بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۰
آيين نامه ميز صنايع تدوين شده است.

میز صنایع در بورس تشکیل می گردد

شركت بورس وعده افزايش سهام شناور آزاد را داده است و در راستاي آن با رايزني هاي صورت گرفته، عرضه اوليه سها م بانك هاي صادرات و تجارت تا 6 درصد افزايش يافت. علاوه بر آن 30 درصد سهام شركت هاي دولتي متعلق به سهام عدالت است كه با انحلال كارگزاري سهام عدالت و تشكيل سرمايه گذاري استاني مشكل سهام شناور آنها مرتفع مي شود.
کد خبر : ۲۱۹۱۸


به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومي و امور بين المللل بورس اوراق بهادار، دكتر حسن قاليباف اصل مدير عامل بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبري امروز 23 تير ماه با اعلام خبر فوق گفت: تعداد 10 صنعت حدود 80 درصد بازار سرمايه ما را تشكيل داده است كه اين صنايع جزو اولويت ميز صنايع است كه دستور العمل آن تدوين و پس از نهايي شدن تشكيل مي شود، تشكيل ميز صنايع كه به شناسايي مشكلات و حل آنها كمك شاياني مي كند.

برخورد با متخلفين

سخنگوي بورس تهران به دستور العمل افشاي اطلاعات اشاره كرد و افزود: بورس اوراق بهادار بر اساس مصوبه الزام افشاي اطلاعات و آيين نامه انضباطي سازمان با شركت هايي كه به تعهدات خود مبني بر اطلاع رساني شفاف و به موقع عمل نمي كنند برخورد هاي لازم را به انجام مي دهد.

افزايش سهام شناور

وي در مورد سهام شناور آزاد گفت: شركت بورس وعده افزايش سهام شناور آزاد را داده است و در راستاي آن با رايزني هاي صورت گرفته، عرضه اوليه سها م بانك هاي صادرات و تجارت تا 6 درصد افزايش يافت. علاوه بر آن 30 درصد سهام شركت هاي دولتي متعلق به سهام عدالت است كه با انحلال كارگزاري سهام عدالت و تشكيل سرمايه گذاري استاني مشكل سهام شناور آنها مرتفع مي شود.

در حالي كه رقم سهام شناور بازار سرمايه ما 18 درصد است قصد داريم به سوي رقم 25 درصد استاندارد جهاني گام برداريم.

بررسي مجدد آيين نامه ها

مدير عامل بورس تهران ادامه داد: به روز رساني و اصلاح آيين نامه ها از اولويت هاي كاري شركت محسوب مي شود، و اين كاربه صورت تطبيقي انجام مي شود، بر اين اساس تمام بورس ها تقسيم بندي شده، و از آن دسته آيين نامه هاي آنها كه قابليت دارد، در جهت بهبود و ارتقاي آيين نامه هاي خودمان استفاده مي شود.

وي افزود: به طور مشخص دستور العمل قبضه مالكيت (take over) و آيين نامه عضويت كارگزاران تدوين و مراحل نهايي شدن را طي مي كند.

تشكيل پايانه معاملاتي مشترك بين كشورهاي اسلامي

قاليباف اصل ضمن اشاره به نشست كميته كاري سازمان كنفرانس اسلامي در تهران اظهار داشت: اين سمينار با حضور 13 بورس اسلامي، نماينده سازمان كنفرانس اسلامي و بانك توسعه اسلامي تشكيل شد و گزارش كارگروهي كه مطالعه امكان تشكيل بورس اسلامي را با رياست بورس تهران داشت مورد بررسي قرار داد و در نهايت مقرر شد كه سيستمي با دسترسي مشترك در ميان اين بورسها مورد استفاده قرار بگيرد.

گسترش ارتباط بورس تهران با بورس هاي اسلامي

وي افزود: در اين ارتباط كشور هاي مالزي و اندونزي يك سامانه معاملاتي جديد تشكيل داده و سرمايه گذارانآنها در بورس هاي يكديگر مي توانند سرمايه گذاري نمايند. قرار شد كار گروهي با محوريت بورس تهران بر روي نتايج تجربيات آنها مطالعه و گزارش خود را در جلسه بعدي كه در تركيه برگزار مي شود ارايه كند،به نظر مي رسداين امر به گسترش ارتباط بورس تهران با بورس هاي اسلامي كمك مي نمايد.

محاسبه شاخص قيمت

قاليباف اصل در مورد تنظيمات شاخص در سامانه جم توضيح داد و تصريح كرد: قبلا شاخص قيمت و شاخص قيمت و بازده نقدي محاسبه مي شد، ولي در تنظيمات سامانه جديد معاملاتي نحوه محاسبه شاخص بر اساس قيمت پاياني است و فقط شاخص قيمت و بازده نقدي به نمايش در مي آيد.

وي ادامه داد: بورس تهران در كميته شاخص درخواست كرد شرايطي فراهم شود تا شاخص قيمت نيز محاسبه شود، كه مديريت فناوري بورس تهران تعهد داد در مدت دو ماه اين شاخص را به منظور استفاده فعالان و دانشگاهيان در سامانه جديد قرار دهد.

امكان انتقال مالكيت سامانه جديد به بورس تهران

وي در مورد وضعيت سامانه جم گفت: مالكيت اين سامانه با سازمان بورس است و اگر قرارداد هاي سپرده گذاري نهايي شود مالكيت سامانه مي تواند به بورس تهران منتقل مي شود كه البته بازهم هزينه بر است.

افزايش گردش ريالي سهام

سخنگوي بورس تهران ادامه داد: نسبت گردش ريالي سهام در بورس به صورت خرد و بلوك در سه ماه اول سال جاري با 2/2 درصد، نسبت به سال گذشته با رقم 18/2 درصد افزايش نشان مي دهد.

همچنين ميانگين معاملات روزانه سه ماهه اول سال جاري با رقم 107 ميليون سهم نسبت به عدد 57 ميليون سهم در سال گذشته رشد را شاهد هستيم.

اصلاح آيين نامه سرمايه گذاري خارجي

قاليباف اصل ضمن اعلام اينكه عضو هيات مديره هيچ شركت بورسي نيست خاطر نشان كرد: سرمايه گذاري در بورس را در بستر كل اقتصاد بايد ديد، بر اين اساس به منظور حذف برخي محدوديت ها آيين نامه اصلاح سرمايه گذاري خارجي در بورس تدوين و در شوراي بورس تصويب و به هيات دولت ارسال شد.

پيش بيني سود شركت بورس

مدير عامل بورس تهران از پوشش 25 درصدي سود سالانه شركت بورس خبر داد و گفت: پيش بيني سود سال 88 شركت مبلغ 30 تومان براي هر سهم است و بودجه با توجه به بحران مالي جهاني محتاطانه ديده شد كه پس از تكميل صورت هاي مالي سه ماهه، اگر نياز به تعديل باشد حتما انجام مي شود.

بازار گرداني بازنگري مي شود



وي به تدوين آيين نامه بازار گرداني اشاره كرد و تصريح كرد: آيين نامه اي تدوين و قراردادي در بورس تهيه شد و از شركت ها و سهامداران عمده اي كه تمايل به بازار گرداني دارند دعوت به عمل آمد، ولي متاسفانه استقبالي صورت نگرفت، به نظر آمد اين آيين نامه جذابيت كافي را ندارد و بررسي مجدد اين آيين نامه در دستور كار معاونت تحقيق و توسعه بورس تهران قرار گرفته است تا اگر مشكلي وجود دارد مرتفع شود.

رونق بورس با لايحه ابزار ها و نهاد هاي مالي جديد

سخنگوي بورس تهران تصويب لايحه ابزار ها و نهاد هاي مالي جديد كه توسط سازمان بورس به هيات دولت ارسال شده است را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: اين لايحه تقاضاي ورود شركت ها به بورس را تقويت مي كند، زيرا شركت هايي كه سهام شناور آنها از 20 درصد بيشتر باشد معافيت مالياتي آنها دو برابر افزايش مي يابد. علاوه بر آن صندوق هاي سرمايه گذاري داراي شخصيت حقوقي شده و نگراني از ابطال واحد هاي صندوق هاي سرمايه گذاري به دليل مشكلات پرداخت ماليات حل مي شود و رونق مي گيرند، همچنين كليه ابزار هاي معاملاتي بجزسهام در بورس معاف از ماليات خواهند شد كه در نهايت به تنوع ابزار هاي جديد كمك مي نمايد.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر