بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
امروز نیز جو نزولی در بازار غالب خواهد بود، اما به تدریج و در ساعات میانی و پایانی بازار شاهد جمع آوری صف‌های فروش اکثر شرکت‌ها خواهیم بود.
کد خبر : ۲۱۹۴۲۹

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته که به عنوان روز بین التعطیل محسوب می‌گردید همزمان شد با اخلال همیشگی و این بار بلندمدت در معاملات بازار بورس و این منجر به افت ارزش معاملات در این روز گردید. روند معاملات نیز با توجه به اخبار مرتبط با آزاد سازی سهام عدالت عمدتا نزولی بود و شاخص کل به کمتر از ۹۶۰ هزار واحد رسید. شاید منفی‌ترین روند را سهام سایپا داشت و با عرضه بیش از ۳ میلیارد سهم، روند صف خرید در پایان معاملات تبدیل به صف فروش شد. به طور طبیعی روند منفی معاملات در سهام شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت وجود دارند بیشتر بود و از این جمله می‌توان به صف‌های فروش سنگین بانک تجارت و فولاد مبارکه اصفهان اشاره نمود.

اخبار سیاسی و اقتصادی

بر اساس اظهارات رئیس بانک مرکزی، امروز قرار است که اهداف تورمی سال جاری برای اولین بار در سطح کشور اعلام گردد. روز سه شنبه بیانیه رسمی «چارچوب هدف گذاری تورم» از سوی بانک مرکزی منتشر خواهد شد.

دراین رویکرد پیشنگرانه و فعال سیاستگذاری پولی، قطب نمای سیاست گذاری پولی، کاهش انحرافات نرخ تورم از نرخ تورم هدف‌گذاری شده می‌باشد و برای رفع انحراف ایجاد شده، بانک مرکزی، نرخ سود سیاستی و یا دالان نرخ سود را تعدیل نموده و با استفاده از عملیات بازار باز، نرخ جاری ومؤثردربازار پول را تنظیم میکند.

همچنین وی بیان داشت: با تأئید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی، کسری بودجه سال ۱۳۹۹، درکنار عرضه سهام شرکت‌های دولتی واموال مازاد دولت، از طریق انتشار اوراق بدهی دولت دربازار پول وسرمایه تأمین خواهد شد. طبق اطلاع واصله از همکاران خزانه‌داری کل کشور، در روز‌های آینده شاهد عرضه اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و بالتبع، تعمیق بیشتر بازار بدهی خواهیم بود.

در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان، سخنگوی شورای نگهبان از اعلام نظر نهایی این شورا درباره حذف چهار صفر از پول ملی در روز‌های آینده خبر داد. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازگشت این لایحه به صحن مجلس به منظور بررسی بیشتر آن هستند احتمال رشد مجدد تورم از دلایل این نمایندگان به منظور بررسی مجدد آن عنوان شده است.

در خبری از بازار مسکن، براساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه امسال با افزایشی ۹.۴ درصدی نسبت به ماه قبل، به ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان رسیده است.

براساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود، افزایش حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نشان می‌دهد. در نتیجه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل آن، ۹.۴ درصد افزایش یافته است.

در بازار‌های جهانی شاهد روند افزایشی قیمت نفت در جریان معاملات دیشب بودیم. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با بیش از ۲.۳ درصد افزایش به ۳۴ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای نفت خام برنت نیز با ۲ درصد افزایش به حدود ۳۶ دلار به ازای هر بشکه رسید. بهای طلا نیز با کاهش ۰.۴ درصدی همراه بود و به کمتر از ۱.۷۲۹ دلار رسید. احتمال بهبود روند بازار‌های جهانی و کاهش محدودیت‌های تجاری ناشی از شیوع کرونا را می‌توان از دلایل اصلی کاهش قیمت طلا عنوان نمود.

بازار امروز
با توجه به آغاز فرآیند ثبت سفارش فروش سهام عدالت که در حال حاضر به میزان ۳۰ درصد صورت خواهد گرفت و همچنین اعلام مسئولین این سازمان مبنی بر آزادسازی ۱۰۰ درصد از این سهام برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، انتظار موج عرضه دیگری را خواهیم داشت.

با این حال به نظر می‌رسد که با توجه به افت پیاپی قیمت‌ها در روز‌های گذشته، امروز به تدریج شاهد جمع آوری صف‌های فروش و متعادل شدن روند اکثر شرکت‌ها در سطح بازار باشیم. بر این اساس، امروز نیز جو نزولی در بازار غالب خواهد بود، اما به تدریج و در ساعات میانی و پایانی بازار شاهد جمع آوری صف‌های فروش اکثر شرکت‌ها خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر