بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بررسی شد؛

۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی

ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به بیش از ۲۴۴ هزار و ۶۶ میلیارد ریال رسیده که نسبت به هفته قبل در حدود ۷هزار میلیارد ریال کاهش را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۱۹۷۲۹

۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی

به گزارش بورس‌نیوز، در این گزارش به بررسی نوسانات ارزش و بازدهی صندوق‌های سرمایه در سهام پرداخته شده است. 

برپایه این گزارش، از جمله عناصر اصلی جدول زیر می‌توان به آخرین ارزش صندوق ها، بازدهی هفتگی، ماهیانه و بازدهی یک ساله آن‌ها اشاره نمود. همچنین میزان تغییر در ارزش صندوق طی یک هفته اخیر ارائه شده است. میزان تزریق نقدینگی صورت گرفته طی یک هفته اخیر نیز ارائه شده است.

ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به بیش از ۲۴۴ هزار و ۶۶ میلیارد ریال رسیده که نسبت به هفته قبل در حدود ۷هزار میلیارد ریال کاهش را نشان می‌دهد.
افت بازار سهام و منفی شدن بازدهی اکثر صندوق‌ها در این هفته منجر به کاهش ارزش این صندوق‌ها شده است.
در این هفته شاهد حضور سرمایه‌گذاران جدید در صندوق‌های سهام و تزریق سرمایه‌گذاری جدید به مبلغ ۲.۲۵۶ هزار میلیارد بوده‌ایم.

این در حالی است که در هفته قبل از آن جذب منابع صورت گرفته توسط صندوق‌های در سهم به ۱۴.۰۰۰میلیارد ریال رسیده بود و اثر منفی شدن شاخص‌ها و بازدهی منفی بازارسرمایه در روز‌های اخیر علت اصلی کاهش جذب منابع مالی توسط صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بوده است.

۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی

• پر ارزش‌ترین صندوق‌های سهامی در هفته گذشته مربوط به صندوق‌های مشترک پیشرو، ارزش آفرین کاوان و بورسیران به ترتیب با ۲۲.۹۲۱، ۱۹.۵۷۵ و ۱۴.۰۰۴ میلیارد ریال بوده است. در واقع سه صندوق ذکر شده بیش از ۲۰ درصد از کل منابع جذب شده توسط صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام را به خود اختصاص داده اند.

• کم ارزش‌ترین صندوق‌های سهامی نیز در پایان هفته منتهی به ۶ خرداد ۱۳۹۹ مربوط به صندوق‌های مشترک سینا و توسعه صادرات به ترتیب با ۲۲۸ و ۲۹۴ میلیارد ریال بوده است.

• بیشترین جذب منابع صورت گرفته در هفته گذشته مربوط به صندوق‌های ثروت آفرین تمدن و مشترک امید توسعه با ۵۲۴ و ۴۹۳ میلیارد ریال بوده است. همچنین صندوق‌های آوای سهام کیان و یکم اکسیر فارابی خروج منابع به مبلغ ۲۰۰ و ۱۴۲ میلیارد ریال را تجربه کرده اند و بیشترین آمار خروج منابع مالی را در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.

• بازدهی کسب شده تمامی صندوق‌های در سهم در هفته گذشته منفی بوده است. این در حالی است که شاخص کل در این هفته با کاهش در حدود ۸ درصدی همراه بوده است. شاخص کل هم وزن نیز افت ۲.۸ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین بازدهی منفی کسب شده در یک هفته منتهی به ۶ خرداد ۹۹ مربوط به صندوق‌های مشترک نوین پایدار با ۱۱ درصد بازدهی منفی، صندوق باران کارگزاری بانک کشاورزی با ۹.۵ درصد بازدهی منفی و کمترین بازدهی منفی کسب شده نیز مربوط به صندوق سهم آشنا با ۱.۲۷ درصد بازدهی منفی و پس از آن صندوق آهنگ سهام کیان با ۲.۳ درصد بازدهی منفی بوده است.

• در صورت لحاظ نمودن شاخص کل به عنوان معیار بازدهی بازار، در هفته گذشته ۱۲ صندوق عملکرد ضعیف تری را داشته اند و ۵۱ صندوق نیز عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل داشته اند. همچنین در صورتی که معیار شاخص کل هم وزن را به عنوان بازدهی متوسط بازار لحاظ نماییم، تنها ۳ صندوق سرمایه گذاری عملکرد بهتری را نسبت به میانگین بازدهی بازار داشته اند و ۶۰ صندوق عملکرد ضعیف تری را ثبت نموده اند.

• بیشترین بازدهی کسب شده ماه گذشته را صندوق‌های پویا و اندیشخ خبرگان سهام به ترتیب با ۲۲.۶ و ۲۲.۴ درصد محقق نموده اند. کمترین بازدهی ماهیانه نیز مربوط به صندوق‌های نوید انصار و پاداش سرمایه پارس با ۱.۹ و ۴.۶ درصد است.

• بیشترین بازدهی محقق شده سالیانه نیز مربوط به صندوق‌های ارزش کاوان آینده و بورسیران به ترتیب با ۵۸۸ و ۴۴۱ درصد است. کمترین بازدهی نیز مربوط به صندوق میعاد ایرانیان و مشترک سینا به ترتیب با ۲۰۷ و ۲۱۳ درصد بوده است.

• میانگین وزنی بازدهی کسب شده سالیانه توسط صندوق‌های سرمایه گذاری در یک سال گذشته به ۳۳۲ درصد رسیده است. میانگین ساده بازدهی محقق شده این صندوق‌ها به ۳۱۱ درصد رسیده است. این در حالی است که شاخص کل در یک سال اخیر رشد ۳۰۹ درصدی و شاخص کل هم وزن رشد ۵۴۶ درصدی را نشان می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد که میانگین بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری تقریبا معادل بازدهی شاخص کل بوده است و بسیار پایین‌تر از بازدهی کسب شده بر اساس معیار شاخص کل هم وزن محقق شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر