمایه و ورود آن به بازار ارز، تبعات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت و بیشترین آسیب هم به اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد خواهد شد.

هنوز منافع دولت در بازار سرمایه، تمام و کمال تامین نشده و دولت فعلا با این بازار کار دارد. از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز در این مقطع زمانی، تبعات منفی زیادی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت‌.

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در اینکه امسال به سبب شرایط تحریمی و شیوع کرونا و کسری بودجه دولت و... ، سال سختی پیش روی اقتصاد کشور خواهد بود، شکی نیست؛ ولی تصور اینکه دولت به منظور جبران کسری بودجه، نرخ ارز را افزایش می دهد، منطقی نبوده و چنین حرکتی بیشتر شبیه به خودکشی اقتصادی است. تصور نمیکنم دولت هم به سمت افزایش نرخ ارز به‌عنوان راه حل برود.

وی افزود: از طرفی، هنوز منافع دولت در بازار سرمایه، تمام و کمال تامین نشده و دولت فعلا با این بازار کار دارد. از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز در این مقطع زمانی، تبعات منفی زیادی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت‌. اما به هر حال، در سال های آخر ریاست جمهوری، چنین اتفاقاتی تجربه شده و بعید هم نیست که دولت ها دست به چنین اقدامی بزنند! هر زمان سیگنال افت و ریزش بازار سرمایه داده شود، بازار ارز استارت حرکت خواهد زد و به دنبال حرکت بازار ارز، بازار طلا و مسکن و خودرو و... هم بالا خواهد رفت. کاهش قدرت بازار سرمایه، بازارهای رقیب را قدرتمندتر خواهد کرد.

افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها رشد کرده و می توان گفت تاثیر دلار بیش از ۲۰ هزار تومانی بر بازار سرمایه ما، تا حدی پیشخور شده است.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: معتقدم امسال در هر صورت شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود؛ ولی ریزش احتمالی بازار سرمایه، سرعت افزایش نرخ ارز را تقویت خواهد کرد. بررسی الگوهای چند سال گذشته هم نشان میدهد در ۲ _ ۳ سال اخیر، اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه بیشترین افزایش نرخ ارز را داشته ایم. امسال هم با در نظر گرفتن فاکتورهای اقتصادی، افزایش نرخ ارز اجتناب ناپذیر است. پیش بینی بازارها، در مقاطعی که هیجان شدیدی بر آن بازار حکمفرماست، کار آسانی نیست. ولی به نظر می رسد نرخ ارز در مرحله اول (تا چند ماه آینده) تا سطح ۲۰ هزار تومان رشد خواهدکرد. دلار در محدوده قیمت ۲۰ هزار تومان با مقاومت هیجانی روبرو است و اگر این مقاومت بشکند، نرخ های بالاتری ثبت خواهد شد.

دهدشتی در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در سایه احتمال افزایش نرخ ارز اظهار کرد: هنوز تبعات کرونا بر اقتصاد ما به درستی نمایان نشده؛ اما به نظر می رسد بازار سرمایه بر اساس پیش بینی افزایش نرخ ارز و به دنبال آن، افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها رشد کرده و می توان گفت تاثیر دلار بیش از ۲۰ هزار تومانی بر بازار سرمایه ما، تا حدی پیشخور شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در پاسخ به این سوال که "آیا با فرض احتمال افزایش نرخ ارز در ماه های آینده، خروج از بازار سرمایه و خرید ارز، انتخاب مناسبی برای سرمایه گذاران هست یا نه" گفت: قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشید که اشخاصی که دانش کافی در مورد سرمایه گذاری در بازارهای مختلف ندارند، شاید با سرمایه گذاری در بازار ارز، احساس امنیت ذهنی بیشتری داشته باشند؛ در حالی که بازدهی بازار ارز به هیچ وجه بیشتر از بازار سرمایه نیست. در صورت افزایش نرخ ارز، بازدهی سرمایه گذاری در سهم شرکت های صادرات محور، بالاتر از بازدهی بازار ارز و خرید و فروش دلار خواهد بود. برای مثال، با افزایش ۳۰ درصدی نرخ دلار، سهم شرکت های صادرات محور و دارایی محور بیش از ۳۰ درصد رشد خواهند کرد. سرمایه گذارانی که در این مقطع وارد بازار ارز شوند، باید ریسک ضرر و زیان را هم بپذیرند؛ چرا که به محض تزریق ارز در بازار توسط بانک مرکزی، احتمال افت نرخ ارز و فشار فروش هیجانی در بازار ارز وجود دارد.

دهدشتی در خاتمه تاکید کرد: این روزها شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که عده ای از مردم بدون دانش کافی، به منظور کسب سود، بین بازارهای مختلف در حال خرید و فروش هستند و این رفتار ، اتفاقا ریسک بیشتری به آنها تحمیل خواهد کرد. افرادی که در قیمت های بالا وارد سهم ها شده اند و حالا، هیجانی در صف فروش سهم ها می ایستند تا دلار و... بخرند و بعد هم در صورت کاهش نرخ ارز، مجددا اقدام به فروش ارز می کنند تا راه بازار دیگری را در پیش گیرند، در نهایت، دچار ضرر و زیان خواهند شد. نگهداری سهم های ارزنده و مناسب بازار سرمایه، به مراتب کم ریسک تر از معاملات هیجانی در بازارهای مختلف خواهد بود‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابزار پیشنهادی دولت برای مهار نقدینگی

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۳گانه "نه" برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز

مدیر تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در گفتگو با بورس نیوزتاکید کرد:

افزایش نرخ ارز، فرصتی برای رشد دوباره بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کیانی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کمرمون خم شد تو این گرونی و بدبختی
سروش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
سلام متشکرم از سایت خوب بورس نیوز - دوست دارم داستانی رو از وارن بافت ذکر کنم شاید بدرد بخوره وارن بافت روزنامه واشنگتن رو خرید و سالها بعد بیان کرد زمانی که من این شرکت رو میخریدم هیچ یک از فروشنده ها نمیدونستند که دارند یک سرمایه گذاری
400 میلیون دلاری رو به 90 میلیون دلار میفروشند آنها میفروختند زیرا همه بازار فروشنده بود امید و ترس دو عامل اصلی خرید و
فروش نامناسب در بازاره و خوب مربوط به همه دنیا و نه فقط ایرانه این وسط افرادی که دانش بیشتری دارند بازدهی بیشتری کسب میکنند ...................................
علوی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
این شیوه اقتصادی که بدون تولید و با ثروت غیر واقعی پول بتوان تورم را کنترل کرد از رویاهای شیرینه....تا سرمایه و ثروت مبناش پوله یعنی نقدینگی و اینم مساوی با رکود و بدبختی تورم بیکاری شکاف طبقاتی بین پولدار و مردم عادی....پول نباید یک جا جمع بشه باکه باید فقط در خدمت تولید و خدمات قرار بگیره ...
ناشناس
France
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
نظارت دولت و سازمان بورس باید جدی باشه و اعتماد به بازار برگرده
ناشناس
France
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
نظارت دولت و سازمان بورس باید جدی باشه و اعتماد به بازار برگرده
ناشناس
France
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
نظارت دولت و سازمان بورس باید جدی باشه و اعتماد به بازار برگرده
ناشناس
France
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
نظارت دولت و سازمان بورس باید جدی باشه و اعتماد به بازار برگرده