بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
در بازار روز جاری نیز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و افزایش هیجان فروش نماد‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه از سوی سرمایه گذاران باشیم. نماد‌هایی که حالا بسیاری از سفته بازان را با انتشار گزارشات ضعیف عملکردی و با قیمت‌های بالا به فکر تغییر استراتژی و فروش و خروجی به موقع انداخته اند.
کد خبر : ۲۱۹۲۵۰

به گزارش بورس‌نیوز، پس از ثبت روند مثبت شکننده در روز‌های اواسط هفته گذشته، گزارشات ضعیف شرکت‌ها و در راس آن‌ها گزارشات معنادار شرکت‌های پالایشگاهی شوک دیگری را به بازار وارد نمود تا بسیاری از سهامداران که در انتظار اصلاح قیمت‌ها بودند در صف فروشندگان قرار گیرند.

بازار روز چهارشنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود و در حالی که ساعات ابتدایی بازار نشان از تقلای خریداران برای به تعادل کشاندن بازار داشت، در همان دقایق نخست معاملاتی روند منفی را به سرمایه گذاران تحمیل نمود. در حالی که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه از بیم گزارشات ضعیف شرکت‌های پالایشگاهی و تاثیر آن‌ها بر روند بازار استراتژی فروش اتخاذ کرده بودند، استقبال و تشکیل صف خرید در حدود ۱۵۰ میلیون سهمی در ساعت پیشگشایش در نماد شپنا بسیاری از آن‌ها را شگفت زده نمود.

با این وجود خیلی زود شاهد فشار عرضه‌ها در این نماد‌ها و همچنین نماد شرکت‌های بانکی که هر دو گروه به عنوان لیدر‌های بازار در ماه‌های اخیر نیز محسوب می‌گشتند، روند بازار را به نوعی مشخص نمود.

تشکیل صف فروش بیش از ۱۵۰ میلیون سهمی در نماد شبندر، ۱۰۰ میلیونی در نماد فولاد آنهم پس از افت معنادار در حدود ۳۰ درصدی قیمت سهام این شرکت در بازار چهارشنبه را شاید بتوان به نوعی نشان دهنده روند ساعات ابتدایی بازار امروز دانست.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته به جز انتشار آمار تامل برانگیز در حدود ۴۰ میلیون نفری آمار بیکاران آمریکا را می‌توان به گزارش رویترز در خصوص احتمال بالای افزایش تنش تجاری آمریکا و چین اشاره نمود. بر اساس گزارش رویترز، چین اخیرا از برنامه خود برای اجرای قانونی امنیت ملی جدید در هنگ کنگ خبر داد.

آمریکا و به طور مشخص دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در واکنش به این تصمیم چین اعلام کرده که در صورت اجرای این قانون به شدت به آن واکنش نشان خواهد داد. امروز دولت چین اعلام کرده است که مصرر به اجرای این قانون علی رقم مخالفت جدی کاخ سفید است.

لازم به ذکر است این مسئله باعث شد تا بورس هنگ به تنهایی بخش قابل توجهی از قرمز شدن شاخص بورس‌های آسیایی را به دوش بکشد و ۵ درصد منفی شد که بدترین روز معاملاتی در ۵ سال گذشته به شمار می‌رود.

البته این موضوع تاثیر خود را بر بازار نفت نیز گذاشت و در روز قبل و بالا گرفتن احتمال این تنش‌ها قیمت‌های جهانی نفت مجددا شاهد کاهش قیمت بودند. به گزارش بلومبرگ، هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات روز گذشته بازار جهانی انرژی، ۳۴.۴۳ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز گذشته ۱.۶۳ دلار معادل ۴.۵ درصد کاهش داشته و قیمت نفت آمریکا هم ۱.۹ دلار معادل ۵.۶ درصد افت کرد و به ۳۲.۰۲ دلار رسید.

البته برخی نیز ماندگاری تاثیرات ویروس کرونا را عامل با اهمیت کاهش مجدد قیمت نفت می‌دانند. در این ارتباط وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در جمع نمایندگان کنگره این کشور در اظهاراتی کم سابقه و در یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع قبلی گفته است کرونا می‌تواند یک ریسک دائمی برای اقتصاد باشد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که جامعه جهانی راه حل مشخصی برای مقابله با کرونا پیدا نکند، اقتصاد دنیا با تمام اقداماتی که در نظر می‌گیرد، توان مقابله با نگرانی‌ها را ندارد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
شاید یکی از بزرگترین تهدید‌های بازار سرمایه به ویژه پس از انتشار گزارشات ضعیف شرکت‌ها در سامانه کدال را می‌توان آزادسازی فروش سهام عدالت دانست. در این خصوص حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت، در مورد نحوه فروش سهام عدالت گفت: ثبت‌نام برای متقاضیان فروش سهام عدالت از ۶ خرداد ۹۹ در شعبه بانک‌هایی که شماره شبا حساب مشمولان سهام عدالت در آن‌ها ثبت شده است، آغاز می‌شود، اما عملیات فروش از ۱۰ خرداد ماه شروع می‌شود و دارندگان سهام عدالت می‌توانند سفارش فروش سهام خود را از ۱۰ خرداد ارائه کنند.

وی در مورد این که ابتدا چه مقدار از سهام عدالت قابل فروش می‌شود، تاکید کرد: مشمولان سهام عدالت در مرحله اول تا ۳۰ درصد از سهام در اختیار را می‌توانند بفروشند.

همچنین وی در مورد اینکه هنوز مشخص نیست هر یک از مشمولان سهام عدالت سهامدار کدام شرکت‌ها هستند، گفت: در سامانه سهام عدالت در سازمان خصوصی سازی میزان سهام هر کسی مشخص است و در آنجا به راحتی اعلام شده است هر فرد مثلا سهام یک میلیون تومانی یا ۵۳۲ هزار تومانی در اختیار دارد.
اما از دیگر خبر‌های مرتبط با بازار سرمایه کشور نیز می‌توان به اختلافات جدی کارشناسان و نمایندگان وزارت نفت بر سر تاسیس پالایشگاه سیراف و احتمال بالای ورشکستگی پالایشگاه تهران پس از این پروژه اشاره نمود.

به نقل قول‌هایی از قدیری مدیر عامل سابق پالایشگاه تهران نگاهی بیاندازیم:
به نقل از قدیری، در پنج سال (از سال ۹۱ تا ۹۶) که آقای ناصر بابایی مدیریت پالایشگاه تهران را در اختیار داشت، هیچ‌گونه طرح توسعه‌ای در این پالایشگاه انجام نشد. علیرغم اینکه در آن زمان سرمایه مالی این پالایشگاه حدود پنج هزار میلیارد تومان بود که با توجه به قیمت دلار ۳۳۰۰ تومانی، یک میلیارد دلار پول در اختیار ایشان بود و می‌توانست اقدامات مهمی را برای توسعه پالایشگاه انجام دهد، ولی هیچ اقدامی صورت نگرفت. در صورتی که طرح CCR این پالایشگاه آماده اجرا بود و باید طرح جامع دیگری نیز برای ایجاد واحد‌های پتروپالایشی جدید در این پالایشگاه ایجاد می‌کردند.

قدیری ادامه داد:، اما متاسفانه این سهل‌انگاری‌ها در حالی توسط مدیریت جدید انجام شد که باید استاندارد‌های تصویب شده برای تولید بنزین یورو ۵ و ۶ در خصوص پالایشگاه تهران اجرایی می‌¬شد و در نتیجه این بی‌تدبیری‌ها الان کیفیت محصولات پالایشگاه تهران به شدت افت کرده است، به گونه‌ای که در حال حاضر بنزین تولیدی این پالایشگاه به دلیل کیفیت پایین و تولید آلودگی زیاد در پایتخت مصرف نشده و به شهر‌های حاشیه¬ تهران منتقل می‌¬شود.

مدیر اسبق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت پالایش و پخش ادامه داد: الان بنزین تولیدی پالایشگاه تهران معمولی است و حتی یورو ۴ و ۵ هم نیست و افرادی که در این دوره مسئولیت داشتند، فرصت را برای بهبود پالایشگاه از دست دادند و در حال حاضر باید پاسخگوی اشتباهات خود باشند. در صورت بی‌توجهی نسبت به ارتقای کیفیت پالایشگاه تهران، این مجموعه به دلیل تولید بنزین بی‌کیفیت به زودی ورشکست خواهد شد.

بازار امروز:
به نظر می‌رسد در بازار روز جاری نیز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و افزایش هیجان فروش نماد‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه از سوی سرمایه گذاران باشیم. نماد‌هایی که حالا بسیاری از سفته بازان را با انتشار گزارشات ضعیف عملکردی و با قیمت‌های بالا به فکر تغییر استراتژی و فروش و خروجی به موقع انداخته اند.

به نظر می‌رسد در بازار روز جاری نیز شاهد تلاش‌هایی به ویژه از سوی سرمایه گذاران حقیقی جهت ایجاد تعادل در نماد‌های مورد توجه بازار نظیر وتجارت و شپنا و ...، در دقایق ابتدایی بازار باشیم، اما آنچه محتمل به نظر می‌رسد افزایش فشار عرضه در قیمت‌های مثبت در تمام نماد‌ها و حتی تشکیل مجدد صفوف فروش در نماد‌های بزرگ بازار در گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و بانکی می‌باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر