بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

دلیل جهش قیمتی سهم‌های این گروه چیست

"تکمبا" از ابتدای سال ۹۸ تا کنون بازدهی ۱۶۰۰ درصدی و "تایرا" بازدهی ۵۰۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده اند.
کد خبر : ۲۲۰۶۶۲

دلیل جهش قیمتی سهم های این گروه چیست؟

به گزارش بورس نیوز، یکی از گروه های پر بازده بازار سرمایه، سهم شرکت های تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی بوده است. "تکمبا" از ابتدای سال ۹۸ تا کنون بازدهی ۱۶۰۰ درصدی و "تایرا" بازدهی ۵۰۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده اند.

بررسی صورت های مالی این شرکت ها البته حاکی از رشد درآمد این شرکت ها است. درآمد فروش کمباین سازی ایران در سال ۹۸ رشد ۷۴ درصدی و درآمد فروش تراکتورسازی ایران در همین مدت، رشد ۷۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. اما رشد سودآوری این شرکت ها، توجیه کننده بازدهی خیره کننده سهم ها نیست.

آنچه برای فعالان بازار سرمایه، جذاب بوده و قیمت سهم های این گروه را افزایش داده، شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی ها در این شرکت ها است‌. شایعاتی که از سوی شرکت ها تایید نشده، ولی به هر حال نمی توان منکر تفاوت چشمگیر ارزش روز دارایی های این شرکت ها با ارزش دفتری شد.

 

دلیل جهش قیمتی سهم های این گروه چیست؟

حمیدرضا نامی رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین های کشاورزی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت این صنعت و دلایل رشد سودآوری شرکت ها بیان کرد: تغییر خاصی در حوزه مدیریت و نوآوری، تیراژ تولید و تکنولوژی ماشین آلات و ادوات کشاورزی رخ نداده و تغییرات درآمد شرکت ها و رشد ارزش سهام شرکت های این صنعت را بیشتر ناشی از شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد کشور ارزیابی می کنم.

وی افزود: قیمت ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور در ۳ سال گذشته، رشد زیادی داشته و بازار ماشین آلات کشاورزی نیز همچون بسیاری از بازارهای کشور، عرصه‌ای برای سوداگران و دلالان شده و افزایش قیمتی که جز اعمال فشار بیشتر به کشاورزان نتیجه دیگری ندارد.

نامی در ادامه گفت: تجربه این چند سال نشان می دهد مداخله دولت در قیمت گذاری هر محصولی و یا ایجاد انحصار و دادن سوبسید و ... به بهانه حمایت از بازار، نتیجه ای جز تلاطم قیمت ها و جذب سوداگران نخواهد داشت و شاید به همین دلیل است که دلالی و سوداگری در بازار شرکت‌ها و کالاهایی که به نوعی وابسته به دولت بوده یا از حمایت دولت برخوردار هستند، داغ تر است.

وی افزود: حمایت دولت از هر بازاری در قالب ایجاد محدودیت در آن بازار و ارائه یارانه و... علت اصلی مشکلات بازار این محصولات است. ایجاد آرامش و ثبات در بازار ماشین آلات و ادوات کشاورزی مانند هر بازار دیگری در گرو عدم انحصار در آن بازار است و مادامی که عرضه و تقاضا بطور طبیعی به تعادل نرسد، هیچ بازاری ثبات و آرامش نخواهد داشت. البته با توجه به اهمیت امنیت غذایی مردم، نظارت بر بازار ماشین آلات کشاورزی اهمیت زیادی دارد و در کشورهای توسعه یافته هم، بخش کشاورزی از سایر حوزه ها جدا شده؛ ولی با این حال نظارت و حمایت دولت از حوزه کشاورزی می تواند به اشکال دیگری هم صورت بگیرد.

نقاط قوت صنعت تولید ماشین آلات کشاورزی 
نامی در رابطه با نقاط قوت این صنعت اظهار کرد: خوشبختانه در تامین ماشین آلات کشاورزی مورد نیاز کشور به خودکفایی رسیده ایم و ۹۵ درصد از ماشین آلات و ادوات کشاورزی مورد نیاز، در داخل کشور تولید می گردد. ضمن اینکه وابسته به واردات هم نیستیم و تحریم ها، خللی در روند تولید ماشین آلات کشاورزی ایجاد نکرده است. سطح کیفی ماشین آلات کشاورزی تولید ایران نیز به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک بوده و به نوعی قطب تولید منطقه غرب آسیا محسوب می شویم.

وی اضافه کرد: ایران قدمت تقریبا ۷۰ ساله در تولید ماشین آلات کشاورزی دارد و در حال حاضر فقط ترکیه بعنوان رقیب ما در این صنعت است که سرمایه گذاری های خوبی در حوزه تولید ماشین آلات کشاورزی انجام داده است. همچنین در زمینه صادرات هم تجربیات موفقی داشته ایم و بخش اعظم بازارهای منطقه و حتی بخشی از بازار آفریقا و ونزوئلا در تصرف ماشین آلات کشاورزی تولید ایران بوده است. این بازارها در حال حاضر به علت محدودیت های صادرات در کل کشور، ممکن است بازارهای صادراتی را به رقبا ببازیم! افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی هم اثر مثبتی بر افزایش درآمد شرکت ها داشته است. علاوه بر این، بخش عمده شرکت های این صنعت متعلق به بخش خصوصی بوده و به لحاظ مداخله دولت، این صنعت قابل قیاس با صنعت خودروسازی کشور نیست.

نامی تاکید کرد: از سوی دیگر، اگرچه تغییری در وضعیت تولید این صنعت رخ نداده، ولی ارزش دارایی های شرکت ها به سبب تورم قیمت املاک و دارایی های شرکت ها، رشد داشته و شاید بتوان جذابیت سهم های این صنعت را ناشی از افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها دانست.

وی افزود: البته این روش قیمت گذاری سهم ها در بازار سرمایه، چندان منطقی نبوده و بهتر است در ارزش گذاری سهم ها، مولفه های اقتصادی و وضعیت تولید و فروش و رشد سودآوری شرکت ها به دلایلی غیر از تورم هم لحاظ گردد. بازار ماشین آلات کشاورزی، بازار محدودی است و تقاضای واقعی محصولات این صنعت جهشی نداشته و باید سرمایه گذاران دقت بیشتری روی تجزیه و تحلیل صورت های مالی و وضعیت تولید و فروش واقعی شرکت ها داشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مریم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
لطفا سمپاشی علیه این سهام نکنید.