بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آموزش بورس، اولین قدم برای سرمایه گذاری در بورس

بعد از خواندن این مصاحبه کارشناس ارشد بازار سرمایه، مسیر صحیح سرمایه گذاری در بورس را یاد می گیرید.
کد خبر : ۲۲۰۳۶۱

به گزارش بورس نیوز، آموزش بورس بدون شک اولین قدم برای آغاز سرمایه گذاری موفق در بورس است.
در این مقاله گفتگویی با یکی از اساتید و تحلیل گران مجرب بورس ایران و بین الملل ، مهدیار حاجی علی انجام داده ایم و مطمئنا می تواند برای همه افرادی که می خواهند در بورس موفق باشند رهگشا باشد.

آموزش بورس، اولین قدم برای سرمایه گذاری در بورس

بطور تقریبی سود سرمایه گذاری در بازار بورس چقدر است؟

حاجی علی: بازده و سود سهام های مختلف بازار بورس با یکدیگر متفاوت است اما مشخصا می توان گفت بازده بازار بورس نسبت به سایر بازارها که افراد در آنها بصورت سنتی سرمایه گذاری می کنند(مانند مسکن ،دلار ،طلا ،خودرو و...) طبق آمار و ارقام به مراتب بالاتر است.
بطور متوسط سهام های بازار بورس در دو سال اخیر حدود 10 برابر رشد کرده اند.البته این نرخ متوسط بازار است سهام هایی در این میان بیشتر از این عدد و سهام هایی نیز کمتر از این عدد رشد کرده اند.

افراد چگونه می توانند وارد بازار بورس شوند؟

حاجی علی: جهت ورود به بورس ابتدا می بایست کد سجام توسط افراد اخذ شود این کد در دفاتر مختلف پیشخوان دولت قابل اخذ است و سپس شما در یک کارگزاری ثبت نام کنید .کارگزاری های زیادی در کشور وجود دارند که توصیه می شود افراد یک کارگزار رتبه الف را انتخاب نمایند. جهت تشخیص رتبه کارگزاری های مختلف دوستان می توانند در اینترنت کلمه ( رتبه کارگزاری های سازمان بورس) راجستجو کنند.بعد از ثبت نام دریک شرکت کارگزاری ،کد سهامداری شما صادر می شود و شما می توانید سرمایه گذاری خود را در بازار سهام شروع کنید اما سرمایه گذاری بدون مهارت و آموزش صفر تا صد بورس حتما منجر به شکست و سرخوردگی افراد در بازار بورس خواهد شد.
آموزش بورس شرط لازم برای آغاز یک سرمایه گذاری موفق است.
در بازار بورس قانون بیست هشتاد وجود دارد به این معنی که بیست از افراد سود می کنند و هشتاد درصد ضرر می کنند.
از این بیست درصد افراد موفق در بورس شاید کمتر از یک یا نیم درصد کسانی باشند که دسترسی به رانت اطلاعاتی دارند و با استفاده از اخبار پنهان سهام های پر بازده را شناسایی می کنند. ولی حدود نوزده درصد دیگر به خاطر اموزش های صحیح و کسب مهارت در بازار بورس و سهام موفق می شوند.
سرمایه گذاری در بورس یک تخصص است و مختصات این بازار با بازار مسکن یا سایر بازار ها که افراد قبلا بصورت سنتی در آنها سرمایه گذاری می کردند کاملا متفاوت است.

افراد برای کسب آموزش بورس و مهارت های سرمایه گذاری در بورس می بایست چه تخصص هایی را بیاموزند؟

حاجی علی: برای موفقیت در بازار بورس می بایست روی چهار دانش کلیدی تسلط پیدا کرد:
دانش مدیریت ریسک و سرمایه
دانش تحلیل و پیش بینی قیمت 
دانش روانشناسی بازار
دانش خود کنترلی و روانشناسی خویشتن
لطفا توضیحاتی پیرامون هر کدام از این دانش ها ارائه بفرمایید؟
در دانش مدیریت ریسک و سرمایه می آموزیم که چگونه ریسک را کنترل نماییم.سرمایه گذاری در بورس ریسک و مخاطره دارد والبته سود آن هم نسبت به بازار های کم ریسک مثل بانک به مراتب بیشتر است.بنابراین ریسک و بازده (منظور از بازده همان سود می باشد) با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و با افزایش ریسک سود شما هم می تواند بیشتر شود.در دانش مدیریت ریسک می آموزیم که چگونه ریسک را کم کنیم اما سود ما کم نشود یا خیلی کم نشود.و عموم افراد این را بلد نیستند و وقتی می خواهند ریسک را کم کنند ،سودشان نیز کم می شود.مثلا پول خودشان را در بانک سرمایه گذاری یا سپرده گذاری می کنند .هنر این است که شما ریسک را کم کنید اما سود کم نشود یا خیلی کم نشود.
در دانش تحلیل گری می آموزیم که چگونه رفتار قیمت را پیش بینی کنیم.
دو روش برای پیش بینی قیمت وجود دارد تحلیل بنیادی یا فاندمنتال و تحلیل تکنیکال
در تحلیل بنیادی با استفاده از اخبار و اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها ارزش ذاتی سهام محاسبه شده و قیمت پیش بینی می شود اما در تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودار قیمت سهام رفتار قیمت برای آینده پیش بینی می شود.
افراد برای موفقیت می بایست هر دو تکنیک را آموزش ببیند یعنی یک رویکرد تکنوفاندامنتال داشته باشند ، هم تحلیل فاندامنتال و هم تکنیکال
در دانش سوم یعنی دانش روانشناسی بازار تفکر حاکم بر بازار شناسایی می شود.
و در دانش چهارم یعنی روانشناسی خویشتن افراد می آموزند که چگونه احساسات و هیجانات خود را در سرمایه گذاری کنترل نمایند.
فقدان هر کدام از چهار دانش ذکر شده باعث عدم موفقیت افراد در سرمایه گذاری بورس می شود.
آموزش صحیح بورس یعنی آموزش و کسب همه مهارت های چهارگانه بالا


افرادی که تمایل به کسب آموزش های بورسی ندارند و یا امکان کسب این آموزش ها را ندارند ولی در عین حال می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند چه کنند؟
حاجی علی: به این گونه افراد توصیه می شود از یک مشاور خبره و یا از صندوق های سرمایه گذاری جهت فعالیت در بورس استفاده کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر