بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها در کنار تعطیلی‌های هفته آتی می‌تواند جو بازار را همچنان و البته با شدت کمتری نسبت به چند روز گذشته نزولی کند.
کد خبر : ۲۱۹۰۵۸

گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار بودیم و در حالی که شاخص کل در ساعاتی از بازار به بیش از یک میلیون و ۷ هزار واحد نیز رسیده بود، در پایان معاملات روز گذشته با ۰.۸۸ درصد افزایش به ۱ میلیون و ۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما رشد بیشتری را تجربه کرد و با بیش از ۲ درصد افزایش به ۳۲۱ هزار و ۱۵۸ واحد رسید.


ارزش معاملات همچنان کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده و در معاملات روز گذشته جمع کل ارزش معاملات به ۱۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.


بیشترین اثر مثبت را نماد‌های "اخابر"، "غپینو" و "پارس" داشتند. پتروشیمی پارس پس از اخباری مبنی بر عرضه اولیه شرکت پتروشیمی آریاساسول در معاملات روز گذشته با صف خرید مواجه بود.

بیشترین اثر منفی بر شاخص را نیز نماد‌های "فولاد"، "وبملت" و "کگل" داشتند.


همان طور که پیش بینی می‌شد پس از گزارش‌های ضعیف گروه پالایشگاهی، نماد‌های این گروه به صف فروش نشستند و منجر به ایجاد روند منفی در گروه‌های دیگر بازار نیز شدند. در گروه فلزات نیز پس از ابلاغ آیین نامه جدید معاملات محصولات فلزی در بورس کالا و تعیین سقف قیمتی در معاملات فلزات در این بورس، شاهد روند منفی معاملات بودیم. این روند منفی با ابطال معاملات دیروز فولادی‌ها در بورس کالا به نظر می‌رسد که همچنان در این گروه حضور داشته باشد.


در گروه بانکی نیز با تشکیل صف فروش در نماد "وتجارت" سایر نماد‌های این گروه نیز صف فروش داشتند وبه جز نماد "وملل" که صف خرید داشت، در اکثر نماد‌های گروه بانکی صف‌های فروش را مشاهده می‌نمودیم.


کدال نگر

در سامانه کدال همچنان شاهد انتشار صورت‌های مالی فصلی و سالیانه شرکت‌ها هستیم. از جمله گزارش‌های مهم روز و شب گذشته می‌توان به تحقق سود ۱.۰۳۷ ریالی آلومینیوم ایران اشاره داشت که تنها ۲ درصد بیشتر از سال ۹۷ محقق شده و به طور قطع نتوانسته است انتظارات فعالین بازار را محقق سازد.


همچنین شرکت پتروشیمی آریاساسول در سال مالی گذشته و در آستانه عرضه اولیه سهام شرکت موفق به کسب سود ۹.۲۰۴ ریالی به ازای هر سهم شده که سرمایه ثبت شده این شرکت ۴.۵۸۳ میلیارد ریال بوده و سود خالص کسب شده که معادل ۴۲ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال که نسبت به سال گذشته رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.


پالایش نفت لاوان نیز گزارش سالیانه خود را ارائه کرد و این شرکت نیز با افت سنگین سودآوری نسبت به سال گذشته مواجه بوده وسود محقق شده هر سهم این شرکت معادل ۱.۶۱۲ ریال به ازای هر سهم بوده که بیش از ۳۹ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

اخبار اقتصادی

قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص شد. بر این اساس قیمت جدید سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص و جهت اجرا به این بنگاه‌های تولیدی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن ۹۷ قیمت محصولات خود را افزایش داده بود. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.


همچنین در خبری در خصوص صندوق‌های قابل معامله دولتی، معاون وزیر اقتصاد گفت: به منظور افزایش قابلیت نقدشوندگی صندوق‌های سرمایه گذاری پیشنهاد دادیم محدودیت معاملاتی شدن صندوق‌های ETF از دو ماه به یک ماه کاهش یابد. وی ادامه داد: دلیل اینکه ما زمان معاملاتی شدن را دوماه در نظرگرفته بودیم، مهلت برای دریافت کد بورسی پذیره نویسان بود، اما چون دریافت کد بورسی تسریع شده و بر اساس شبا نیز کدبورسی داده می‌شود زمان مذکور می‌تواند یک ماه کم شود. معمارنژاد افزود: البته قابل معامله شدن پس از دو ماه، دغدغه مردم هم بود چرا که نمی‌دانستند تا دوماه دیگر چه اتفاقی برای پولشان خواهد افتاد و به همین دلیل در خرید ETF احتیاط می‌کردند.

 

بازار امروز

به نظر می‌رسد که بازار امروز نیز عمدتا با قدرت بالاتر عرضه‌کنندگان همراه باشد. گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها در کنار تعطیلی‌های هفته آتی می‌تواند جو بازار را همچنان و البته با شدت کمتری نسبت به چند روز گذشته نزولی کند. با این حال، روند منفی در تمامی گروه‌ها یکسان نخواهد بود و به نظر می‌رسد که در گروه پالایشگاهی همچنان عرضه‌ها پررنگ باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر