بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق آرمان سپهر آشنا؛

تخلف آشکار مدیران صندوق‌ها در سایه ضعف‌های نظارتی!

این صندوق در هفته گذشته و با توجه به بازدهی منفی ۱.۰۷ درصدی  آن، با خروج بیش از ۲۴ میلیارد ریال منابع مالی مواجه بوده است.
کد خبر : ۲۱۹۷۷۲

تخلفات واضح مدیران صندوق در عدم لحاظ ضوابط سرمایه گذاری

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، این صندوق در هفته گذشته و با توجه به بازدهی منفی ۱.۰۷ درصدی  آن، با خروج بیش از ۲۴ میلیارد ریال منابع مالی مواجه بوده است.

 

تخلفات واضح مدیران صندوق در عدم لحاظ ضوابط سرمایه گذاری

میزان بازدهی کسب شده صندوق در بازه‌های زمانی مختلف به شرح زیر است. لازم به ذکر است، بازدهی سالیانه این صندوق در بین صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط کمترین بوده و از سوی دیگر بازدهی این صندوق در طی هفته گذشته و با توجه به افت سنگین بازار در مقایسه با سایر صندوق‌های این بخش شرایط بهتری را داشته و تنها ۱.۰۷ درصد افت را تجربه کرده است.

تخلفات واضح مدیران صندوق در عدم لحاظ ضوابط سرمایه گذاری

تخلفات واضح مدیران صندوق در عدم لحاظ ضوابط سرمایه گذاری

ترکیب دارایی‌های صندوق بر اساس آخرین اطلاعات مندرج در وب سایت این صندوق شامل ۵۸.۷ درصد سرمایه‌گذاری در سهام و حق تقدم شرکت‌ها، ۳۲.۱درصد سپرده بانکی و ۹.۰۶درصد نیز سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی است.

با این حال در سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و تخصیص منابع مالی این صندوق شاهد تخلفاتی از ضوابط تعیین شده سازمان بورس هستیم.

حدنصاب سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی این صندوق صرفا ۲۵درصد است اما؛ مدیران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان اتی در حال حاضر بیش از ۳۲ درصد از منابع این صندوق را به سپرده‌های بانکی تخصیص داده‌اند اما؛ این تمامی داستان نیست و با نگاهی به ترکیب سپرده‌های بانکی این صندوق مشخص می‌شود که بخش عمده‌ای از این سپرده‌گذاری در یکی از بانک‌هایی که به عنوان بانک پرریسک کشور محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری شده است.

مشخص نیست که نظارتی بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه تخصیص منابع جذب شده این صندوق‌ها توسط سازمان بورس صورت می‌گیرد یا خیر؟

مشخص نیست که در صورت ایجاد ریسک در خصوص عملکرد بانک تحت سپرده‌گذاری چه اشخاصی ملزم به پرداخت زیان‌های سپرده‌گذاران خواهند بود؟

در نهایت مشخص نیست که ضوابط سرمایه گذاری تعیین شده توسط سازمان بورس صرفا اعلام چند عدد و رقم است یا اینکه نظارتی نیز بر عملکرد مدیران صندوق‌ها وجود دارد؟

تخلفات واضح مدیران صندوق در عدم لحاظ ضوابط سرمایه گذاری

همچنین دیگر تخلف عمده این صندوق تخصیص بیش از ۱۷درصد از منابع صندوق به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت باما است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت حداکثر می‌تواند ۱۲درصد از منابع صندوق را به خود اختصاص دهد، اما مدیران این صندوق با توجه به عدم نظارت جدی سازمان بورس ترجیح داده‌اند که بیش از ۱۷ درصد از منابع صندوق را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت باما تخصیص دهند و این نیز در نوع خود جای سوال است که در صورت افت سنگین قیمت سهام شرکت باما چه اشخاصی ریسک سنگین تحمیل شده به دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری را پاسخ خواهند داد؟

تخلفات واضح مدیران صندوق در عدم لحاظ ضوابط سرمایه گذاری

از دیگر سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در بخش سهام این صندوق می‌توان به سهم ۵.۵۲ درصدی ایران ارقام، سهم ۴.۲۶ درصدی اعتباری ملل، ۴.۹۴ درصدی ماشین سازی اراک و ۵.۱ درصدی در سهام بانک ملت است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که سرمایه گذاری در سهام غیر سودده و سفته بازی سهم اصلی را در میان پرتفوی سرمایه‌گذاری در سبد سهام این صندوق به خود اختصاص داده است.

همچنین در بخش اوراق بدهی سهم عمده سرمایه گذاری این صندوق مربوط به اوراق اسناد خزانه اسلامی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سودی که نزول قیمت سهم را تضمین می‌کند؛

آیا بازارگردان تمایلی به خرید "فاراک" دارد

سود ۱۷میلیاردی در جیب این شرکت نشست؛

"کاما"بیش از ۳ میلیون سهم "فروی" را فروخت

عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بررسی شد؛

۳ تفنگدار و جذب ۲۰ درصد از کل نقدینگی

تاکید مرکز پژوهش‌های مجلس را دولت نشنید؛

سازوکار صندوق‌های دولتی «دارا» مشخص نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
صندوق ها که هر کاری که دوست دارند انجام میدن. کسی کاری باهاشون نداره که
فعال اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
بورس تهران نیاز به یک خونه تکونی اساسی داره .کارگزار محدود سود معاملات صدها میلیاردی تو جیبشان. مدیران و کارمندان سازمان بورس بعلت رانت اطلاعاتی همه میلیاردر شدن. مدیران عامل فرابورس و بورس و کالا و انرژی -خواجه نصیر و خیلیای دیگه همه مولتی میلیاردر شدن باز بعلت داشتن رانت اطلاعاتی شرکتها و سفارشات خرید و فروش اولویت بندی هست یعنی سفارش خرید و فروش حقوقیها و کارگزاریها قبل از سفارش مردم عادی وارد سیستم میشود و این یعنی مثلا اول خرید یا فروش صدها میلیونی سهام انها اول باید انجام شود تا نوبت بقیه مردم بشود که همین گاهی روزها و هفته ها طول میکشد و این مدت باعث میشود انها سودهای کلان بکنند و در مقابل مردم عادی که نمیتوانند بموقع خرید و فروششان انجام شود ضرر کلان میکنند یا بعبارت بهتر پول مردم به جیب اینها میرود. کلا فساد گسترده ای تو بورس از سالها قبل حاکم هست که روز بروز هم بیشتر میشود.کاری که میتواند در کوتاه مدت سروسامانی به بورس بدهد:
1-اولویت اوردرگزاری در سیستم باید برای همه یکی شود و همزمان سفارشات همه با هم وارد سیستم شود یا حتی بهتر اینکه اول اوردر مردم عادی وارد سیستم شود و بعد سفارشات حقوقیها.
2-اخبار و گزارشات شرکتها طوری سامان داده شود که در ساعت خاصی پخش و همه بطور یکسان و همزمان از انها مطلع شوند و مثل الان نباشد که عده ای از قبل بدانند و خرید و فروششان را انجام دهند و مردم بعد از چند روز تازه بفهمند چی شده است.
3-مدیران بورسی و شرکتی و خانواده هایشان محدودیتهای معاملاتی داشته باشند.
4-افزایش تعداد کارگزاریها به 2-3 برابر تعداد کنونی.
ملکی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
چرا کارگزاری های بصورت سهامی عام تشکیل نمیشود چرا یک شرکت تعاونی کارگزاری دربورس وجود ندارد