بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
تحقق زیان «شپنا» برای ۳ ماهه پایانی ۹۸

آیا سهامداران پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند

آیا اعلام سود سه ماهه پایانی ۱۳۹۸ و سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹، "شپنا" فاجعه‌ای به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۸۶۲۹

آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بی شک یکی از گروه‌هایی که با نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه و صنایع فرآورده‌های نفتی، در مظن رشد حباب گونه قیمت سهام شرکت‌ها و عدم تناسب این رشد با سودآوری و حال و روز این روز‌های قیمت‌های جهانی نفت بوده، گروه شرکت‌های پالایشگاهی است.

حجم بالای معاملات در نماد‌های "شپنا"، "شبندر"، "شتران" و "شبریز" آن هم در مقاطعی که شاهد رقم خوردن اتفاقاتی بسیار عجیب و شاید تکرار نشدنی در بازار جهانی نفت هستیم، دوگانگی منحصر به فردی بوده که شاید نمونه آن را تنها بتوان در بازار بورس ایران مشاهده کرد و در حالی که شاهد ریزش سنگین قیمت‌های جهانی نفت و سهام شرکت‌های بین المللی نفتی در سطح بازار‌های جهان بودیم و هستیم، حجم بالای ورود نقدینگی بدون آگاهی کافی از مکانیزم سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی فعال در بورس، حماسه‌ای جدید را در بازار بورس کشور رقم زد.

این اتفاقات و حجم بالای خرید در این نماد‌ها بدون توجه به شرایط سودآوری، تاریخچه سودسازی و حتی روند قیمت سهام شرکت‌ها در سال‌های اخیر به قدری سوال برانگیز بوده که بد نیست نگاهی اجمالی به این موارد داشته باشیم تا شاید برخی از سهامداران این روز‌های این نماد‌ها که اعتقاد خاصی هم به توجیهات غیر کارشناسانه فعالان بازار سرمایه مبنی بر ارزش جایگزینی و ...، ندارند، اندکی تامل کنند.

شاید بد نباشد از عملکرد شرکت پالایش نفت اصفهان شروع کنیم که به نوعی لیدر گروه پالایشگاهی در این روز‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود.

بی تردید یکی از جمله تاثیرگذارترین عوامل رشد سود‌های اعلامی شرکت‌های پالایشگاهی در گزارش‌های میاندوره‌ای در سال ۱۳۹۸ را می‌توان به افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش مبلغ درآمد‌ها و فروش انواع محصولات این شرکت نسبت داد.

با این وجود اعلام و انتشار گزارش‌های بسیار ضعیف سه ماهه سوم پالایشگاه‌ها را می‌توان نقطه عطف و آغازی برای معکوس کردن روند سودآوری این شرکت‌ها دانست. به روند رشد سود آوری پالایشگاه اصفهان در ۹ ماهه نخست سال نگاهی بیاندازید تا این موضوع آشکارتر شود.

آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟

همانگونه که در نمودار فوق مشاهده می‌شود، با توجه به عملکرد ۳ ماهه سوم شرکت پالایش نفت اصفهان و افت قیمت‌های جهانی نفت در اواخر سال ۱۳۹۸ مشخص نیست آیا باید شاهد شناسایی زیان خالص در سه ماهه انتهایی این سال باشیم و یا این شرکت با شناسایی سود ناچیزی سال ۱۳۹۸ را به پایان خواهد رساند.

بد نیست نگاهی هم به همبستگی شدید سودآوری این شرکت با قیمت‌های جهانی نفت بیاندازیم تا شاید در صورت ادامه دار بودن محتمل قیمت‌های در حدود ۳۰ تا ۴۰ دلاری قیمت‌های جهانی نفت در سال ۱۳۹۹، تصویری آشکار و شفافی از روند سودآوری و شاید هم افت محتمل و محسوس قیمت سهام این شرکت ترسیم شود.

آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟

البته شاید از نمودار‌های فروش پالایشگاه‌های کشور در بورس کالا هم بتوان روند ناامیدکننده درآمد‌ها و احتمال بالای کاهش سودآوری این شرکت‌ها را نیز مشاهده کرد:

آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟

نگاهی به عملکرد دیگر شرکت‌های پالایشگاهی فعال در بورس در هفته‌های اخیر نیز خالی از لطف نیست. پالایشگاه‌های بندر عباس و تهران نیز با ثبت عملکرد‌هایی بسیار ضعیف و کاهش در حدود ۵۰ درصدی نرخ‌های فروش محصولاتی همچون لوب کات و وکیوم باتوم سیگنال‌هایی نگران‌کننده‌ای منتشر کردند:

آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟

در هفته گذشته شاهد عرضه ۱۲.۰۰۰ تن لوب کات سنگین و سبک پالایشگاه تهران در بورس کالا بودیم که قیمت‌های معامله در حدود ۲۱ میلیون ریال به ازای هر تن همچنان کاهشی در حدود ۵۰ درصدی قیمت‌های این محصول در مقایسه با اسفند ماه را نشان می‌دهد.

آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟

همچنین عرضه ۳۳.۰۰۰ تنی وکیوم باتوم در روز‌های ۲۱، ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه در هفته گذشته و ثبت قیمت‌های در حدود ۱۷ میلیون ریالی به ازای هر تن اگر چه عملکرد بهتری را نسبت به هفته گذشته رقم زد با این حال فاصله زیادی با روند قیمت‌ها در سال گذشته دارد.

شاید بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت ارز را جبران کننده کاهش قیمت‌های جهانی محصولات این شرکت‌ها می‌دانند، اما معاملات صورت گرفته در بورس کالا روند درآمدی و سودآوری این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹ را بهتر ترسیم می‌کند.

از احتمال آزاد سازی سهام عدالت در ماه‌های آتی و شاید فروش بسیاری از سهام شرکت‌های این گروه توسط مردم هم نمی‌توان به راحتی عبور کرد و شاید وقت آن رسیده که بسیاری از سرمایه گذاران با تحلیل بهتری از شرایط اقدام به خرید سهام شرکت‌های این گروه کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کاهش ۲ هزار تنی فروش وکیوم باتوم در بورس‌کالا ثبت شد؛

رشد ۱۸ درصدی نرخ فروش "شبریز"

سفارش‌های این پالایشگاه روی زمین نماند؛

افزایش تقاضای چشمگیر خرید وکیوم باتوم "شپنا"

وقتی عملکردها چنگی به دل نمی‌زند؛

عملکرد ناامید کننده "شتران"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

بازگشت پالایشگاه‌ها با افزایش دلار نیمایی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
پس اگه اینجوریه و بورس اینقدر که میگید حباب داره سرمایه هامونو از بورس خارج کنیم بهتره.
ناشناس
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
شاید برخی از سهامداران این روز‌های این نماد‌ها که اعتقاد خاصی هم به توجیهات غیر کارشناسانه فعالان بازار سرمایه مبنی بر ارزش جایگزینی و ...، ندارند، اندکی تامل کنند.

اعنقاد به ارزش جایگزینی دارند یا ندارند؟ یعنی میفرمایید ارزش جایگزینی چقدر هست ؟ شما که کارشناسی ارزش جایگزینی رو حساب کن/
محمد
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
برا دروغ پراکنی باید شش ماه زندان بری. اسم و مشخصات این تحلیلگر را فاش کنید تا ما پیگیری کنیم.وگرنه من شخصا علیه این سایت شکایت تنظیم می کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
پس با این حساب وضع پالایشگاهی ها خرابه؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
مرد حسابی الان یه ماهه پالایشگاهی حتی فرصت خرید هم نمی دادن الان داری میگی / واقعا که/ خداوند جوابتو بده/ به حق شهید این ماه زمین گیر بشی/تا بفهمی که از کجا خوردی/بترس از کسی که جز خدا کسی رو ندارد
انوش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
اقاي تحليلگر حتمأ خودرويي داري مي خواهي مردم پترو پالايش روبفروشند خودرويي بخرند ببين اقاي تحليلگر فروش پالايشي ها فقط لبوكات و وكيوم باتوم نيست فراوده ايي ديگر حياطي كشور است كه توليد ميكنند وماتحريم هستيم كه در همين چند ماه دولت صادر هم كرده وپالايش وپخش مشغول محاسبه ان است ،شما اگر امكان دارد يك تحليل از حال واينده خورويي هم بگذاريد؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
تحلیلگر دوزاری
کدوم سهم در این بازار بر اساس سوداوری داره قیمد میخوره ؟

خودرو و خساپا سوداورن یا زیان انباشته دارن؟
قطعه سازها با دوزار سود قیمتهای چند هزارتومنی خوردن ؟

غذاییها و سرمایه گذاریها و وووو رو نگاه کردی؟

کدوم سهم قیمتش با سوداوریش متطبق هست ؟

نخورید از این نونا
گیر میکنه توی گلوتون

خیلی بهتون فشار اومد که فرصت بزخرژ بهتود نداد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳
تو مشخص دلالی مردم بفروشند که تو بخریش ما داخل بورس از پالایشی ها سهم بهتر نداریم برو خدا روزیتو جای دیگه بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶
داداش چرا ........میی ؟ سهمی مثل شپنا که سال به سال ای پی اسش رو 40 درصد افزایش داده و در یکسال گذشته فقط هشتاد درصد رشد کرده رو با شرکتهایی مثل خساپا و خودرو و وبصادر و تجارت و گروه بیمه ای که سال به سال به زیان انباشتشون اضافه کردن مقایسه میکنی ؟ سهمی مثل سایپا با 130 درصد رشد قیمتی که بدهیش نصف سرمایهء شرکت هستش 10 میلیارد سهم صف خریده اونوخ شپنایی که در مدت 12 ماه فقط 80 درصد رشد داشته رو دارای حباب میدونی ؟ بعدشم مگه تا ابد قرار نرخ جهانی محصئلات نفتی پایین باشه و قیمت دلار زیر 30 دلار باشه ؟احتمالا شما از تحلیل بنیادی سهم هیچ اطلاعی نداری. سهمایی مثل پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی لردگان که فقط یه فنس دور یه زمین بایر کشیدن و هر سال زیان تولید میکنن 1000 تومن معامله میشن اونوخ شپنا با 120 تومن سود سالانه و پی به ای 10 حباب داره ؟ تو دیگه چه خارکسده ای هستی
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
برادر من جواب بده . منم با بخش زیادی از حرفات موافقم .ولی وقتی فحش میدی همه نظراتت رو خراب می کنی
رضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۱
سودتنو کردین حالا میگید گور پدر بقیه ... بورس جای خوبیه واس کمک به تولید و درآمد بیشتر شرکت ها ..ولی امثال شماها کثیف کاری توش اوردین .. این نمودارها مسخرتو دس خودت نگه دار
پالایشگاه طلایی ایران
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
بچه های نفت به پالایشگاه اصفهان میگویند : golden refinery ........ پالایشگاه طلایی ایران ...... این سرمایه ها بی جهت به جایی سرازیر نمیشود !
کارشناس مالی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
قیمت گذاری سهام فعلا بر اساس ارزش جایگزینی است .
بازار صف خرید شپنا را بلعید !
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
بازار صف خرید شپنا را بلعید ! .... قدر زر زرگر شناسد !
بازار صف فروش شپنا را بلعید !
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
بازار صف فروش شپنا را بلعید ! .... قدر زر زرگر شناسد ! .... عذر میخوام !
پتروشیمی زاگرس هم صف خرید شد !
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
پتروشیمی زاگرس هم صف خرید شد ! ....... درخشش گروه شیمیایی و پالایش ........... شفن هم به دنبال زاگرس ... شپنا حالا حالا ها ستاره بازاره !
حرفه ای
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
پتروشیمی زاگرس یه سهم استثنایی است ... فوق العاده است !
پالايش نفت اصفهان (شپنا) / صف خرید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
پالايش نفت اصفهان (شپنا) / صف خرید تا چند دقیقه دیگر !
درخشش گروه ش ( پالایش و پتروشیمی )
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
زاگرس .... پتروشيمي مارون (مارون) ... صف خرید ... فارس ... صف خرید .....
پتروشيمي‌ اصفهان‌ (شصفها)
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
پتروشيمي‌ اصفهان‌ (شصفها) --- استحکام سهم را ببینید و لذت ببرید . فرصت خرید هم در این سهم طلایی بوجود اومده . بررسی کنید . موفقیت در بورس یعنی شکار فرصتها در روزهای منفی !! ....... شپنا و گروه ش توی ایران حرف برای گفتن زیاد دارند !
بانك تجارت (وتجارت) هم دوباره صف خرید شد !!
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بانك تجارت (وتجارت) هم دوباره صف خرید شد !! ......... دوستان مراقب سهام بنیادی خود باشید ... بازار در حال بهبود سریع است ....
یاسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
یک تحلیلگر که اصلا نمیدونه تحلیل چیه و نمیدونه با این پست ناشیانه و غیرکارشناسیش چه التهابی تو بازار ایجاد میکنه، اومده با دوتا مثبت خوردن پتروپالایشی ها گفته حبابن!!! واااقعا عجیبه که این به اصطلاح کارشناس به سوداوری نمادها هیچ توجهی نداره!! عزیزم ول کن نوشته های منو برو همون خساپا و خودروت رو بخر و هم به اموال و هم به جان مردم مملکتت آسیب بزن...تو لیاقتت همونه که حباب بخری و بقیه رو حباب بپنداری...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
من سهامدار شپنا بودم و از نوسانش استفاده کردم ولی نظر من اینکه پالایشی ها نسبت به خودرویی ها بهتر بودند چرا که ما در خساپا زیان میبینیم ولی هنوز شپنا سود داره eps 629 داره براساس tse وسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
سهام با ارزش فقط پالایشی ها مثل شپنا شتران شبندر .........
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
سلام. اگر ریز آیتم‌های صورت و سود زیان را نگاه کنین همه پالایشی ها سود 98 را به بهانه ذخیره کاهش ذخایر مخفی کرده اند. باید منتظر شویم ببینیم آیا حسابرس تایید می کنه یا نه.
hb
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
حالا که برنت داره سقف کانالشو میشکنه و پالایشگاهی ها اصلاحشون تمومه داری اینو میگی . آی آدم زرنگ
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
سلام اینجانب تازه آمدم توبورس ومیخواهم سرمایه گذاری 10ساله کنم رو4شرکت بزرگ بورس ایران به مبلغ یک میلیون تومان وعرضه اولیه ها روبخرم ونگهداری دوساله داشته باشم ...کسانی که صبردربورس راندارند وارد بازار بورس نشوند